خبرگزاری کار ایران

در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود مطرح شد: / ۳ /

دستور روحانی به وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی برای رفع موانع صادرات غیرنفتی

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۴۲۲

" و ما ادراک مع البانک " اگر مشکل بانک‌ها حل شود مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد. / اگر چه خوب نیست اما باید بگویم که دولت، دولت بدهکار بد حسابی است.

رییس جمهور به وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی دستور داد تا هرچه سریع‌تر موانع صادرات غیر نفتی را از سر راه صادر کنندگان بردارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنان خود در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: همیشه در دولت وقتی دوستان پیشنهاداتی می‌دهند، من می گویم به نظر شما نمی‌شود راه دیگری را طی کرد؟ من همواره راه‌های آلترناتیو را برای آنها بازگو می‌کنم. آنها هم گاهی می‌پذیرند و گاهی خیر.

وی با تاکید براینکه ما باید تقاضا را تحریک کنیم گفت: چرا نمی‌پذیرم که صادرات غیر نفتی را تسهیل کنیم؟ اگر شما بخواهید با ایجاد تورم نو در سایه بالا بردن پایه پولی به رونق برسید همزمان هم تورم بالا می‌رود و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و این دوباره دور باطلی است که ما را به تورم و رکود باز می‌گرداند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر توانستید تقاضا را از طریق صادرات غیر نفتی تحریک کنید آن زمان مشکل پایه پولی نخواهید داشت. امروز در اطراف منطقه ما زمینه صادرات بوده و است و این روزها بیشتر هم شده است. دولت با تسهیلات لازم و بانک‌ها با تضمینات لازم می‌توانند راه را برای صادرات غیر نفتی باز کنند.

وی با اشاره به اینکه راه را برای تحریک تقاضا و شروع حرکت باز می‌کنیم، گفت: من در جلسه اقتصادی و در اینجا به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می گویم که باید موانع صادرات غیر نفتی را برداشته ومشکلات آن را حل کنند. ما باید راه صادرات را تسهیل کنیم. این مسئله یک حرکت در زمینه تولید خواهد بود. مطمئن باشید که رئیس جمهور شخصا این مسئله را دنبال می کند تا شرایط برای خروج از رکود را که یکی از آنها تسهیل صادرات غیر نفتی است، آماده کند.

روحانی مسئله مهم دیگر را بانک‌ها دانست و به مزاح گفت: " و ما ادراک مع البانک " اگر مشکل بانک‌ها حل شود مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد. بانک‌های ما با مشکلات زیادی مواجه هستند. من اول از دولت شروع می‌کنم. دولت به بانک‌ها بدهکار است و این بانک‌ها نیز به بانک مرکزی بدهکار هستند.

وی با بیان اینکه ما بایداین مسئله را حل وفصل کنیم گفت: ما باید بدهی بانک‌ها را پرداخت کنیم وآنها نیز بدهی‌شان به بانک مرکزی را. قطعا این مسئله باعثتقویت بانک‌ها خواهد شد. دولت این مسئله را در لایحه‌ای که کار آن در مجلس پیش بینی کرده است.

رئیس جمهور ضمن ابراز امیدواری از تصویب هر چه سریع‌تر لایحه خروج از رکود در مجلس گفت: تصویب این لایحه معضلات ما را حل خواهد کرد. اگر چه خوب نیست اما باید بگویم که دولت، دولت بدهکار بد حسابی است. ما این را طی لایحه‌ای تقدیم مجلس کردیم. انشااله با تصویب دو یا سه ماده این لایحه، بانک‌ها از این لحاظ نفس راحتی خواهند کشید.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها اموال مازادی دارند که باید آن را به فروش برسانند، گفت: من نمی‌دانم چرا اینقدر دلبستگی به دنیا وجود دارد و بانک‌ها نه تنها سهام بلکه ساختمان‌هایشان را هم رها نمی‌کنند. به هر حال مال دنیا است دیگر و دلبستگی هم دارد اما با این وجود بانک‌ها باید اموال مازاد خودرا به فروش برسانند و با عواید آن نقدینگی خود را بالا ببرند تا بتوانند تسهیلات بدهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌های ما کارهای غیر بانکی می‌کنند، گفت: اگر بانک‌ها کار بانکی خود را انجام دهند این مسئله حل می شود. متاسفانه بانک‌های ما خودشان بنگاه‌دار شده‌اند وهر گاه پولی به دست می‌آروند اول به دنبال بنگاه خود می‌روند در حالی که بانک‌ها بایداز بنگاه‌داری خارج شوند چرا که این مسئله خلاف اصول بانکداری است.

روحانی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید واسطه باشند و پول مردم را جمع کنند گفت: آنها باید به عنوان تسهیلات و با نرخ عادلانه ونه کمر شکن کارهای خود را انجام دهند حالا که تورم قدم به قدم به پایان می‌رسد در پایان سال رقم خوبی خواهدبود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز