خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی:

از رکود خارج اما تا رونق فاصله بسیاری داریم / مرحله دوم یارانه کالایی در هفته‌های آتی اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۲۵۴

برخی از موارد را دولت به تنهایی نمی تواند انجام دهد. اقتضائات حکومت این است که با جلب نظر و اجماع دیگر قوا کارها را به انجام برسانیم. برخی ایمیل و نامه می نویسند که فلان موضوع یادت رفته است اما من چیزی یادم نرفته است و به وعده‌هایی که داده‌ام پایبندم / توصیه من به سیاسیون این است که همه قواعد بازی را رعایت کنند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ تردیدی وجود ندارد که ما از رکود خارج شده ایم اما تا رسیدن به رونق فاصله داریم، گفت: ‌ تا حالا هم هر کاری کردیم ملت آن را انجام داده است و اگر در مذاکرات به دستاوردهایی دست یافته ایم به خاطر حمایت های مردم از تیم مذاکره کننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این گفت‌وگو با تبریک عید سعید غدیر، آن را حادثه مهم تاریخی برای مسلمانان عنوان و برای وحدت بیشتر در کشور و در جهان ابراز امیدواری کرد و گفت: ‌ از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا کنون حل معضلات و مشکلاتی که کشور با آن مواجه بود به سادگی نبود. البته همه کارهایی که دولت انجام داده و قدم هایی که برداشته با مشورت صاحب نظران و متخصصین بوده و اگر کمک آنها و محمایت عامه مردم و نیز هدایت رهبری نبود، به این نقطه نمی‌رسیدیم.

رییس جمهور با بیان اینکه آثار خروج از رکود را در زمستان پارسال دیدیم به بیان برخی از آمارها در حوزه رشد اقتصادی پرداخت و افزود: ‌اولین نشانه‌ها مبنی بر خروج از رکود در حوزه نفت نمایان شد. البته باید توجه داشت که در سال ۹۱ رشد ما منفی ۸/۶ بود. به عبارتی ما هفت الی هشت فصل پشت سر هم رکود داشتیم. شرایطی که تنها با سال های اول انقلاب از لحاظ رکود مشابه است.

وی با اشاره به رشد واردات در زمستان سال گذشته، ‌ یادآور شد: ‌ ورود مواد اولیه و ماشین آلات به ما اعلام می کرد که باید از فصل بعد خروج از رکود را شاهد باشیم. در سه ماهه اول سال تحرک خوبی در بخش های اقتصادی دیدیم. البته در سایر بخش‌ها از جمله بخش گردشگری رشد فوق العاده ای را شاهد بودیم. در بخش صنعت و معدن رشد حدود ۱۰درصد داشتیم و در برخی از بخش ها از جمله تولید خودرو نیز ۸۰درصد در سه ماه اول نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشتیم.

روحانی در خصوص تاثیر مذاکرات بر شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: علت حرکت اقتصادی در کشور ایجاد اعتماد و امید مردم بود. مردم به دولت اعتماد کردند و دولت به کارشناسان و صاحب نظران و به کل ملت اطمینان کرد که اساس سرمایه اجتماعی است. اگر در اقتصاد حرکت کردیم به خاطر سرمایه اجتماعی است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رویکرد منطقی و اعتدالی دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: اینکه ایران با ۱ + ۵ بر سر میز بنشیند و به یک توافق هرچند موقت برسد قدم بسیار مهمی است. مردم احساس می کنند که تلاطم‌های خارجی کاهش یافته است. طبق وعده ای که در انتخابات دادیم بحثتعامل منطقی با دنیا را در پیش گرفته ایم. وقتی به کنفرانسی می رویم هیچ کشور بزرگی نیست که تقاضای دیدار با ما مطرح نکند. شاید برخی از کشورها هم پیشنهاد دهند که ما آن را نپذیریم. در گذشته مسئولان سایر کشورها که با مسئولان ما سخن می گفتند، زبانشان نصیحت بود اما امروز زبانشان سوال است و در مورد شرایط منطقه از ما می‌پرسند و سیاست خارجی ما یگ گام مثبت برداشته است.

وی تاکید کرد: امروز ۱ + ۵ قبول کرده که حق غنی سازی ما را به رسمیت بشناسد. در اینکه تحریم باید برداشته شود هیچ اختلاف نظری نیست. در کلیات مسئله از جمله اینکه در فردو مرکزی داشته یا در اراک نیروگاه نیاز داریم و یا در نظنز غنی سازی شود توافق وجود دارد و هیچ کس نیست که بگوید ایران غنی سازی نکند چراکه این مسئله حذف شده است.

روحانی ادامه داد: امروز تنها بحثغنی سازی نیست بلکه ایران تمام فناوری های هسته ای را داشته باشد مورد توافق است. ما مسائل اصلی اقتصاد را قبل از اینکه تحریم برداشته و به توافقق نهایی برسیم، قدم های اصلی را برداشته ایم. هیچ تردیدی وجود ندارد که ما از رکود خارج شده ایم اما تا رسیدن به رونق فاصله داریم. ما باید خیلی کار کنیم. و تا حالا هم هر کاری کردیم ملت آن را انجام داده است و اگر در مذاکرات به دستاوردهایی دست یافته ایم به خاطر حمایت های مردم از تیم مذاکره کننده است.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر بوده و هرگز به قبل بازنخواهیم گشت، ادامه داد: اینکه در ۴۰ روز آینده تمام مسائل حل هسته ای در مذاکرات خواهد شد یا مذاکره تمدید خواهد شد مباحثی مطرح است اما ‌فکر می‌کنم در این مدت زمان برای حل و فصل مسائل وجود دارد و اگر به فرض مسائلی بوجود بیاید، طرفین یک راه حلی برای رفع آن به دست خواهند آورد. در سفر اخیر به نیویورک و اجلاس شانگ‌های به جز یک کشور با تمام کشورهای ۱ + ۵ در سطح عالی دیدار و مذاکره کردیم و همه اعتراف داشتند که باید تمام شود حتی یکی از سران این کشورها می گفت که دیگر خسته شدیم و باید تمام شود.

روحانی گفت: بانک‌های ما در زمینه ارائه تسهیلات به بخش تولید دستشان بازتر شده است که حدود چهل درصد افزایش داشته‌ایم. بدون تردید توانسته‌ایم ار رکود عبور کنیم که امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه از نقد استفبال می‌کند، بیان کرد: خیلی در طول این مدت به من نامه نوشتند و گفتند مسیری که می‌روید اشتباه است و نباید قبل از حل مسئله رکورد به سراغ حل مسئله تورم می‌رفتید. من قبل از انتخاب شدن هم درباره این موضوع جلساتی داشتیم و صحبت‌هایی کردیم که نتیجه آن این بود که متوجه شدیم بدون کنترل تورم، کنترل رکورد ممکن نیست.

روحانی با اشاره به اینکه مسئله تورم بود که مردم را به سمت بازارهای سکه و دلار می‌کشاند، یادآور شد: مردم کاهش تورم را به معنای ارزان تر شدن اجناس می‌دانند، ولی ما تورم راکنترل و آن را کاهش داده‌ایم. البته این به معنای نبود تورم نیست.

وی گفت: اگر به آمار های یکسال قبل نگاهی بندازید متوجه می شوید تورم در این دولت ۳ الی ۵ درصد بوده است.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به تورم نقطه به نقطه طی یکسال گذشته تصریح کرد: ما در تیرماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه ما ۴۵ درصد بود که الان در شهریور امسال نقطه به نقطه ما ۶/۱۴ درصد بوده است، که ما توانسته ایم ۳۱ درصد تورم نقطه به نقطه را کاهش دهیم.

روحانی گفت: فکر می‌کنم در تاریخ اقتصادی ایران بی سابقه باشد که دولتی توانسته باشد در طی یکسال تورم نقطه به نقطه را ۳۱ واحد درصد کاهش دهد. از نزدیک ۴۰ درصد، تورم نقطه به نقطه به حدود ۲۰ درصد تورم برسد که بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

رییس جمهوری گفت: الان هم اجناس گرانتر می‌شود ولی با یک شیب بسیار ملایم که اگر آمارها را با شهریور ۹۲ مقایسه کنید و اقلام خوراکی که بیشتر مورد توجه است نسبت به شهریور ۹۱ شما نگاه کنید، در طول یکسال تورم ۴۰ درصد، ۶۰ درصد و حتی ۷۷ درصد هم داشته ایم اما در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال ۴۰ درصد یا ۷۰ درصد نداریم. تورم ۱۱ درصد، ۶ درصد و یا ۱۳ درصد است پس ما توانسته‌ایم ضمن کاهش و مهار تورم، از رکود نیز عبور کنیم.

وی افزود: بنابراین آن حرف‌هایی که بعضی از دوستان می زدند و می گفتند دولت تورم را کاهش داد ولی رکود را تعمیق بخشید این حرف دیگر امروز حرف درستی نیست. ما هم تورم را کاهش دادیم و هم از رکود عبور کرده ایم که این پیروزی بزرگی است که باید به مردم تبریک بگویم چون این کار، کار مردم است.

روحانی بابیان اینکه این کارها به علت امید و کار مردم است تصریح کرد: امروز ما به هر استانی می‌رویم کارآفرین‌ها حضور پیدا می‌کنند. حتی در سفر به نیورک با کار افرین ایرانی و امریکایی جلساتی داشته ایم که اعلام آمادگی کرده اند. امروز حدود ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا منتظر آن لحظه‌ای هستند تا با حل پرونده هسته‌ای برای سرمایه گذاری به ایران بیایند.

وی گفت: ما از آن شرایط خاص خارج شده ایم و امسال هدف این است که تورم رت به زیر۲۰ درصد برسانیم اما قبلا به مردم قول داده ایم ۲۵ درصد که امروز قول می دهیم زیر ۲۰ درصد باشد و هدف دیگر این است که رشد مثبت ۳درصد را هم داشته باشیم.

روحانی گفت: مردم می دانند ما اهل شعار نیستم تا حالا هرچه به مردم قول داده ایم سعی کرده ایم به قول هایمان عمل کنیم.

رئیس شورای عالی اقتصاد در ادامه درباره نرخ بیکاری بیان کرد: مسئله اشغال مسئله بسیار مهم ما است. رشدی که ما به دنبال آن هستیم یکی از مهمترین آثار آن اشتغال خواهد بود. البته این به معنی این نیست که به محض اینکه از رکورد عبور کرده ایم به اشتغال می‌رسیم، مثلا ما در گردشگری رشد داریم که حتما بر روی اشتغال این موضوع موثر است ولی ما در برخی از حوزه‌های گردشگری از جمله هتل داری با کمبود نیرو مواجه هستیم.

رییس جمهور گفت: برمبنای آمار وزارت کار، بیمه های جدید امسال و همچنین کاهش کسانی که بیمه بیکاری دریافت می‌کردند، برای اولین بار در این حوزه کاهش داشته ایم که این به معنای کاهش بیکاری است.

وی افزود: وزارت کار در طی ۶ ماه اول سال اعلام کرده است که تقریبا چیزی بالای ۴۰۰ هزار اشتعال جدید را اعلام کرده است. بنابراین اشتغال خالص ماهم افزایش داشته است. امیدواریم در شش ماه دوم هم این روند ادامه داشته باشد.

روحانی درباره تورم هم گفت: هدف نهایی مادر زمینه تورم تک رقمی شدن است که نه امسال و نه سال آینده بلکه در سال ۹۵ دنبال تک رقمی کردن تورم و دنبال رشد بالای ۶ درصد در سال ۹۴ هستیم. برنامه ریزی‌ها براین مبنا است و امیدوارم هم برنامه های ما توامان با توفیق باش. د البته احساس مردم نسبت به مسئله رشد و اشتعال یه کم با تاخیر به طور طبیعی انجام می‌گیرد. آمار و ارقامی که دولت اعلام می کند درست است. این دولت به مردم وعده داده که هر چه واقعیت است به آنها بگوید واگر اشتباهی بکنیم می گویم اشتباه کرده و به صراحت از مردم عذر خواهی خواهیم کردو به عذرخواهی افتخار می‌کنیم. مردم صاحب اختیار این مملک هستند و قیم خود مردم هستند و هیچ قیمی بالای سر مردم وجود ندارد.

رییس جمهور در خصوص انتقاد به لایحه خروج از رکود و اینکه گفته می شود این لایحه در تضاد با اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: ما برای خروج از رکورد بسته‌ای را آماده کرده‌ایم و سمیناری هم با کارآفرینان داشتیم و آن را توضیح دادیم. این بسته ۱۴۰ بند داشت که ۳۰ بند آن نیاز به قانون دارد که ما آنها را به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم. علاوه بر آن یک گزاش مفصلی هم درباره این که این بسته به هیچ عنوان به اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست بلکه در همان راستا است ارائه کرده‌ایم. بسیار مهم است ما در زمانی که تحریم هنوز ادامه دارد وما دسترسی نداریم و در شرایطی که بانک ها به ان صورت فعال نشده اند ما توانسته ایم از رکورد عبور کنیم که البته این قدم اول است.

وی ادامه داد: اگر این لایحه به تصویب مجلس شواری اسلامی برسد حرکت جدی‌تر شروع می‌شود. بعضی از بندهای آن برای تقویب بانک و برای خوش حسابی دولت بسیار مهم است چون دولت در گذشته خوش حساب نبوده است. مجلس شورای اسلامی قدم اولیه را برای تصویب آن خوب برداشت و فوریت آن را تصویب کردکه امیدواریم هرچه زودتر مجلس آن را به تصویب نهایی برساند و به اقدام و اجرا برسد.

روحانی گفت: کار مهم ما امروز رونق اقتصادی است آن بسته می تواند ما را در مسیر رونق اقتصادی قرار دهد و این رونق بسیار اهمیت دارد. ما به یک رونق مستمر پایداری نیاز داریم تا در زمینه‌های مختلف بتوانیم ادامه بدهیم. اینکه گفته می‌شود دولت تنها در زمینه نفت توانسته این تحرک را ایجاد کند درست نیست، هرچند در زمینه نفت و گار توانسته این قدم‌های بسیار خوبی بر داریم. در زمینه گاز تا کنون ۴۵ میلیون متر معکب گاز در روز اضافه شده است و تا پایان هدف‌گذاری قرار است ۱۴۰ میلیون اضافه شود.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: خوشحالم به مردم بگویم مقدار مصرف نفت و گازکوره در نیروگاهای ما کاهش یافته است به خاطر این که ما توانسته‌ایم گاز بیشتری در اختیار آنها قرار دهیم. امیدوارم در سال آینده به زمانی برسیم که همه نیروگاه‌های ما از گاز استفاده کنند.

روحانی در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: یارانه مشکل بزرگی داشت. هدفمندی یارانه این شده بود که حامل‌های انرژی را بدون در نظر گرفتن یارانه بفروشیم و در آمد حاصل از آن را بین مردم توزیع کنیم. بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان و حتی نمایندگان مجلس در نامه‌هایی می گفتند که دست به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نزن چراکه کار خطرناکی است و حتی مسئله کنترل تورم را هم از بین خواهد برد اما ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه قدم دوم را برداریم. البته به لحاظ شرایط کشور این قدم بلند نبود و با این وجود توانستیم تورم را کنترل کنیم. از سوی دیگر توانستیم کسری را هم تامین کنیم تا به صورت غیرقانونی از محل دیگر برنداریم.

وی با بیان اینکه قول داده بودم همه زیر پوشش بیمه قرار بگیرند که اکنون بیش از ۶ میلیون نفر بیمه شده‌اند، اظهار کرد: از دیگر اقدامات در فاز دوم بحثامنیت غذایی است که یارانه کالایی پرداخت می شد. البته مرحله دوم این هفته یا هفته آینده اجرا و تا پایان سال ۴ مرحله باید انجام شود.

رییس جمهور در مورد اینکه دولت برای حدف افرادی که طبق قانون یارانه نباید به آنها تعلق گیرد، گفت: ‌ برای انجام این کار بسیار فکر کردیم و جلسات مختلفی با صاحب نظران برگزار کردیم. روشن است که عده‌ای نیاز به یارانه ندارند اما عده ای هستند که نیاز ندارند اما شناسایی آنها سخت است. اگر ما آنها را از دریافت یارانه حذف اما همسایه آنها شاید وضع مالی بهتری نسبت به‌آنها داشته و همچنان یارانه دریافت کنند در جامعه نگرانی ایجاد می کند. راهی که وجود دارد اما ما مقابل آن ایستاده‌ام سرک کشیدن به زندگی و اموال خصوصی مردم است که ضررش بیشتر از سودش است و دولت به دنبال این نیست که اعتماد مردم از بین رفته و یا احساس راحتی نکنند.

وی تاکید کرد: رونق اقتصادی باید توسط مردم صورت گیرد و دولت تنها تسهیل کننده است و نمی توان رونق اقتصادی را تنها برعهده دولت دانست بلکه کارآفرینان باید به صحنه بیایند و دست به کار شوند از این رو باید به دولت اعتماد کنند. ما نیز به دنبال یافتن راه‌حلی برای حذف افرادی که نیازی به دریافت یارانه ندارند هستیم اما بهترین راهش همین است که خود افرادی که نیازی ندارند از دریافت آن انصراف دهند چرا که این یارانه ها آن زمان بیشتر در حوزه بهداشت بکار گرفته می شود.

روحانی در ادامه گفت‌وگو به مسائل سیاسی و حقوق شهروندی اشاره و آن را خیلی مهم توصیف کرد و گفت: مردم باید احساس راحتی کنند. برخی از موارد را دولت به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد. اقتضائات حکومت این است که با جلب نظر و اجماع دیگر قوا کارها را به انجام برسانیم. برخی ایمیل و نامه می‌نویسند که فلان موضوع یادت رفته است اما من چیزی یادم نرفته است و به وعده‌هایی که داده‌ام پایبندم.

رییس جمهور در پایان از کارآفرینان، دانشگاهیان و منتقدان به خاطر بیان نظرات و تذکراتشات تشکر کرد و گفت: ‌ توصیه من به سیاسیون این است که همه قواعد بازی را رعایت کنند. در دولت ما همه جناح‌ها حضور دارند و نباید آرایش خشم در کشور بوجود بیاید بلکه باید تعاون وهمکاری در مسائل مهم کشور که به نفع جناح‌ها است، باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز