خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

فقط نیمی از ساکنان روستاها کشاورزی می کنند

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۷۶

۷۰ درصد شاغلان بخش کشاورزی ۴۰ سال به بالا سن دارند که متوسط سن کشاورزان ۵۲ سال است.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون فقط ۵۰ درصد از ساکنان روستاها به کشاورزی می پردازند و بقیه در بخش خدمات و صنعت مشغول هستند.

به گزارش ایلنا، مصطفی آقایی، در مراسم ادغام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی را چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ذکر کرد.

وی اظهار کرد: ۷۰ درصد شاغلان بخش کشاورزی ۴۰ سال به بالا سن دارند که متوسط سن کشاورزان ۵۲ سال است.

وی گفت: ۲۰ درصد از کشاورزان نیز سواد حدود راهنمایی و ۷۲ درصد سواد زیر ابتدایی دارند و تنها تعداد محدودی از این قشر باسواد هستند.

وی افزود: بالا بودن سن کشاورزان به یک مشکل تبدیل شده است زیرا که نوجوانان و جوانان گرایشی برای کار در عرصه کشاورزی ندارند.

وی با بیان اینکه بهره برداران بخش کشاورزی رو به کاهش است گفت: باید در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود.

وی بر ترویج و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه مراکز تحقیقات کشاورزی دانش و تجربه خوبی دارند اما در انتقال ضعیف هستند.

وی بر کاربردی کردن آموزش در مزرعه تاکید کرد و افزود: باید دانش بخش کشاورزی به خوبی به بهره برداران انتقال داده شود.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم اکنون این معاونت کشاورزان را برای آموزش از نظر سواد دسته بندی می کند تا آموزش و ترویج با توجه به سطح سواد به آنان ارائه شود.

آقایی افزود: استفاده از صدا و سیما و شبکه کشاورزی برای آموزش بخش زیادی از کشاورزانی که سواد ندارند استفاده می شود که نقش بسزایی در انتقال دانش به آنان دارد.

وی گفت: برنامه های آموزشی باید طوری طراحی شوند که حتی جوانان را تشویق به کار در مزرعه کند.

وی بر آموزش کارکنان نیز تاکید کرد و افزود: برگزاری کلاس های ضمن خدمت در زمینه های مختلف برای کارکنان اثر بخش خواهد شد زیرا که باید نیروها دانش و اطلاعات خود را به روز کنند.

وی در ادامه گفت: هم اکنون امنیت غذایی در کشور پایین است و تنها ۶۰ درصد غذای مورد نیاز شهروندان در داخل کشور تامین و ۴۰ درصد دیگر نیز از سایر کشورها وارد می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این آیین بر آموزش و ترویج بهره برداران بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید برای افزایش بهره وری این مهم جدی گرفته شود.

' عبدالله یوسفی ' افزود: نبود دانش کافی در بخش کشاورزی باعثشده بهره وری در بخش کشاورزی پایین بیاید و حتی به سرمایه ملی خسارت نیر وارد شود.

وی گفت: نبود دانش باعثمی شود که برخی از بهره برداران با روش غیر اصولی به منابع آب و خاک اسیب وارد کنند و حل این موضوع نیازمند توجه مسوولان است.

وی افزود: زمانی که به منابع آسیب وارد شود توجیه اقتصادی کشاورزی نیز پایین خواهد آمد.

وی گفت: با توجه به شرایط و اقلیم این استان که در سال های اخیر با کمبود بارش باران مواجه بوده باید آموزش های لازم به بهره برداران بخش کشاورزی داده شود.

وی افزود: تغییرات اقلیم و کمبود بارش باران موجب مشکلاتی در این بخش شده است که به همین علت هم اکنون نیاز به آموزش کشاورزان بیشتر احساس می شود.

وی به معرفی و آموزش کشاورزان بر استفاده از ارقام مقاوم با خشکی تاکید کرد و گفت: آموزش بهره برداران باید یکی از اولویت ها قرار گیرد تا اطلاعات و دانش آموزش و تحقیقات به کشاورزان انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون سواد علمی در کشور در حدود دو درصد است، اظهار کرد: باید به آموزش بیشتر توجه شود و همچنین دانش آموختگان بخش کشاورزی نیز وارد عرصه کار شوند.

وی افزود: طرح های تحقیقاتی کشور در حوزه کشاورزی باید به آسانی در دسترس کشاورزان قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز