خبرگزاری کار ایران

در نشست هیات‌های عالی رتبه دو کشور در باکو؛

روسای جمهوری ایران و آذربایجان بر گسترش همکاری‌ها در همه عرصه‌ها تاکید کردند

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۸۸۵

عده‌ای در منطقه به نام اسلام دست به ترور و آدم‌کشی می‌زنند لذا باید تلاش کنیم صلح و برادری به عنوان فرهنگ واقعی اسلام را ترویج کرده و جلوی سوء استفاده از دین برای اختلاف‌افکنی و تفرقه بین ملت‌ها را بگیریم.

روسای جمهوری ایران و آذربایجان در نشست مشترک هیأت‌های عالی رتبه دو کشور بر گسترش بیش از پیش روابط تهران – باکو در تمامی عرصه‌ها تأکید کردند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این نشست سفر به جمهوری آذربایجان را در کنار دیدارهای گذشته نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور دانست و گفت: مذاکرات و دیدارهای مقامهای دو دولت نشان می‌دهد که دو کشور اراده لازم را برای فعال کردن ظرفیت‌های موجود به نفع دو ملت دارند.

رییس جمهور گفت: پتانسیل‌های بسیار فراوانی در زمینه همکاری‌های مرزی، ‌دریای خزر و در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و بین‌المللی وجود دارد که همکاری در این زمینه‌ها می‌تواند پایه‌‌گذار توسعه روابط در سطوح بالاتری باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت و توسعه آذربایجان را امنیت و توسعه خود می‌داند، تصریح کرد: اراده دولت جمهوری اسلامی ایران ایجاد روابط مستحکم و گسترده‌تر کردن زنجیره وحدت بین ملت‌های منطقه است.

رییس جمهور در ادامه ضرورت تسهیل در فعالیت تجار و فعالان بخش خصوصی دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید زمینه رفت و آمد آسان و فعالیت بخش خصوصی و بازرگانی دو کشور تسهیل شود و در این راستا می‌توانیم با فراهم کردن شرایط مناسب، روابط مردم و بازرگانان ایران و جمهوری آذربایجان را به هم نزدیک‌تر کنیم.

روحانی دریاچه خزر را دریاچه دوستی و صلح توصیف کرد و گفت: منابع موجود در خزر نباید بلااستفاده بماند و دو کشور باید در این زمینه بویژه در بخش انرژی آن، حضور و همکاری فعالی داشته باشند.

رییس جمهور افزود: اراده ما بایستی به فعلیت رساندن همه ظرفیت‌های موجود در این دریاچه به نفع ملت‌هایمان باشد.

روحانی با بیان اینکه دو کشور از اشتراکات کم‌نظیری از لحاظ تاریخی، فرهنگی و هویت دو ملت برخوردار هستند، گفت: امروز فرصت تاریخی مناسبی برای حداکثر بهره‌برداری از تمامی ظرفیت‌های دو کشور فراهم آمده است.

وی جمهوری آذربایجان را بهترین پل ارتباطی برای جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتباط با آسیای میانه و کریدوری برای ارتباط با اروپا دانست و اظهار داشت: ایران هم پل مناسبی برای جمهوری آذربایجان و کشورهای همسایه شمالی خود برای اتصال به خلیج فارس و دریای عمان است و همکاری در این عرصه نیز می‌تواند تحول بزرگی در همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد کند.

روحانی با اشاره به همکاری‌های مثبت دو کشور در مجامع بین‌المللی گفت: همانطور که جمهوری آذربایجان از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای ملت ایران حمایت می‌کند، ایران هم مدافع حقوق مردم آذربایجان در عرصه‌های بین‌المللی است.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح و امنیت پایدار در کل منطقه است، تصریح کرد: ایران برای حل و فصل موضوع قره‌باغ هم، از طریق گفت‌و‌گو و به صورت صلح‌آمیز و عادلانه تأکید دارد.

وی در ادامه ضرورت همکاری در زمینه همکاری با افراطی‌گری و تروریست را مورد تأکید قرار داد و گفت: بایستی موضوعاتی که می‌تواند حتی در آینده زمینه‌ساز بحران شود را شناسایی و برای برطرف کردن آن با یکدیگر همکاری کنیم.

رییس جمهور افزود: افراطی‌گری و تروریسم معضل دیگر منطقه است و ضرورت دارد با مشارکت و همکاری همه جانبه تلاش کنیم این خشونت‌ها در منطقه گسترش پیدا نکند.

روحانی تأکید کرد: عده‌ای در منطقه به نام اسلام دست به ترور و آدم‌کشی می‌زنند لذا باید تلاش کنیم صلح و برادری به عنوان فرهنگ واقعی اسلام را ترویج کرده و جلوی سوء استفاده از دین برای اختلاف‌افکنی و تفرقه بین ملت‌ها را بگیریم.

رییس جمهور اضافه کرد: در این راستا ارتباط نزدیک علمای راستین و دانشگاهیان دو کشور و کشورهای منطقه می‌تواند موثر باشد.

الهام علی‌اف رییس‌ جمهوری آذربایجان نیز در این نشست با اشاره به اهتمام کشورش برای توسعه بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پدرم حیدر علی‌اف بر حفظ و توصیه همکاری و دوستی با ایران تأکید و توصیه داشت و تلاش من نیز ادامه سیاست‌های درست ایشان است.

رییس‌ جمهور آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان علاقمند است در زمینه انرژی بویژه نفت و گاز، ترانزیت، دریای خزر و بخش‌های اقتصادی و صنعتی همکاری‌های گسترده‌ای را با ایران برقرار کند و گسترش همکاری در این عرصه‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی همچنین با تأکید بر حمایت جمهوری آذربایجان از حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی اظهار داشت: غرب باید روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران عادی کرده و به تحریم‌ها پایان دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز