خبرگزاری کار ایران

واکنش رییس بانک مرکزی به خبر برداشت از صندوق توسعه ملی:

۴.۱ میلیارد دلار به خاطر تحریم٬ توسط یک شرکت انتقال داده شده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۲۳۹

از آنجا که بخاطر تحریم این پول به حساب بانک مرکزی انتقال پیدا نمی کرد، شرکتی متعهد شد که آن را انتقال دهد و این به هیچ وجه به معنای وجود رد پای برداشت از صندوق یادشده نیست.

رئیس کل بانک مرکزی در چهارمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید، با بیان اینکه ۲۹.۱ درصد رشد نقدینگی و ۹.۶ درصد ضریب فزاینده پولی را داشتیم، افزود: در اسفندماه سال گذشته به دلیل تصمیم گیری برای خرید ۴.۱ میلیارد دلار ارز از دولت توسط بانک مرکزی رشد در نقدینگی داشتیم و بانک مرکزی از دولت مانند همه موارد دیگر ارز خریده و ۲۶ درصد را به صندوق توسعه واریز و دو درصد را برای عیدانه و ۱۴ درصد را برای وزارت نفت و مابقی را به خزانه واریز کرده است.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به وضعیت تورمی در اقتصاد ایران، گفت: باید تمرکز بیشتر برای رسیدن به اهداف تورمی داشته باشیم هرچند این بزرگترین دستاورد دولت بوده که محقق شده است. معادل ۸۸ درصد تامین مالی کشور توسط نظام بانکی و ۱۲ درصد بقیه از سوی بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

رییس کل بانک مرکزی با انتقاد به برخی اظهارات در خصوص رد پای برداشت ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در گزارش‌های بانک مرکزی، گفت: از آنجا که بخاطر تحریم این پول به حساب بانک مرکزی انتقال پیدا نمی کرد، شرکتی متعهد شد که آن را انتقال دهد و این به هیچ وجه به معنای وجود رد پای برداشت از صندوق یادشده نیست.

با بیان اینکه در سال جاری نقدینگی واقعی در کشور رو به افزایش است، تصریح کرد: امسال نقدینگی از تورم بالا‌تر است و همین نشان می‌دهد که ما سیاست انقباضی نداریم بلکه شاید سیاست انبساطی هم داشته باشیم.

سیف گفت: هم اکنون هم تولید و هم سرمایه گذار و هم مسئولان باید بانک مرکزی را در رسیدن به اهداف پیش بینی شده کمک کنند، ضمن آنکه باید همین تمرکز را نیز در تورم ادامه دهیم.

وی ادامه داد: باید دید اقتصاد کشور چه چیزی نیاز دارد، هرچند برای پویایی اقتصاد کشور باید استفاده بهینه از منابع محدود تسهیلات بانکی مدنظر قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان آنکه اگر این مفهوم برای همه به درستی درک شود، دیگر مشکلی نخواهیم داشت، افزود: از گذشته این مشکل بوده که تفاوتی بین بنگاه کارآمد و غیرکارآمد نبوده و هر کسی درخواست تسهیلات داشته، انتظار دریافت وام نیز داشته است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به حجم تسهیلات اعطائی در نظام بانکی، گفت: از‌‌ همان ابتدا تصمیم ما این بوده که انضباطی عمل کنیم بنابراین انتقادات وارده مبنی بر انقباضی عملکرد را قبول نداریم.

وی با اشاره به برآوردهای بانک مرکزی برای بررسی توان اعطای تسهیلات بانکی در سه ماه نخست سال جاری، گفت: براساس برآورد‌ها به این نتیجه رسیدیم که بانک‌ها می‌توانند تا ۲۸۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارایه دهند و اولویت اول برای پرداخت تسهیلات با هدف خروج از رکود را به تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص دادیم.

سیف با بیان اینکه بانک‌ها توانستند ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تا آخر شهریور پرداخت کنند که ۸۰ درصد آن برای سرمایه در گردش بوده است، اظهار داشت: در آخر آبان این رقم به ۲۰۶ هزار میلیارد تومان رسیده بود و این یعنی نظام بانکی از هدف جلو‌تر است.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید براینکه در بد‌ترین شرایط بانک مرکزی آمار غلط نداده است، تصریح کرد: در‌‌ همان ابتدای ورود به بانک مرکزی این انتقادات را مورد بررسی قرار دادم و به این نتیجه رسیده‌ام که بانک مرکزی در هیچ شرایطی آمار غلط نداده و در زمان فشار‌ها نیز انتشار آمار را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی زمانی آمار تسهیلات پرداختی را اعلام می‌کند که اطلاعات تک تک تسهیلات پرداختی را از نظام بانکی دریافت می‌کند و نمی‌تواند به راحتی این آمار‌ها را تغییر دهد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص انتقادات به تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های غیرمولد اقتصادی، گفت: عمری را در نظام بانکی بوده‌ام؛ شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستند که اصرار داریم این‌ها را سرپا نگه داریم در حالی که عمر اقتصادی این‌ها تمام شده است. تا کی باید با تزریق منابع این‌ها را سرپا نگه داریم؟

سیف با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای تعیین ضوابط پرداخت تسهیلات در بانک‌ها، تصریح کرد: برای آنکه بازار مالی شکل بگیرد و دوام یابد باید استاندارد‌های حاکمیت شرکتی را رعایت کنیم. من از هر فرصتی برای اعلام این موضوع استفاده می‌کنم چرا که این نیازمند عزم جدی و عمومی است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به موسسات غیرمجاز، گفت: ممکن است زمانی که این نظم مستقر شود خیلی‌ها نیازهای خود را از سیستم منضبط تامین نکنند و به سراغ واحدهایی بروند که با ریسک بالا فعالیت می‌کنند. اگر بازار سفته بازی شکل بگیرد طبیعی است منابعی به این سمت بروند ولی ثبات در بازار‌ها زمینه‌های این فعالیت‌ها را کم می‌کند.

وی یکی از مهم‌ترین مقوله‌های مورد توجه بانک مرکزی را ایجاد آرامش در بازار‌ها اعلام کرد و افزود: حتما سرمایه‌گذار برای انجام فعالیت‌های خود نیازمند پیش‌بینی آینده اقتصاد است.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه هم اکنون برنامه اهداف تورم سال‌های ۹۴ و ۹۵ را مشخص و آماده کرده‌ایم، گفت: امیدواریم در عرصه بین‌المللی هم تحولاتی رخ دهد که اینها تماماً در رسیدن به اهداف ما موثر است.

سیف در خصوص موضوع مسکن مهر افزود: با همکاری وزارت راه و شهرسازی این پروژه پیشرفت می‌کند و مشکلی در تامین مالی آن وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعیت تورمی در اقتصاد ایران، گفت: باید تمرکز بیشتر برای رسیدن به اهداف تورمی داشته باشیم هرچند این بزرگ‌ترین دستاورد دولت بوده که محقق شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز