خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی:

تعرفه آزادراه‌ها آزاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۴۳۴

با مدیر عامل صندوق توسعه مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم تسهیلاتی را ازاین صندوق دریافت کنیم تا آلترناتیوی برای چینی‌ها داشته باشیم اگر کنترل شریانهای حیاتی ریلی به دست چینی‌ها بیفتد چینی‌ها برای ما طاقچه بالا می‌گذارند.

وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای با تشریح عملکرد وزارت راه و شهرسازی به وضعیت آزاد راه‌های کشور اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی قصد آزاد کردن تعرفه آزادراه‌ها را دارد چرا که در چند سال گذشته میزان مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها به حداقل ممکن رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر میزان مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزاد راه‌ها ۲۵ درصد است، گفت: درحال حاضر ۷۰ الی ۷۵ درصد ساخت آزاد راه‌ها با مشارکت دولت انجام می‌شود، حال ما به دنبال این هستیم که با آزادکردن تعرفه‌ها مشارکت بخش خصوصی رابه صددرصد برسانیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر ساخت آزاد راه‌ها تنها برعهده دولت است که در این بین بانک‌ها تامین کننده مالی بودند و عملا دولت پیمانکار بوده است اما براساس ماده ۵۶ قانون مشارکت دولت در ساخت آزاد راه‌ها تنها باید در بخش حمایتهای حقوقی باشد اما درحال حاضر دولت بدون مشارکت بخش خصوصی ساخت آزاد راه‌ها را برعهده گرفته است.

آخوندی با بیان اینکه خاتم الانبیاء مناقصه ساخت آزاد راه کمربند جنوب غرب تهران را برنده شده است، گفت: به دنبال این هستیم که این هدف خود را در آزاد راه کمربند جنوب غرب تهران پیاده کنیم البته خاتم الانبیاء گفته بود سهم مشارکت دولت واین شرکت ۵۰ ۵۰ باشد اما وزارت راه زیر بار نرفت.

وزیر راه وشهر سازی با بیان اینکه اگر مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزاد راه‌ها به صددر صد برسد تعیین نرخ عوارضی را به سازندگان واگذار می‌کنیم، گفت: از این پس با اجرای این سیاست بخش خصوصی مقدار و میزان عوارضی را می تواند تعیین کند؛ البته در این بحثبا مقاومت‌های اجتماعی زیادی مواجه بودیم اما می‌توانیم این ریسک را قبول کنیم و تعیین نرخ عوارضی را به بخش خصوصی بسپاریم.

وی در پاسخ به یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه آیا بخش خصوصی مالک آزاد راه می‌شود و در بحثتملیک ورود پیدامی‌کند، گفت: تمام این پروژه‌ها به صورت bot بوده وقرار نیست دولت پولی را به جیب کسی بریزد و تمام دارایی‌ها به دولت بر می‌گردد.

آخوندی با اشاره به سیاستهای وزارتخانه در بخش ریلی، گفت: در حال حاضر دو سیاست ارتقای وضع موجود و توسعه شبکه و خطوط جدید را دنبال می‌کنیم. برنامه این است که در بخش توسعه شبکه و خطوط جدید ۲۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم و در این بخش ۴ خطه کردن راه آهن تهران تا کرج دو خطه کردن کرج تا قزوین برقی کردن تهران مشهدو تهران تبریزدراولویت قرار دارد.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های وزارت راه افزایش حمل ونقل باری از طریق ریل است برای مثال معدن سنگان یکی از معادن بزرگی است که سالانه تقریبا ۴ میلیون تن برداشت دارد که امسال این عدد به ۲۱ میلیون تن می‌رسد اگر این بار از طریق جاده حمل شود آسیب‌های بسیار جدی به جاده‌های کشور وارد می‌شود در نظر داریم بار این معدن از طریق ریل به فلات مرکزی وبندرعباس برسانیم.

وی با اشاره به یکی دیگر از سیاستهای ریلی وزارت راه گفت: از سیاستهای مهم راه آهن این است که حق دسترسی به ریل را ثابت نگه دارد درحال حاضر ۵۷ درصد قیمت بار بابت حق دسترسی و ۴۳ درصد آن بابت واگن هزینه می‌شود که این مورد سرمایه گذاری بر روی ریل را به شدت غیر اقتصادی می‌کند وسرمایه گذاران ترجیح می‌دهند بر روی حمل و نقل جاده‌ای سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: باثابت نگه داشتن حق دسترسی به ریل از سال ۹۱ به بعد تورم به نفع ناوگان عمل می‌کند و نه ریل.

آخوندی با اشاره به تشکیل کمیته ریل ودریا گفت: با سازمان بنادر ودریانوردی مذاکراتی داشتیم که کالاهای اساسی تنها از طریق ریل در کشور جابجا شوند.

وی همچنین با اشاره به اخذ کمکهایی از صندوق توسعه گفت: با مدیر عامل صندوق توسعه مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم تسهیلاتی را ازاین صندوق دریافت کنیم تا آلترناتیوی برای چینی‌ها داشته باشیم اگر کنترل شریانهای حیاتی ریلی به دست چینی‌ها بیفتد چینی‌ها برای ما طاقچه بالا می‌گذارند.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به عملکرد سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: در بودجه امسال توانستیم ۶۰۰ میلیارد تومان غیر یارانه‌ای بگیریم که این مقدار را با مذاکره با وزارت نفت به ۹۰۰ میلیارد تومان رساندیم. حال قرار شده است تا پایان سال سقف قیر یارانه‌ای در وزارت راه به ۱۵۰۰ میلیارد تومان برسد. البته این سقف اعتباری است و عملکرد ما تا این لحظه چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

آخوندی با اشاره به ورود تکنولوژی جدید به جاده‌های کشور گفت: از این پس قصد داریم تکنولوژی بتون غلطکی را وارد جاده‌های کشور کنیم و زیر ساخت جاده کشور یک رویه بتون غلطکی باشد و بر روی سطح جاده یک لایه نازک قیر داشته باشیم.

آخوندی با اشاره به مازاد تولید سیمان درکشورمان گفت: درحال حاضر تولید سیمان در کشور ۷۵میلیون تن در سال است که مازاد داریم این درحالی است که با ورود تکنولوژی بتون غلطکی هم عمر جاده افزایش پیدا می‌کند و هم قیمت جاده‌ای بتونی از جاده‌ای آسفالتی ارزان‌تر تمام می‌شود.

همچنین در این جلسه مسئولان میزان جاده‌های در شرایط خرابی حاد را ۲۳ درصد در جاده‌های شریانی و۳۲درصد در جاده‌های فرعی عنوان کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز