خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

وام ساخت قیمت‌ مسکن را چند برابر می‌کند، دولت مستقیم به متقاضی وام بدهد

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۰۹۰

در صورتی که تسهیلات به ساخت پرداخت شود، سازنده متناسب با محاسبات اقتصادی خود، قیمت فروش را به چند برابر قیمت تمام شده افزایش می دهد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان این‌که پرداخت وام ساخت مسکن باعثافزایش چند برابری قیمت‌ها می‌شود، گفت: بهتر است تسهیلات به منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان مستقیما به طرف تقاضای مسکن تزریق شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از اتحادیه مشاوران املاک تهران، حسام عقبایی با تاکید بر این که مدل پرداخت وام مسکن به متقاضیان مصرفی بهترین شکل حمایت و تامین مالی از طرف تقاضا به شمار می رود اظهار کرد: در صورتی که تسهیلات به ساخت پرداخت شود، سازنده متناسب با محاسبات اقتصادی خود، قیمت فروش را به چند برابر قیمت تمام شده افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در این حالت سهم تسهیلاتی که در پایان مراحل ساخت آپارتمان به خریدار آپارتمان می شود از قیمت فروش کاهش می یابد. این تجربه در سال های اخیر که بانک ها غالب تسهیلات مسکن را به سمت ساخت و ساز هدایت کردند، مشهود است و نشان می دهد در هر سال قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر این که در شرایط فعلی بازار مسکن به شدت نیازمند ارائه تسهیلات بانکی موثر و پر قدرت است، گفت: دولت باید برای جلوگیری از ایجاد رانت و تبعیض در طرح خود برای افزایش وام مسکن، به طور جدی و دقیق برنامه‌ریزی کند.

عقبایی افزود: هر چند در دنیا ارائه تسهیلات مسکن به بخش ساخت‌و ساز و سازندگان، به عنوان راهکار اصلی برای ایجاد رونق و تقویت قدرت خرید و تولید مسکن پذیرفته شده و موفق است، اما در ایران با توجه به فراهم نبودن شرایط و بسترهای اقتصادی در بازار ساختمانی که مهمترین نقطه ضعف آن عدم کنترل قیمت فروش می باشد، بهتر است تسهیلات به منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان مستقیما به طرف تقاضای مسکن تزریق شود و دولت هم برای جلوگیری از ایجاد رانت با اقدامات کنترل کننده راه را برهرگونه تخلف ببندد.

وی خاطر نشان کرد: لحاظ مجموعه ای از پارامترها در پرداخت وام از جمله تعیین شرط سنی توجه ویژه به مسئله تامین مسکن افراد جوان و سالخوردگان و همچنین ارائه تسهیلات خرید مسکن به هر متقاضی تنها یک بار می تواند فیلترهای مناسبی برای جلو گیری از بروز تبعیض و تخلف محسوب شود هر چند لازم است دولت با مطالعات بیشتری به راهکارهای موثر برای این امر بیاندیشد و عمل کند.

عقبایی با بیان این که انبوه‌سازی هنوز در کشور ما به معنای واقعی وجود ندارد، گفت: در کشور های پیشرفته دنیا اعطای تسهیلات مسکن به سازندگان امری منطقی و تصمیمی درست است که باعثافزایش ضریب امنیت در سرمایه گذاری و تولید پایدار و اثر گذار مسکن می شود و از این جهت این روش بیشتر مورد تائید کارشناسان اقتصادی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز