خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار رییس‌جمهور سوییس: / تکرار /

مقررات بین‌المللی، مکانیزم اصلی اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای است

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۱۱۷

ایران تمام نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهره‌مند شود. / اگر روزی همه رهبران جهان به این نقطه اشتراک برسند که امنیت و توسعه یک فرآیند جمعی است و به اراده جمعی نیاز دارد، شرایط عمومی جهان هم تحول خواهد یافت.

رییس‌جمهور آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای رفع مشکلات از طریق تفاهم، اعلام کرد و گفت: مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، مکانیزم اصلی برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر پنج‌شنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با رییس‌جمهور سوئیس، گفت: ایران تمام نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهره‌مند شود.

رییس‌جمهور تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی، پله‌ای برای همکاری و مشارکت در مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی است.

وی با اشاره به هشداری که سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطی‌گری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که افراطی‌گری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریست‌ها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: دولت‌هایی که بخواهند از این گروه‌ها استفاده ابزاری کنند پشیمان خواهند شد. اگر روزی همه رهبران جهان به این نقطه اشتراک برسند که امنیت و توسعه یک فرآیند جمعی است و به اراده جمعی نیاز دارد، شرایط عمومی جهان هم تحول خواهد یافت.

رییس‌جمهور گفت: توسعه یک کشور در حالی که همسایگان فقیر و عقب‌مانده باشند، پایدار و مطلوب نیست؛ تحریم هم به دلیل ماهیت تبعیض‌آمیز و غیر انسانی، باعثبدبینی مردم نسبت به کشورهایی است که اعمال تحریم کرده‌اند.

روحانی، با اشاره به روحیه صلح‌جویی ملت سوئیس، گفت: باید از این زیربنای فرهنگی خوبی که وجود دارد در جهت توسعه روابط استفاده کرد.

وی علاقمندی برای توسعه مناسبات دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی را یادآور شد و افزود: بسیاری شرکت‌ها در حوزه انرژی باید بتوانند آزادتر فعالیت کنند و مشکلی در خصوص همکاری‌های انسان‌دوستانه و دارو نیز نباید وجود داشته باشد.

«دیدیه بورکهالتر» رییس جمهوری سوئیس نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه اعتماد میان کشورها بر اساس مکانیزهای بین‌المللی ایجاد و با «گفت‌وگو» تعمیق پیدا می‌کند، گفت: ما از تلاش‌های ایران برای ایجاد اعتماد متقابل قدردانی می‌کنیم.

وی درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوئیس، باید در هر نشست و فرآیندی که درباره تحولات خاورمیانه برگزار می‌شود حضور پیدا کند.

رییس‌جمهوری سوییس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱ + ۵، اظهار امیدواری کرد، راه‌حلی برای دستیابی هر چه سریعتر به توافق نهایی حاصل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز