خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی؛

صنعت ریلی، نماد صنعتی شدن ایران است

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۸۹۴

امیدوارم به روزی برسیم که صنعت ریلی اولین گزینه مردم برای جابجایی بار و سفر باشد.

وزیر راه و شهرسازی در شانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت حمل و نقل ریلی با بیان اینکه دولت به دنبال نقشه راهی است که تمام آبادانی‌های کشور را از طریق خطوط ریلی به یکدیگر متصل کند، گفت: صنعت ریلی کشور که نماد صنعتی شدن ایران است باید بتواند تمام آبادانی‌های ایران را به هم متصل کند.

عباس آخوندی ادامه داد: امیدوارم به روزی برسیم که صنعت ریلی اولین گزینه مردم برای جابجایی بار و سفر باشد.

وی با اشاره به اقداماتی که در این حوزه انجام شده است، اظهار داشت: خوشبختانه در حوزه حمل و نقل شهری و بین شهری اهمیت و جایگاه صنعت ریلی تاکید قابل توجهی وجود دارد و راه‌آهن در حوزه مسافر و همچنین در حوزه حمل و نقل حومه‌ای نقش برجسته‌ای دارد.

آخوندی با تاکید به نقش حمل و نقل ریلی حومه‌ای شهرها گفت: در شهرهای بزرگ برای کاهش ترافیک و ایجاد حمل ونقل سبز و سالم در کلان شهرها به توسعه قطارهای حومه‌ای نیاز داریم که در حال حاضر فاقد این مزیت هستیم.

آخوندی با اشاره به اینکه درصد حمل و نقل مسافر از طریق ریل در حال حاضر بسیار کمتر از جابجایی بار از این طریق است، گفت: از اینکه در مسیرهایی مانند تهران - زاهدان و تهران - بندرعباس ظرفیت اشغال قطارها بالای ۹۰ درصد است بسیار خوشحالم اما این نشان می‌دهد که به سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از خطوط ریلی توانایی رقابت با جاده‌های کشور را ندارند، اذعان داشت: در برخی مسیرها مانند تهران قم در حالی که این مسیر بیش از ۱۵۰ درصد ظرفیت خود را زیر بار ترافیک است مسیر ریلی این محور مسافر زیادی ندارد چرا که مسافران در این مسیر ریلی ۹۰ تا ۱۰۵ دقیقه باید در راه باشند به همین دلیل مسیر جاده‌ای آن را ترجیح می‌دهند.

آخوندی با تاکید بر اینکه صنعت ریلی نیازمند نگاه تجاری و بازرگانی است، گفت: مسیرهای ریلی باید توانایی رقابت با مسیرهای جاده‌ای را داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر نگاه بازرگانی را وارد حمل و نقل ریلی نکنیم و در بخش خصوصی نگاه تجاری به این صنعت وجود نداشته باشد حرف‌های مسئولان در حد نصیحت باقی می‌ماند.

آخوندی با بیان اینکه تجاری سازی یک مساله بسیار مهم است، گفت: سرعت امنیت و قیمت سه علامتی است که بازرگانان آن را در اولویت قرار می‌دهند و باعثمی‌شود که مسیر ریلی را انتخاب کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل ونقل ریلی و ترکیبی باید ایجاد شود گفت: تنها از این طریق است که شبکه ریلی توانایی رقابت را پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اتصال شبکه ریلی به حمل و نقل بین‌المللی گفت: در شرق کشور از طریق هرات، در شمال از طریق ترکمنستان، از شمال غرب از طریق آذربایجان، در جنوب غرب از طریق بصره، و از غرب از طریق عراق توانایی و ظرفیت اتصال به شبکه حمل و نقل بین‌المللی وجود دارد که دولت این مسیرها را در اولویت قرار داده است.

آخوندی با اشاره به روش های سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: در حال حاضر صندوق توسعه ملی از سرمایه‌گذارانی که در بخش ناوگان ریلی فعالیت می‌کنند استقبال می‌کند و در جهت توسعه ناوگان ملی حمایت‌های قابل توجهی را از این سرمایه‌گذاران دارد.

وی با تاکید بر نقش قطارهای شهری گفت: چند سالی است که کلان شهر تهران مترو دارد اما تاکنون نتوانسته‌ایم راه آهن را به مترو وصل کنیم. معتقدم کلان شهرها در بخش قطارهای حومه ای و حمل و نقل حومه‌ای به یک آرایش جدید نیاز دارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: معتقدم از ایستگاه راه آهن در جنوب در غرب و شرق تهران هم وجود داشته باشد و ما در شبکه حمل و نقل ریلی به یک بازتعریف مجدد نیاز داریم که در حال حاضر برنامه‌های ریلی در تارک برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز