خبرگزاری کار ایران

نوبخت در پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

رشد نیم‌درصدی اقتصاد در سال ۹۳ / کاهش نرخ تورم به معنای ارزان شدن کالاها نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۷۱۱

با سیاست‌هایی که این دولت در پیش گرفت نه تنها قیمت ارز دچار نوسان نشد بلکه قیمت ارز آزاد امروز ارزانتر از قیمت نرخ ارزی است که دولت تدبیر و امید بر روی کار آمد / دولت در سال جاری به مراتب بیش از سال ۹۲ به طرح‌های عمرانی همت خواهد ورزید تا به جای شروع طرح های جدید، طرح های گذشته را به سرانجام برساند.

سخنگوی دولت از رشد نیم‌درصدی اقتصادی در سال ۹۳ خبرداد و گفت: ‌ اقدامات دولت موجب شده نرخ تورم از بالای ۴۰ درصد به زیر ۲۵ درصد برسد که البته این امر به این معنا نیست که قیمت‌ها را ارزان کرده باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد باقر نوبخت طی سخنانی به مناسبت هفته دولت در پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، با گرامی داشتن یاد وخاطره شهیدان رجائی و باهنر نخستین هفته شهریور را فرصتی برای ارائه گزارش از اقدامات دولتمردان به مردم عنوان کرد و گفت: مهمترین فعالیت دولت در حوزه داخلی توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم کشور مان بود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: با عنایت به اینکه بهبود وضعیت معیشت مردم درحوزه اقتصاد با افزایش قدرت خرید امکان پذیر است، تمام فعالیت‌های دولت متمرکز شد تا ظرف یکسال گذشته و تاجایی که امکان دارد در راستای افزایش قدرت خرید مردم تلاش کند.

وی از نرخ پرشتاب تورم و نیز نوسانات قیمت ارز به عنوان دوعامل مهم در کاهش قدرت خرید مردم یاد کردو گفت: تمام توان دولت بر این بود که در مسیر افزایش قدرت خرید حرکت کند. از این رو سیاست‌هایی را در پیش گرفت تا ضمن مسدود ساختن نرخ پرشتاب تورم، نرخ ارز را تثبیت و از نوسانات آن جلوگیری کند.

نوبخت کسری بودجه و بی‌انضباطی‌های مالی در سال‌های گذشته را به عنوان یکی از عوامل رشد تورم و کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد و افزود: دولت برای جلوگیری از کسری بودجه سعی کرد که بودجه سال ۹۳ را در موعد مقرر ارائه دهد و با اصلاح قانون بودجه و تقلیل آن از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان جلوی کسری بودجه را بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: این اقدامات موجب شد دولت نرخ تورم از بالای ۴۰ درصد را به زیر ۲۵ درصد برساند. البته این امر به این معنا نیست که قیمت‌ها را ارزان کرده باشد. ما با کاهش نرخ تورم قدرت خرید را افزایش دادیم و به دنبال جلوگیری از شتاب افزایش قیمت‌ها بودیم و این مسئله به معنای ارزان شدن کالاها نیست.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها دارای نرخ تورم منفی هستند گفت: شاید تنها حوزه‌ای که در آن موفق به ارزانتر شدن شدیم، بحثهزینه‌های درمانی مردم بود که خوشبختانه هم اکنون وقتی مردم به بیمارستان مراجعه می‌کنند حداکثر با پرداخت ۱۰ درصد در شهرها و ۵ درصد در روستاها تحت درمان قرار می گیرند.

سخنگوی دولت با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم با برنامه ریزی دقیق شاهد ارزانی در بازار باشیم به تاثیر نوسانات ارزی بر قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم که قیمت ارز در سال‌های گذشته با چه نوساناتی مواجه بود و به چه قیمت‌هایی رسید وحتی ارزش پول ملی را به یک سوم کاهش داد اما با سیاست‌هایی که این دولت در پیش گرفت نه تنها قیمت ارز دچار نوسان نشد بلکه قیمت ارز آزاد امروز ارزانتر از قیمت نرخ ارزی است که دولت تدبیر و امید بر روی کار آمد.

نوبخت از نرخ بالای بیکاری در کشور و رکود به عنوان یک غم بزرگ و مشکل اساسی کشور یاد کرد و گفت: مردم در شرایط رکود و عدم اشتغال رنج بیشتری خواهند برد از این رو برنامه اشتغال و خروج از رکود را پی گرفتیم. اخیر برنامه خروج از رکود را آغاز کردیم و امیداوریم حداکثر تا یکسال آینده گزارشی دهیم که نشان دهد رشد منفی در سال‌های گذشته را به رشد مثبت رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی در سه ماهه نخست سال ۹۳ به یک رشد نزدیک نیم درصد مثبت رسیده‌ایم اظهار کرد: امروز مردم حق شناس ومتدین از دولت انتظار ندارند که در طول یکسال تمامی مسائل و مشکلات سالهای گذشته را رفع کند بلکه انتظار دارند رویکرد دولت سنجیده و معقول باشد.

سخنگوی دولت افزود: در سال گذشته همزمان با ارائه لایحه بودجه ۹۳ موفق شدیم آیین‌نامه‌های مربوط به آن را نیز در موعد مقرر ارائه دهیم. اکنون باید عرض کنم که بودجه ۹۴ نیز در موعد مقرر به مجلس ارائه خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: طبق این سند، اهداف سند چشم انداز در منطقه همچنان هدف است و از این رو دولت برخود فرض دانست سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را به صورت برنامه اجرایی تهیه و برای هر دستگاه اجرایی مشخص کند که کدام بند از آن را باید محقق سازد.

نوبخت ادامه داد: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز در حال حاضر برنامه ششم توسعه را براساس اقتصاد مقاومتی طراحی می کند وهمکارانمان مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی که یک چهارچوب تعیین شده است در حال تهیه و تدوین آن هستند.

وی با تاکید براینکه تمامی تلاش دولت بر این بودکه بنا به تاکید مقام معظم رهبری از هزینه‌های جاری کاسته وبه پروژه‌های عمرانی توجه شود، یادآور شد: ظرف پنج ماهه نخست امسال اعتباراتی که به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده ۳.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و دولت در سال جاری به مراتب بیش از سال ۹۲ به طرح‌های عمرانی همت خواهد ورزید تا به جای شروع طرح های جدید، طرح های گذشته را به سرانجام برساند.

سخنگوی دولت با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور ودیدار با اقشار مختلف مردم ابراز کرد: این سفرها آنگونه نیست که بر طرح‌های ناتمام قبلی، دولت یک سری پروژه جدید را اضافه کند بلکه برخی پروژه‌ها را با هماهنگی مقامات استانی برای اجرا در اولویت قرار می‌دهد و ان‌شاء‌الله در اسفند ماه سال جاری طرح‌های وعده داده شده از سوی دولت افتتاح خواهد شد.

وی به اقدامات دولت در راستای تکریم وحمایت از خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: ما باید با رفتار خود نشان دهیم که نسبت به ایثارگران و خانواده‌های معزز شهدا کرنش داریم. رئیس جمهور بر خود فرض می‌داند که علیرغم حجم بالای کاری، در روزهای آخر هفته به زیارت خانواده‌های شهدا برود تا مردم بدانند دولت خود را بدهکار خانواده شهدا ورزمندگان اسلام می داند واین رویکرد را ادامه خواهد داد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد وگفت: در طول یکسال گذشته دولت یازدهم به دنبال دفاع از حقوق ملت ایران در عرصه‌های جهانی و نیز دفاع از مسلمین جهان به ویژه کشورهای منطقه بوده است وظیفه ما این است که غبار نامردمی از چهره مهربان اسلام را بزداییم واز اسلام واقعی دفاع کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به منابع مالی بلوکه شده ایران توسط برخی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا اظهار کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه در سال‌های گذشته باعثشده که ایران به جای صادارت روزانه ۴ میلیون بشکه نفت، فقط یک میلیون بشکه صادر کند و از پول آن هم ریالی استفاده نکند که این بزرگترین ظلم بود از این رو وظیفه دولت بود که در این خصوص اقدام و از حقوق ملت دفاع کند.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: همه تلاش مااین بودکه از مردم رنجیده سوریه، لبنان، عراق وغزه دفاع کنیم و آنچه مرضی ملت وتایید رهبری است را به دست آوریم.

نوبخت در پایان از تایید مقام معظم رهبری از دولت و رویکرد های آن تقدیر وتشکر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز