خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در پژوهشگاه رویان: / ۲ /

علم را از هر جایی که باشد باید مورد استفاده قرار داد

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۴۷۴

من مشاهده کردم که برخی رسانه‌ها می‌نویسند که ما نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم. متاسفانه برخی فکر می‌کنند که اگر حامی دولت باشند مسئله بدی است و اگر مخالفت کنند، شهامت است. دولت چیزی نیست نماینده مردم است و هر چه افتخار دارد از آن مردم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نباید کار موازی در پژوهش در کشور صورت بگیرد، تاکید کرد: پژوهش نباید به عنوان کاری تفننی و فرعی انجام شود و همچنین پژوهش‌های گران‌قیمت بی‌دلیل نیز نباید صورت بگیرد. ما باید با کمترین خرج بهترین محصول را بدهیم. البته آنجا که برای کشور و برای مرز دانش تحقیق و پژوهش ضروری است دولت برای پول دادن مانعی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلیمن حسن روحانی در دیدار با پژوهشگران و مدیران جهاد دانشگاهی که صبح امروز در پژوهشگاه رویان برگزار شد، گفت: در طول دوازده ماه دولت تصمیم گرفت که از بحران‌های سخت عبور کند، البته از دید برخی از اساتید و صاحب‌نظران عبور از این بحران‌ها امکان‌ناپذیر بود و عده‌ای از این دوستان در نامه‌هایی این مسائل را به من یادآور می‌شدند که این نامه‌ها نیز به عنوان سند وجود دارد.

وی افزود: ‌آن‌ها به من نوشتند که چرا اعلام کردی پایان ۹۲ تورم به زیر ۳۵ درصد می‌رسد، این کار شدنی نیست و رئیس‌جمهور نباید چیزی که شدنی نیست را اعلام کند. علاوه بر این در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز برخی به من نامه نوشتند که هنوز از شروع این کار نگذشته با مشکلاتی مواجه‌خواهی شد که‌‌ همان روزهای اول احساس پشیمانی‌خواهی کرد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: اگر ما طرح تحول سلامت را مطرح کردیم، اگر چه تعبیرخوبی نیست. دوستان نگویند صحبت‌های رئیس‌جمهور فاخر نیست اما برخی دلسوزانه به ما نوشتند که فلانی این مسئله چاه ویل است و هر چه در آن پول بریزی درست نخواهد شد.

روحانی ادامه داد: البته من به این دوستان ایرادی نمی‌گیرم چراکه آن‌ها کار خود را انجام می‌دادند، اما کار ما به قدری سخت بود که صاحب‌نظران باورشان نمی‌شد بتوان کاری انجام داد همانطور که وقتی من اعلام کردم بندر جاسک باید به مرکز دوم صادرات ایران تبدیل شود برخی گفتند این کار شدنی نیست.

وی با تاکید بر اینکه از استراتژیک‌ترین کارهای این دولت متنوع کردن محل‌های صدور نفت خواهد بود، گفت: محل صدور نفت به خارج از تنگه هرمز و دریای عمان توسعه پیدا خواهد کرد و من مطمئن هستم که وقتی این کار انجام شد این دوستان به ما می‌نویسند که چه کار بزرگی در کشور ایران و به دست مردم ایران انجام شد.

روحانی خاطر نشان کرد: من مشاهده کردم که برخی رسانه‌ها می‌نویسند که ما نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم. متاسفانه برخی فکر می‌کنند که اگر حامی دولت باشند مسئله بدی است و اگر مخالفت کنند، شهامت است. دولت چیزی نیست نماینده مردم است و هر چه افتخار دارد از آن مردم است.

رئیس جمهور تاکید کرد: من حسن روحانی هستم اما اگر امروز رئیس‌جمهور هستم این پست مال مردم است که آن را برای ۴ سال به من امانت داده‌اند. اگر کسی وزیر است عنوان وزارت نیز امانت مردم است و ما باید امانتدار خوبی باشیم و بتوانیم آن را حفظ کنیم و هر زمان که مردم انتخابات دیگری در پیش داشتند آن را تحویل نفر بعدی بدهیم.

وی افزود: اگر کسی از دولت حمایت کرد یعنی از اکثریت قاطع ملت ایران حمایت کرده است. دولت و ملت باید دست به دست یکدیگر دهیم و ایرانی آباد‌تر توام با توسعه قابل قبول بسازیم البته توسعه می‌تواند هر معنایی داشته باشد اما بی‌تردید پایه توسعه علم و دانش و فناوری است.

روحانی با اشاره به اینکه کشوری به پیشرفت می‌رسد که از علم و دانش بهره‌مند بوده و از تجربه دیگران استفاده کند، گفت: ما خجالت نمی‌کشیم که بگوییم تجربه خود را از کشورهای اروپایی و آسیایی گرفته‌ایم و یا به این کشور‌ها دانشجو می‌فرستیم تا کار را یاد بگیرند.

وی عنوان کرد: ما باید از پیامبر بیاموزیم که در جنگ احزاب در مقابل همه پیشنهاد‌ها وقتی سلمان فارسی پیشنهاد خود را مطرح کرد پیامبر هیچ‌گاه نگفت من رسول الله و مدینه‌العلم هستم و متصل به آسمانم و تو نباید به من رهنمود بدهی آن هم از کشوری دیگر حتی پیامبر خود نیز شروع به کندن خندق کرد و هیچ‌گاه نگفت اول باید پادشاه ایران یعنی خسروپرویز به مدینه بیاید، زانو بزند و اسلام را بپذیرد و آنگاه من از علم شما استفاده خواهم کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: من نمی‌دانم برخی آنچه را که به نام اسلام می‌گویند از کجا آورده‌اند. اسلام در علم مرز نمی‌شناسد و علم را از هر جایی که باشد باید مورد استفاده قرار داد.

وی با اشاره به اینکه ما در کشور سابقه ۷۰ سال برنامه‌ریزی ملی داریم، بیان کرد: متاسفانه هنوز یک برنامه مدون، متقن و حساب شده برای انتقال علم از بیرون به داخل و یا برعکس نداشته‌ایم و این یکی از نقایص ما است.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید برای پژوهش و فناوری تا رسیدن به بازاریابی و برند برنامه تدوین کنیم، ابراز داشت: البته جهاد دانشگاهی تا امروز کار بزرگی انجام داده اما باید افق بلندی را پیش‌روی خود بگذاریم که بگوید رویان نه به عنوان مرکزی برای ناباوری و مرکزی برای سلول‌های بنیادین بلکه باید تبدیل به یک برند جهانی شود تا در هر محصولی که روی آن نوشته شده رویان همه دنیا بتوانند به آن اعتماد کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهید روح مرحوم کاظمی شاد باشد، رویان باید به نقطه اوج خود برسد. رویان یکی از نمونه‌هایی است که به خوبی درخشیده است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسئله بیوتکنولوژیک و استفاده از سلول‌های بنیادین یادآور شد: سلول‌های بنیادین هنوز شکل و رنگی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرد. البته می‌شود آن‌ها را به محیطی حل داد و گفت می‌توانید حالا رنگ آن محیط را بگیرید.

وی ادامه داد: البته ممکن است در این میان مشکلات احتمالی نیز وجود داشته باشد. هر سلول بنیادین ولو با تمایز کوله‌باری با خود دارد که آثار آن بعد‌ها مشخص می‌شود. ما هر کاری را که می خواهیم انجام بدهیم باید عوارض آن کار را به مردم بگوییم تا در نزد خدا آینده و امروز جامعه مسئول نباشیم.

روحانی ادامه داد: ما اگر شبیه‌سازی می‌کنیم تا داروسازی کنیم، شبیه‌سازی می‌کنیم تا از یک بز یا گاو شیر بیشتری استفاده کنیم. این کار، کار بسیار بزرگی است اما همه شما اندیشمندان و پژوهشگران باید بدانید که دست بردن به خلقت باید با احتیاط و قدم‌های کوتاه باشد. هر چند که کارهای ما در صنعت نیز دست بردن به طبیعت است و حتی عمل‌هایی که آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت برای عمل چشم انجام می‌دهند، نمی‌دانیم آثارش چیست؟ آثار خوبش را می‌دانیم ولی از آثار ده سال آینده‌اش خبر نداریم. البته این به معنای عدم شهامت نیست.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تحقیق باید با آزادی عمل با آزاداندیشی همراه باشد، تصریح کرد: در علوم انسانی نیز همین طور است و با قید و بند علم پیشرفت نمی‌کند. اما وقتی می‌خواهیم نسخه بدهیم چه در علوم انسانی و چه در علوم زیستی و آنجا که با تغییرات مختلف می‌خواهیم شبیه‌سازی کنیم باید دقت کنیم و دقت را به خاطر سرعت نکاهیم.

روحانی ادامه داد: هر چند فقه ما دست شما را باز کرده است اما در عین حال بسته اخلاقی و استانداردهای اخلاقی باید همواره مد نظر ما باشد مخصوصا آنجا که به حیات افراد بستگی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کار علم تحقیق و فناوری باید به سمت تجاری‌سازی و تبدیل شدن به برند جهانی پیش برود، یادآور شد: لازم است در این راه با شرکت‌های دیگر و دانش‌های جهانی همکاری لازم صورت بگیرد تا به محصولی جهانی دست یابیم و در این کار بزرگ دستگاه‌های مختلف بار را بر دوش دارند.

رئیس شورای عالی عتف افزود: جهاد دانشگاهی مرکزی عمومی، غیردولتی، فعال و موفق است که در کنار پژوهش‌ها و تحقیقات بسیارش در کنار فعالیت‌های حوزه بهداشت و درمان در حال انجام است و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان این بار را به دوش می‌کشند و باید فاصله بین ۴ مسئول{وزارت بهداشت، وزارت علوم، جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری} فاصله‌ها کمتر شود که این به نفع مردم و جامعه است.

وی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی بر کار همه نهادهای علمی و پژوهشی نظارت دارد ابراز داشت: در گذشته میان معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم اختلاف وجود داشت و شکایت و شکایت‌کشی می‌شد ولی امروز دیگر این اختلافات وجود ندارد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کار موازی نباید در پژوهش در کشور صورت بگیرد، تاکید کرد: پژوهش نباید به عنوان کاری تفننی و فرعی انجام شود و همچنین پژوهش‌های گران‌قیمت بی‌دلیل نیز نباید صورت بگیرد. ما باید با کمترین خرج بهترین محصول را بدهیم. البته آنجا که برای کشور و برای مرز دانش تحقیق و پژوهش ضروری است دولت برای پول دادن مانعی ندارد و اگر من بفهمم موسسه‌ای کار بزرگی برای پژوهش انجام می‌دهد، هر چقدر بخواهد پول می‌دهیم و همان طور که برای پژوهش به آزاداندیشی نیاز است همان قدر هم باید از نظر مالی دغدغه‌ای نداشته باشیم.

روحانی با اشاره به خدمات مرکز پژوهشی رویان عنوان کرد: مرکز رویان جایگاهی است که چه در بخش سلامت و چه در بخش درمان و چه در بخش خصوصی خودش باید داوطلب شود و شما باید ثروت آفرین باشید. البته دستگاه‌های دولتی هم باید خریدار و سفارش‌دهنده خدمات شما باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه علوم جدید از جمله علومی هستند که هم نشاط‌آفرین است و هم زمانی که به ثمر بنشیند غرورآفرین است گفت: البته ما باید در تمامی علوم نیز پژوهش کنیم و در این باره لازم است که شما چهار نفر{وزارت بهداشت، وزارت علوم، جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری} نشست‌های بیشتری داشته باشید و اگر لازم باشد من آماده حضور در نشست‌های شما هستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز