خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع علما و حوزویان حوزه علمیه قم:

انتظار نداریم حوزه علمیه در هر مسئله‌ای از دولت حمایت کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۹۷۵

اگر حوزه‌های علیمه استقلال خویش را از دست دهند دیگر نمی‌توانند انتظار مردم و جامعه را برآورده کنند.

رییس جمهور با تاکید براینکه دولت به دنبال نظریه‌پردازی دینی نیست٬‌اظهار کرد: انتظار نداریم حوزه علمیه در هر مسئله‌ای از دولت حمایت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم حجت الاسلام حسن روحانی امشب در دیدار با علما فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با رییس جمهور که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه حوزه‌های علیمه٬ علما و فضلا در نظریه پردازی در مسائل مهم دینی - اجتماعی ٬‌دینی - سیاسی٬‌ دینی - اقتصادی٬‌ دینی - بین‌المللی و… ورود کنند اظهار کرد: دولت خود نه به دنبال نظریه پردازی دینی است و نه کارش این است؛ کارش اجرای قانون و برنامه‌ریزی و حمایت از حوزه‌های علیمه با حفظ استقلال کامل آن است.

رییس جمهور افزود: اگر حوزه‌های علیمه استقلال خویش را از دست دهند دیگر نمی‌توانند انتظار مردم و جامعه را برآورده کنند.

وی با بیان اینکه از سوی ما انتظار نیست حوزه‌های علمیه دولتی شده و در هر مسئله‌ای به حمایت از دولت بپردازند٬‌ گفت: همانگونه که حمایت حوزه‌های علمیه از دولت برای ما مهم است نقد آنها نیز برای ما مهم است چراکه طبیعی است ما اشتباه کنیم.

روحانی ابراز کرد: نقد حق همه مردم است. دانشگاهیان٬ فرهیختگان و مخصوصا حوزه‌های علمیه باید همواره عملکرد دولت را مورد بررسی و نقد دلسوزانه خویش قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امام خمینی(ره) با نظریه پردازی‌های خود راه را برای حوزه‌های علمیه باز کرد٬‌گفت: کار امام خمینی(ره) بگونه‌ای بود که مسیر اجتهاد جدید را به ما نشان داد. البته امروز هم صدها مسئله مهم برای اداره کشور داریم که حوزیان باید با نظریه‌پردازی‌های دقیق آن را حل کنند. مثلا اقتصاد اسلامی چیست و بحثمالکیت در کجاها مطرح می‌شود؟ این مسائل را باید حوزویان حل کنند.

وی ادامه داد: امروز مسائل مهم استراتژیک کشور پس از ۳۶ سال از تحقق انقلاب اسلامی نیازمند باز کردن و نظریه پردازی است؛ شاید گفته شود که مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص نظریاتی ارائه کرده‌اند که درست است اما اصل کار نظریه‌پردازی کار حوزه‌های علمیه است.

روحانی اضافه کرد: با وجود این همه جوان مجتهد و درس خارج خوان کنونی در حوزه‌های علمیه هنوز مباحثقدیم حوزه در درس‌های خارج فقه مطرح می‌شود در حالیکه مباحثمورد نیاز امروز نیز همین فضلا و مجتهدان جوان باید مطرح کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز