خبرگزاری کار ایران

آشنا در مراسم رونمایی از شبکه شمس:

دولت تکلیف خود با نخبگان را بداند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۲۵۴

هیچ‌گاه حکومت‌ها بی‌نیاز از دانشمندان و دانشجویان نبودند و نخواهند بود اما متاسفانه جریان‌های سیاسی مجال حضور به نخبگان و اندیشمندان نداده‌اند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور اظهار کرد: این جلسه به مناسبت رونمایی از یک شبکه ملی به نام شمس برگزار شده و هدف آن مشارکت نخبگان در سیاست‌گذاری‌های عمومی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حسام‌الدین شمس در مراسم رونمایی از شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی(شمس) ابراز داشت: سال‌های سال مبالغ بسیار زیادی برای تربیت نخبگان و دانشجویان از محل بودجه و ثروت ملی هزینه شده تا هزاران دانشجو و دانشمند در کشور رشد کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: هیچ‌گاه حکومت‌ها بی‌نیاز از دانشمندان و دانشجویان نبودند و نخواهند بود اما متاسفانه جریان‌های سیاسی مجال حضور به نخبگان و اندیشمندان٬ در جهت مشارکت در سیاست‌گذاری‌های عمومی کشور را نداده‌اند و اگر بهتر بخواهیم بگوییم حضور اندیشمندان محدود شده٬ چراکه حضور اندیشمندان و دانشجویان از قدیم‌الایام تبعات زیادی برای حاکمان داشته است و معمولا دانشمندان با نفی رو به رو می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید تکلیف خود را با نخبگان بداند٬ بیان داشت: دولت در ابتدای امر باید تکلیف خود را با نماینده نخبگان ملت معلوم کند به گونه‌ای که همین نخبگان در طبقات ساختمان‌های دانشگاهی حوزه‌های علمیه و حتی کارخانجات مشغول به فعالیت هستند و به صورت عادی کار می‌کنند و برای کشور همواره زحمت می‌کشند و هیچ ادعایی هم ندارند.

آشنا در خصوص راه اندازی شبکه شمس افزود: شبکه شمس که طرح آن توسط دولت تدبیر و امید ریخته شده بود امروز رونمایی و راه‌اندازی خواهد شد و باید بگویم که این شبکه یک پل ارتباطی میان دولت و نخبگان در جهت سیاست‌گذاری‌های عمومی در تمامی عرصه‌ها به شمار می‌رود. ن

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: می‌توان بدون مشارکت ذی‌نفعان در مسائل سیاست‌گذاری تصمیم‌گیری کرد و اگر ذی‌نفعان را به آن خطی که می‌بایست در آن باشند هدایت نکنیم٬ در آینده با خطراتی مواجه خواهیم شد.

آشنا در ادامه افزود: شمس دعوتی است عام٬ از تمامی کسانی که سخنانی دارند اما نه سخنانی از جنس ناله و گله٬ بلکه سخنانی برای رسیدن به هدف به معنی کلان و در سطح کشور.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به اینکه تشخیص صورت مساله در کشور با دقت انجام نشده ابراز کرد: شمس این امکان را فراهم می‌کند تا به صراحت نخبگان و آحاد مردم با دولت ارتباط برقرار کند و مثلا بگویند که فلان مساله غلط است و باید به ما بگویند که مشکل ما آب است یا تدبیر، به ما بگویند که مشکلات در ستیزه‌جویی در سیاست خارجی است یا در ذلت‌پذیری و یا حتی به ما بگویند چرا نمی‌توان یک اشتراک فکری و کار گروهی را به وجود آورد.

وی در خصوص اینکه امیدواریم شمس بتواند خورشید درخشانی در مشارکت نخبگان در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور باشد بیان کرد: آرزومندیم که شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی(شمس) و شبکه اتاق‌های فکر استانی که در راستای همین شبکه راه‌اندازی و تاسیس خواهند شد امیدواریم بتوانند مشارکت‌ نخبگان در سیاست‌‌گذاری‌های عمومی کشور به دنبال داشته باشند. لذا علنا باید بگویم شمس یک شبکه ملی برای سیاست‌گذاری است که با بهره‌گیری از متخصصان هر محور مانند محورهای محیط زیست، سیاست داخلی، سیاست خارجی، سیاست اقتصاد و… صورت خواهد گرفت و باید عرض کنم که از تهرانی بودن عبور کردیم تا به سراغ نخبگان استانی و ملی برویم.

آشنا با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها در خصوص تربیت نخبگان افزود: باید به سراغ دانشگاه مرکز هر استان برویم به گونه‌ای که این دانشگاه‌ها محل اتصال نخبگان به دولت هستند و اتاق فکر هر استان، شبکه سیاست‌گذاری عمومی به علاوه مدرسه تدبیر که در آینده افتتاح خواهد شد سه محوری هستند که سیاست‌گذاری کشور را رقم می‌زند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک همایش ملی با موضوع سیاست‌گذاری برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز