خبرگزاری کار ایران

رئیس صندوق توسعه ملی در جمع خبرنگاران:

نمی‌شود ۴.۱ میلیارد دلار برداشته شود و صندوق توسعه بی‌خبر باشد

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۳۰

هیات نظارت این صندوق نیز در کشور ما بی‌نظیر است. یعنی رئیس سازمان حسابرسی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و رئیس دیوان محاسبات شخصا سه عضو حقوقی هیات نظارت بر این صندوق هستند.

رئیس صندوق توسعه ملی ضمن تکذیب برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از این صندوق گفت: این صندوق نهاد مهمی در کشور است که واقعا همه قوا روی اعداد و گزارش‌های آن نظارت دارند٬ بنابراین اینطور نیست که ۴.۱ میلیارد دلار از آن برداشته شود اما صندوق توسعه ملی خودش بی‌خبر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صفدر حسینی٬ رئیس صندوق توسعه ملی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: حدود سه سال است که صندوق توسعه ملی با سیاست‌های کلی رهبری تشکیل شده است و می‌توان گفت تشکیل این صندوق یکی از تدابیر بی‌نظیر جمهوری اسلامی است. ما در گذشته حساب ذخیره ارزی را داشتیم که سازوکار مستحکمی نداشت و دولت مرتب از آن برداشت می‌کرد.

وی گفت: وقتی وزارت اقتصاد را تحویل دادم٬ حساب ذخیره ارزی حدود ۱۲میلیارد دلار ذخیره داشت. در سه سال گذشته که صندوق توسعه ملی شکل گرفته و یکی از منابع آن باقی مانده حساب ذخیره ارزی بود٬ تنها ۱۲میلیون دلار از این حساب وارد صندوق شد.

حسینی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی با سیاست کلی رهبری شکل گرفت و هیات امنای آن سه قوه‌ای است٬ گفت: این نهاد تنها جایی است نمایندگان مجلس در آن دارای حق رای هستند. دادستان کل کشور از قوه قضاییه نیز در آن حضور دارد. هیات نظارت این صندوق نیز در کشور ما بی‌نظیر است. یعنی رئیس سازمان حسابرسی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و رئیس دیوان محاسبات شخصا سه عضو حقوقی هیات نظارت بر این صندوق هستند بنابراین تمام اقدامات صندوق تحت چنین نظارتی است.

وی تاکید کرد: طبق قانون که اساسنامه صندوق توسعه ملی است بانک مرکزی هر ماه موظف است سهم صندوق را از فروش نفت به صندوق گزارش کند. بنابراین هر بشکه نفتی که به فروش می‌رسد٬ سهم صندوق از آن به ما اعلام می‌شود. در هیچ یک از ترازهای اعلام شده عدد ۴.۱ میلیارد دلاری وجود ندارد.

حسینی گفت: من به عنوان رئیس صندوق توسعه ملی این مطلب را به شما می‌گویم٬ ‌آقای پورمحمدی هم پیش از این رئیس هیات نظارت بر صندوق توسعه ملی بودند. بنابراین هیات نظارت بسیار گردن‌کلفتی بالای سر صندوق توسعه ملی است ساز و کار آن آنقدر محکم است که دولت نمی‌تواند بدون مجوز قانونی مبلغی را بردارد. صندوق توسعه ملی از این بابت مثل حساب ذخیره ارزی نیست.

رئیس صندوق توسعه ملی ضمن تکذیب برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از این صندوق گفت: این صندوق نهاد مهمی در کشور است که واقعا همه قوا روی اعداد و گزارش‌های آن نظارت دارند بنابراین اینطور نیست که ۴.۱ میلیارد دلار از آن برداشته شود اما صندوق توسعه ملی خودش بی‌خبر باشد. این حرف‌ها به نظر من کارکرد سیاسی دارد و خوب نیست که دولت را متهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به شکل قانونی و غیرقانونی دولت چنین برداشتی را از صندوق توسعه ملی انجام نداده است٬ این عدد به هیچ وجه در تراز ما وجودندارد. ما در اسفند ماه که این خبر منتشر شد در سایت صندوق تراز خود را اعلام کردیم.

صفدر حسینی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی فقط به بخش‌های خصوصی و تعاونی تسهیلات می‌دهد٬ گفت: در اینجا باز هم صندوق توسعه ملی تسهیلاتی به دولت نمی‌دهد مگر اینکه با مجوز مجلس و یا رهبری همراه باشد.

وی گفت: برنامه سال جاری ما که به تصویب هیات امنا رسیده چیزی حدود ۲۴.۴ میلیارد دلار در بخش ارزی است که از این میان ۳ میلیارد دلار به بخش نفت و گاز ۶.۴ میلیارد دلار به بخش پالایشگاه و پتروشیمی ۳.۳ میلیارد دلار برای ایجاد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بخش بخار و ۳.۷ میلیارد دلار به بخش آب و کشاورزی٬ ۳.۲ میلیارد دلار به چرخه فولاد٬ ۱.۶ میلیارد دلار به بخش حمل و نقل و ۲.۲ میلیارد دلار به صنایع متوسط و کوچک اختصاص خواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه مصوبات صندوق توسعه ملی ۳۳.۷ میلیارد دلار بوده است گفت: مسدودی که طبق آن طرح فرستاده و در بانک‌ها توجیه شده و صندوق آن را به بانک مرکزی اعلام کرده و از حساب ما نزد بانک عامل برای آن طرح مسدود شده است ۲۹.۷ میلیارد دلار است و تا امروز هم ۷.۱ میلیارد دلار گشایش داشته‌ایم وحدود ۳ میلیارد دلار به صورت کالا یا تکنولوژی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در بخش ریالی که برای امسال پیش بینی شده حدود ۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این میان به بخش کشاورزی ۳ هزار میلیارد تومان و بخش صنعت، معدن و گردشگری نیز ۳ هزار میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت. در مورد این طرح‌ها از اردیبهشت ماه قرارداد‌ها با بانک‌های عامل بسته شده و آن‌ها هم طرح‌های توجیهی خود را مرتبا می‌فرستند و تسهیلات می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که موجودی دقیق صندوق توسعه ملی چه میزان است٬ گفت: ما باید مفاهیم را به درستی در رسانه‌ها و افکار عمومی منتقل کنیم. صندوق توسعه ملی دارایی‌هایی دارد که از روز شکل‌گیری این دارایی‌ها واریز می‌شود و این دارایی‌ها لزوما موجودی صندوق نیست. بخش‌هایی از این دارایی‌ها در پروژه‌ها وکارهایی مصرف شده است.

وی با بیان اینکه دارایی‌های صندوق توسعه ملی مرتب در حال تغییر است گفت: نمی‌توان به شکل دقیق گفت موجودی صندوق چه میزان است. دارایی‌های صندوق به دلیل نیاز فوری کشور به ویژه در شرایط دشوار کنونی کاملا برنامه‌ریزی شده و توسط هیات امنا و هیات عامل در حال اجرا شدن است.

رئیس صندوق توسعه ملی یادآور شد: تا پایان امسال ما برنامه‌ای در حد ۲۴.۴ میلیارد دلار داریم که بخش‌های آن را برای شما ذکر کردم. دولت با مجوزی که دریافت کرده٬ کار بسیار ارزشمندی را انجام خواهد داد و آن سرمایه‌گذاری در آب‌های کشور است.

وی گفت: دولت به میزان ۱۰ میلیارد دلار مجوز دریافت کرده تا ظرف ۴ سال روی آب‌های کشور سرمایه‌گذاری کند. این کار ارزشمندی است به ویژه برای ما که در منابع آب دارای محدودیت‌های جدی هستیم. تنها امسال دومیلیارد دلار تنها در سد‌ها و آب‌ها صورت گرفته است. همچنین دولت برای سرمایه‌گذاری در دشت خوزستان به میزان ۵۰۰ میلیون دلار و احیای دشت سیستان نیز ۵۰۰ میلیون دلار مجوز دریافت کرده است.

حسینی یادآور شد: با این اقدامات مقادیر زیادی از آب‌های ما وارد چرخ توسعه و تولید خواهد شد و از سوی دیگر تولیدات کشاورزی و صنعتی ما زیادتر خواهد شد. در حالی که این یکی از کارهایی است که رسانه‌های ما کمتر به آن می‌پردازند. فکر نمی‌کنم کشوری باشد که ظرف ۴ سال در بخش آب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده باشد.

وی ادامه داد: این مطلب همچنین در زمینه پتروشیمی برای کشور ارزآوری خواهد داشت خوشبختانه ساز وکار‌ها به شکل دقیق پیش بینی شده تا ما با مشکلاتی که در حساب ذخیره ارزی داشتیم برنخوریم. رویکرد ما کمک به صادرات کشور است.
رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه تا پایان سال منابع ما درگیر پروژه‌هایی که اعلام کردم خواهد بود گفت: با وجود همه سختی‌هایی که دولت با آن مواجه است و باید برای قابل درک باشد شاهد هستیم که قیمت نفت نیز در حال سقوط است اما دولت با همه محدودیت‌ها در حال مدیریت این مساله است و سعی کرده با همه این مشکلات سهم صندوق را همچنان حفظ کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت قصد دارد با اعطای وام از صندوق توسعه ملی مانع از افزایش قیمت خودرو شود٬ گفت: همانطور که گفتم هر شرکتی که در آن سهم دولت بیش از ۲۰ درصد باشد ما به آن تسهیلات نمی‌دهیم چرا که از نظر ما شرکت دولتی محسوب می‌شود البته باید توجه داشت که زیرمجموعه‌های خودروسازان شبکه‌های مهمی هستند چون این موضوعی که شما گفتید را من امروز از شما می‌شنوم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز