خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی:

مناطق آزاد باید کانونی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۸۷۸

یکی از سیاست‌های دولت دکتر روحانی این است که با نگاهی ویژه به سواحل مکران و بندر چابهار به عنوان کانون‌های مهم توسعه کشور بپردازد. / با وجود مزیت‌های فراوانی که در مناطق آزاد وجود دارد، لازم است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا در برخی از این مناطق نسبت به برخی نقاط دیگر کشور که حتی از امکانات و مزیت‌های منطقه آزاد نیز برخوردار نیستند، توسعه کمتری اتفاق افتاده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم تبدیل مناطق آزاد کشور به کانونی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، از تبدیل شدن برخی از این مناطق به محلی برای واردات کالاهای مصرفی ابراز تأسف کرد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به امتیازاتی که به مناطق آزاد کشور داده شده است، گفت: با وجود امتیازاتی همچون برخی معافیت‌ها، حذف عوارض و مقررات دست و پاگیر، انتظار می‌رود مناطق آزاد کانونی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و منطقه‌ای برای صادرات کشور باشد اما متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود که این مناطق به محلی برای واردات کالاهای مصرفی تبدیل شده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه " اولین مناطق آزاد در برنامه اول توسعه کشور به تصویب رسید "، افزود: لازم است در این زمینه آسیب‌شناسی شود که چرا پس از سپری شدن پنج برنامه توسعه، هنوز نتوانسته‌ایم به هدف‌گذاری‌های مربوط به برخی مناطق آزاد دست پیدا کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: تاکنون آن طور که باید از مناطق آزاد کشور استفاده نشده است و امیدوارم پس از این آسیب‌شناسی دولت بتواند در این خصوص سیاست‌گذاری مناسبی درباره مناطق آزاد کشور انجام دهد.

جهانگیری از مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی خواست پس از انجام این آسیب‌شناسی، گزارشی را در جلسه هیأت وزیران ارائه دهند تا دولت بتواند برای رفع کاستی‌ها و تنگناها در این زمینه، تصمیم‌گیری صحیحی انجام دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود مزیت‌های فراوانی که در مناطق آزاد وجود دارد، لازم است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا در برخی از این مناطق نسبت به برخی نقاط دیگر کشور که حتی از امکانات و مزیت‌های منطقه آزاد نیز برخوردار نیستند، توسعه کمتری اتفاق افتاده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی جاسک، از سواحل مکران و دریای عمان به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های توسعه کشور نام برد و افزود: این مناطق با وجود دسترسی به آب‌های آزاد دنیا تاکنون مغفول مانده‌اند که خوشبختانه با دستور مقام معظم رهبری و جهت‌گیری نیروهای مسلح برای استقرار و کمک به توسعه این منطقه، فرصتی برای دولت ایجاد شده که به شکل ویژه به این سواحل بپردازد.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: یکی از سیاست‌های دولت دکتر روحانی این است که با نگاهی ویژه به سواحل مکران و بندر چابهار به عنوان کانون‌های مهم توسعه کشور بپردازد.

در این جلسه اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی جاسک به ارائه گزارشی پرداخت و ضمن تشریح ظرفیت‌ها و امکانات موجود در این منطقه، توضیحاتی در خصوص مساحت، پروژه‌های موجود و جزئیات دیگر مربوط به این منطقه ارائه کرد که پس از بحثو تبادل نظر پیشنهاد این لایحه به تصویب رسید.

استاندار بوشهر نیز در این جلسه گزارشی در زمینه پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری‌ - صنعتی بوشهر ارائه کرد و به بیان توضیحاتی پیرامون تجارت و بازرگانی بوشهر در گذر زمان، ذخایر و منابع انرژی بوشهر، وضعیت کلی صنایع در این استان، زیرساخت‌های حمل و نقل، مزیت‌های منطقه و اهم فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی استان پرداخت که این پیشنهاد نیز با نظر اعضای شوای عالی تصویب شد.

در این نشست که وزرای صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز حضور داشتند، پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دارویی برکت در ساوجبلاغ و همچنین رفع مغایرت تصویب‌نامه اصلاح محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی به همراه چند پیشنهاد دیگر پس از ارائه دیدگاه‌ها و نظرات مختلف به تصویب رسیدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز