خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور:

همواره از افراط ضرر کرده‌ایم / ترس از دنیا مشکل را حل نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۹۳۳

اگر بخواهیم چیزی را به نسل جوان خود بیاموزیم، راهش نه روش‌های القایی، نه تنبیه و نه اقتدارگرایی است بلکه راه این مسئله تدبیر و دلسوزی است. / اشکالی دارد از نخبگان جامعه‌ای بخواهیم که که به جای این کتاب یک کتاب دیگر پیشنهاد بدهند. / چه معنایی دارد که همه کتاب‌ها یکسان باشد؟ حتی برخی از کتاب‌ها در برخی زمینه‌ها شبه‌دانشگاه می‌توانیم چند کتاب را در اختیار دانش‌آموز قرار دهیم که آنها از چند کتاب، یکی را با مطالعه انتخاب کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما همواره از افراط ضرر کرده‌ایم، یادآور شد: امروز دوره افراط نیست. من مدارس و دوره‌هایی را سراغ دارم به دانش‌آموزی بخاطر اینکه پدرش عضو این جناح و آن جناح است، نمره کمتری می‌دهند که این فاجعه است. همه مدراس و همه انجمن‌های علمی باید به یک چشم به دانش‌آموزان نگاه کنند و مبادا به خاطر قومیت، زبان، جناح‌ها و حزب تفاوتی قائل شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سی‌ویکمین نشست روسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: خوشحالم در اولین روز از هفته دولت این فرصت پیش آمد تا در محضر شما معلمین فرهیخته و مسلمان و مسئولین مناطق و شهرستان‌ها در آموزش و پرورش که رسالت بسیار مهم و سنگینی را بر دوش دارید، باشم.

وی با بیان اینکه مسئولیت آموزش و پرورش یا آموزش عمومی در واقع در دولت‌های مدرن بر دوش دولت آمده است، اظهار داشت: شما اگر به یکی، دو قرن پیش برگردید آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت به مفهوم امروز بر دوش دولت و یا دولت‌ها نبوده است و معمولا در هر جمع و جامعه‌ای، افرادی اتاقی از منزل خود را به عنوان مکتب و مکتب‌خانه دایر می‌کردند افراد علاقه‌مند در آن کلاس‌ها شرکت می‌کردند که گاهی تنها آموزش قرآن مجید و یادگیری روخوانی قرآن بود و گاهی هم تعلیم در حد سواد خواندن و نوشتن بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگ ادامه داد: در دولت‌های مدرن مانند امنیت عمومی آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت به عنوان یک وظیفه بر دوش دولت گذاشته شده و به تدریج به شکل امروز درآمده است.

روحانی با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهایی است که دولت‌ها می‌توانند افکار خود را یا گاهی اقتدار خود را در میان نسل نوجوان و جوان تزریق کنند، یادآور شد: گاهی هم از این قدرت در برخی از کشورها و در برخی از برهه‌ها سواستفاده شده است، مثلا در آلمان نازی از مدارس برای ملت‌پرستی افراطی در دوران نازیسم سواستفاده شد، در مدارس در کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی در دوره‌هایی از مدارس برای نشر الحاد سواستفاده شد و در دوران رژیم گذشته از مدارس برای شاه‌دوستی و حتی گاهی شاه‌پرستی سواستفاده شد. تا جایی که برخی ترجیح می‌دادند از مدرسه جدا شوند و فاصله بگیرند، مدارس را تحریم کنند و ارتباط خود را با مدارس جدید قطع کنند و برخی به فکر تشکیل مدارسی با شرایط خاص بیفتند. بسیاری از افراد فرهیخته در تهران و در شهرستان‌های مختلف و در قم به فکر افتادند که مدارسی غیردولتی تاسیس کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره مدیریت شهید بهشتی در ادامه مدارس یردولتی دینی بیان کرد: شهید بهشتی که ایشان مدرسه‌ای را تحت عنوان " دین و دانش " سرپرستی و اداره می‌کردند و خیلی از مدارسی که در تهران و شهرستان‌های دیگر تاسیس شده بود تا بتوانند نسل جوان و نوجوان را حراست کنند، حتی در دوره‌ای امثال شهید بهشتی و باهنر رفتند برای برخی عناوینی که در برخی از کتب درسی بود، کمک کنند تا علی‌رغم آنکه در موضع اتهام بودند، برای نجات نسل جوان وارد عمل شوند و البته رژیم گذشته در اهداف نادرست خود موفقیت چندانی نیافت.

وی با تاکید بر اینکه معلمی غیر از شغل عادی و ساده است، تصریح کرد: اجر معلم هم حقوق‌های مادی نیست که با حقوق این دنیا جبران شود. اجر معلمین با خداست و اگر بتوانید یک نفر را در تمام عمرتان تربیت کنید اصلا نمی‌توان اجر آن را حساب کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر بخواهیم چیزی را به نسل جوان خود بیاموزیم، راهش نه روش‌های القایی، نه تنبیه و نه اقتدارگرایی است، ابراز داشت: راه این مسئله تدبیر و دلسوزی است.

روحانی افزود: گاهی از سر دلسوزی کاری را در مدرسه انجام می‌دهیم ولی به دلیل عدم آشنایی به شیوه های تربیتی آن مسئله طوری بیان می‌شود که اثر معکوس می‌گذارد و باید در تعلیم و تربیت از شیوه‌های درست بهر‌ه‌برداری شود.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رسالت تعلیم و تربیت بر دوش دولت است، عنوان کرد: کار تعلیم و تربیت فقط برعهده مدرسه نیست. شما در کلاس اول با دانش‌آموزان از خانه‌های مختلف می‌آید و اثر خانواده را می‌بینید. معلم اول، پدر و مادر، خواهر و برادر است. دانش‌آموز چند ساعت، چند روز و چند سال این دانش‌آموز در مدرسه است؟ و وقتی در مدرسه است، چند ساعت در ۲۴ ساعت روز، غیر از خانه در کجاست؟ در جامعه است، در اجتماع است. پس خانواده از یک طرف، مدرسه از یک طرف، جامعه که در آن فرهنگ عمومی، رسانه‌ها، دولت و مردم حاکم هستند از سوی دیگر همه باید دست به دست همه دهند. ما باید اینها را تلفیق کنیم. بدون همکاری این مسئله امکان‌پذیر نیست. اگر صداوسیما یک چیز بگوید، روزنامه‌ها یک چیز بگویند، رسانه‌های مجازی یک چیز بگوید که مخصوصا نسل نوجوان ما جامعه با آن درگیر است. همه اینها باید دست به دست هم بدهند چراکه کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز پیچیده و سخت است.

وی با بیان اینکه شما نسل جوان را برای امروز تربیت نمی‌کنید شما می‌خواهید نسلی را برای جامعه فردا تربیت کنید، گفت: این کار، کار سختی است. از طرف دیگر ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که دنیا به هم متصل است. ترس از دنیا مشکل را حل نمی‌کند. بعضی‌ها می‌گوید باید جامعه را کاری کنیم که اتصالش را با دنیا ضعیف یا قطع شود ولی نه قطع اتصال و تضعیف اتصال، این راه‌حل نیست بلکه ما باید نسلی را تربیت کنیم که بیدار، هوشیار از نسل امروز، آگاهو نسلی که تعلق خاطر کافی از دین، فرهنگ و جامعه و دنیای امروز داشته باشد.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: باید سیستم جدید آموزشی‌ای را در اختیار داشته باشیم که که دینی و اسلامی یادمان نرود بتوانیم هویت اسلامی و ایرانی را در نسل نوجوان و جوان خود زنده نگه داریم. برای این کار باید آموزش و پروش را به جامعه نزدیک کنیم و در این صورت است که می‌توانیم موفق‌تر باشیم.

روحانی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشلات مدارس ما، حفظ محور بودن است، اظهار داشت: مدارس ما حفظ محور هستند. بچه‌ها کتاب را می‌خواندند، می‌آموختند، حفظ می‌کردند و سر امتحان به سوالات پاسخ می‌دادند و معمولا وقتی از مدرسه جدا می‌شدند چند سالی که می‌گذشت خیلی فاصله می‌گرفتند و آنچه که یاد می‌گرفتند، فراموش می‌کردند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز باید مدارس ما تغییر کند، تاکید کرد: ما نیاز به یک تحول بنیادین داریم. بازسازی مدارس درست است که ساختمان باید درست شود، سیستم تعلیم و تربیت و محیط مدارس هم باید بازسازی شود. این بازسازی عامی است. اگر بتوانیم مدارس را بازسازی کنیم و بدانیم که دولت به تنهایی قادر نیست تمامی مسائل آموزش و پرورش را حل کند. این به معنای این نیست که دولت مسئول نیست اما مردم بدانند که ما با همکاری آنهاست که این امر مهم را به سرانجام برسانیم و برای این کار، اگر قدم به قدم این کار را به تدریج به نهادهای غیردولتی واگذار کنیم و مدارس غیردولتی را توسعه دهیم و یک رقابت سالم میان وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهایی که این مسئولیت را برعهده دارند، ایجاد شود.

وی با تشکر رونمایی از کتاب‌های درسی عنوان کرد: اشکالی دارد از نخبگان جامعه‌ای بخواهیم که که به جای این کتاب یک کتاب دیگر پیشنهاد بدهند. اگر جایزه‌ای در نظر بگیریم برای نخبگان، مطمئنا قادرند یک کتاب بهتر ارائه دهند. چه اشکالی دارد که به مناطق مختلف بگوئیم که هر منطقه براساس فرهنگ خود کتابی را تدریس کند. یک جا منطقه عشایری، صنعتی و جای دیگر کشاورزی است. چه معنایی دارد که همه کتاب‌ها یکسان باشد؟ حتی برخی از کتاب‌ها در برخی زمینه‌ها شبه‌دانشگاه می‌توانیم چند کتاب را در اختیار دانش‌آموز قرار دهیم که آنها از چند کتاب، یکی را با مطالعه انتخاب کند. منظورم من از این حرف‌ها، مدنظر قرار دادن شیوه های متنوع است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه دوران دانش‌آموز کلیشه‌ای به سر آمده است، تاکید کرد: باید دانش‌آموزی برای تولید، برای تحقیق و توسعه فردا تربیت کنیم. ما نیازی به دانش‌آموزی هستیم که با تحولات جامعه همراه باشد. ما نیاز دانش‌آموزی سالم، منتقد، مدافع از حقوق خود، اخلاقی، شجاع، ایثارگر، مسلمان و مشارکت‌جو داریم.

روحانی با بیان اینکه ما همواره از افراط ضرر کرده‌ایم، یادآور شد: امروز دوره افراط نیست. من مدارس و دوره‌هایی را سراغ دارم به دانش‌آموزی بخاطر اینکه پدرش عضو این جناح و آن جناح است، نمره کمتری می‌دهند که این فاجعه است. همه مدراس و همه انجمن‌های علمی باید به یک چشم به دانش‌آموزان نگاه کنند و مبادا به خاطر قومیت، زبان، جناح‌ها و حزب تفاوتی قائل شویم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما نیاز به اعتدال داریم که با دست و زبان و فکر و تعلیم و تربیت شما در جامعه ما امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: ما نیاز به امید داریم. همه جوان‌ها را با نشاط و با امید بار بیاورید. ان‌شاءالله با کمک شما و با هدایت‌های رهبری با اتفاق ما از مشکلات عبور خواهیم کرد و شمایید که باید نشاط و امید را در کلاس‌های درستان و بالاخره مدرسه پناهگاه نسل جوان و نوجوان ما باشد و نه خدایی ناکرده گریزگاه و شما باید نسل جوان ما را با نشاط، دین‌باور، اخلاقی و مشارکت‌جو بار بیاورید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز