خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با ایلنا:

به دولت آدرس غلط داده‌اند / دهک ۱و ۲ باید مسکن رایگان داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۹۰۲

مدل‌های تولید و عرضه باید مدل های توسعه گری باشند و مسکن در سطح انبوه بدون دخالت دولت اما با حمایت مالی آن تولید شود و اقشار مختلف را تحت پوشش خود قرار دهد به طوری که برای دهک های ۱و ۲ رایگان و برای دهک‌های میان درآمدی به صورت مشارکتی و به قیمت تمام شده باشد.

کار‌شناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه دولت مسیر اشتباهی را برای تامین مسکن مردم در پیش گرفته است، گفت: به دولت آدرس غلط داده‌اند و در اتخاذ سیاست‌های تامین مسکن نباید از الگوهای کشورهای توسعه یافته استفاده کنیم چراکه نه بازار سرمایه‌ای شبیه به آن کشور‌ها داریم و نه جنس تقاضای مسکن در ایران شیه به جنس تقاضا در کشورهای توسعه یافته است.

فرهاد بیضایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به راهکارهای موثر در حل مشکل تامین مسکن در کشور، اظهار کرد: حل دغدغه مسکن مردم دو راهکار دارد، اول حمایت از تولید و عرضه و دوم کنترل سوداگری.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با حمایت از تولید و عرضه در قالب مدل‌های توسعه‌گری میزان عرضه را در کشور افزایش دهد.

بیضایی با بیان اینکه هم سیستم عرضه مسکن و هم تقاضای سرمایه‌ای در کشور مشکل دارد، گفت: دولت برای کنترل تقاضای سرمایه‌ای که در حال حاضر ۷ درصد از بازار مسکن است، باید از ابزار مالیاتی استفاده کند و سامانه‌های اطلاعاتی شکل دهد که متاسفانه دولت در این زمینه‌ها تا کنون هیچ کاری نکرده است.

این کار‌شناس اقتصاد مسکن با تاکید بر عرضه مسکن رایگان به دهک‌های یک و دو جامعه، گفت: مدل‌های تولید و عرضه باید مدل‌های توسعه‌گری باشند و مسکن در سطح انبوه بدون دخالت دولت اما با حمایت مالی آن تولید شود و اقشار مختلف را تحت پوشش خود قرار دهد به طوری که برای دهک‌های ۱و ۲ رایگان و برای دهک‌های میان درآمدی به صورت مشارکتی و به قیمت تمام شده باشد.

بیضایی با اشاره به اینکه آدرس غلط به دولت داده شده است، اظهار کرد: ما باید از مدل کشورهایی چون مالزی و ترکیه به عنوان اقتصادهای نو ظهور الگو برداری کنیم اما متاسفانه دولت مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است و از مدل کشورهای توسعه یافته که شرایط اقتصادی متفاوتی دارد، استفاده می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز