خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان در جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی:

نباید به پروژه‌ها با دید کمک و کمیته امدادی نگاه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۲۵۸

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین بر تشویق پروژه‌هایی که امکان صادرات دارند تاکید کرد و گفت: باید صادرات دانش فنی مورد توجه قرار گیرد و مغزافزارها تشویق شوند.

رییس دفتر ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید به پروژه‌های دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان، با دید کمک و کمیته امدادی نگاه کرد، گفت: این موضوع می تواند تبدیل به رانت شده و آثار بسیار مخربی را نیز برجا بگذارد.

به گزارش شامگاه شنبه ایلنا، محمد نهاوندیان این مطلب را در چهاردهمین جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد.

نهاوندیان که از اعضای حقیقی هیات امناء صندوق نوآوری و شکوفایی است، از تلاش های انجام شده توسط مجموعه جدید صندوق به خصوص در قانون‌گرایی و تهیه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های کاری تقدیر کرد.

وی گفت: توجه به تهیه و تصویب آیین‌نامه، دستورالعمل ها، روابط ویژه و نمونه قراردادها در کنار تصویب طرح‌های دانش بنیان، نشان از همت بالای مدیران داشته و از طرفی خیال مسوولان دولتی را از حرکت صحیح به سمت اهداف عالی دولت، در چارچوب قانون، راحت می‌کند.

رییس دفتر ریاست جمهوی افزود: صندوق به عنوان یک نهاد مالی و اقتصادی، بهتر است فقط به حمایت از طرح‌هایی بپردازد که در عین ˈدانش بنیان بودنˈ، ˈاقتصادیˈ نیز باشند.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه نباید مباحثاجتماعی و نیات آرمانی اجتماعی را به روش غلط با مباحثاقتصادی درآمیخت، گفت: اتفاقی که در دهه‌های گذشته منجر به اختلاط مفاهیم شده، نه تنها بعضا به آرمان‌ها لطمه زد بلکه مباحثاقتصادی را نیز با چالش مواجه کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: رسالت صندوق این است که با درک مفهوم اقتصادی زمان در پروژه‌های دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان، به فناوران به لحاظ زمانی کند، کند و این بدین معناست که اقتصادی بودن طرح‌ها به طور قطع باید مورد ملاحظه قرار گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید به پروژه ها با دید کمک و کمیته امدادی نگاه کرد، افزود: این موضوع می‌تواند تبدیل به رانت شده و آثار بسیار مخربی را نیز برجا بگذارد.

نهاوندیان گفت: ماهیت صندوق به دلیل توسعه‌ای بودن، پتانسیل ایجاد رانت را دارد از این رو لازم است از ابتدا رفتار اقتصادی درستی شکل گیرد؛ در این مسیر بهترین کار همان است که تاکنون در صندوق شده انجام شده و آن اقدام به تهیه دستورالعمل‌های کاری است.

وی ادامه داد: به همین دلیل به طور حتم تجارب شکست خورده گذشته در نهادهای توسعه‌ای داخل و خارج از کشور مورد مطالعه قرار گیرد تا بار دیگر صندوق در چنین مسیرهای غلطی وارد نشود.

رییس دفتر رییس جمهوری خطاب به اعضای صندوق گفت: اینکه تسهیلات داده شود، یک آغاز و شروع کار صندوق است؛ مهمترین وظیفه صندوق نظارت در این جهت است.

وی در ادامه توصیه کردند که در صورت استفاده از برون‌سپاری کارها، حتما مکانیزم‌ها به گونه‌ای دیده شود که شبهه‌ای در نظارت‌ها به وجود نیاید و در بخش‌های برون‌سپاری شده رانت ایجاد نشود.

این مقام مسوول همچنین به هیات عامل توصیه کردند تا به جای توجه به تعداد و کمیت در شرکت‌های دانش بنیان، بیشتر به دنبال کیفیت و عمق باشند و از توسعه بی حد اجتناب کنند.

وی افزود: همچنین بهتر است در ابتدا، کارها کنترل شده انجام و سپس به توسعه و افزایش اندیشه شود؛ اگر مقررات در ابتدا محکم در نظر گرفته شود بعدا می‌توان آن را ساده و اجرایی کرد اما اگر از ابتدا ورود شرکت‌ها با سهولت با سرعت بیش از حد باشد دیگر امکان محدود کردن وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: براین اساس باید از مشاوران بسیار قوی بانکی که در حال حاضر با بانک‌ها همکاری ندارند، استفاده شود.

نهاوندیان در ادامه بر استفاده مناسب از فضای جدید سیاسی تاکید کرد و از اعضای هیات عامل خواست تا از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی و تشکل ها در کارها استفاده شود و همایش‌های استانی برای معرفی ظرفیت‌های صندوق گذاشته شود.

وی با تاکید بر مدیریت منابع رسوبی صندوق، گفت: از همین ابتدا کارها با دستورالعمل مصوب و به صورت مستندسازی شده انجام شود و افراط و تفریط صورت نگیرد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین بر تشویق پروژه‌هایی که امکان صادرات دارند تاکید کرد و گفت: باید صادرات دانش فنی مورد توجه قرار گیرد و مغزافزارها تشویق شوند.

ایجاد انکوباتورهای خصوصی، شرکت در جلسات توسعه استانی نمایندگان صندوق و برنامه ریزی با نگاه پنج ساله از موارد دیگری بود که نهاوندیان بر آنها تاکید داشتند.

براساس این گزارش، در این جلسه، آیین‌نامه سرمایه‌گذاری وجوه صندوق موضوع بند ۴ ماده ۵ اساسنامه صندوق برای تصویب نهایی در هیات امنا بررسی شد.

تصویب این آیین‌نامه از این جهت که به هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی امکان سرمایه‌گذاری مستقیم در طرح‌های توسعه‌ای را می‌دهد، حائز اهمیت است. همچنین در این جلسه جزییات بیشتری از موارد مورد نیاز برای طرح در جلسه هیات امنا، مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این جلسه گزارش جامعی از تلاش‌های انجام شده برای احیای مجدد صندوق در دولت یازدهم و همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای خدمت‌رسانی و ارتقای وضعیت علمی شرکت‌ها و اقتصاد دانش بنیان ارائه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز