خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری: / ۷ /

شکست خوردگان انتخابات عراق زمینه حضور تروریست ها را فراهم کردند

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۳۴۳

گروه ۱ + ۵ در مذاکرات ژنو به قول هایی که در این شش ماه به ما داده عمل کرده و این شایعاتی که مطرح است که ما پولی دریافت نکرده ایم دروغ است و ما همه پول هایی را که واریز شده است را برداشت کرده ایم.

روحانی تاکید کرد: در عراق انتخاباتی صورت گرفت که این انتخابات باید موجبات آرامش بیشتر را در این کشور فراهم می کرد اما آنهایی که شکست خوردند زمینه را برای حضور گروهک های مسلح در این کشور آماده کردند زیرا اگر نیروهای موصل به خوبی از این شهر دفاع می کردند داعش نمی توانست موصل را بگیرد و لااقل شرایط، شرایطی بود که این گروهک توانستند از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود با صاحبان رسانه‌های خارجی و داخلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در اشاره به در اختیار گرفتن شهرهای مهم عراق توسط داعش و پیام این گروه به جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه کشور ایران را مورد هدف قرار خواهد داد و همچنین دستگیری سی نفر از عناصر داعش توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و اینکه آیا منظور رئیس جمهور از کسانی که در انتخابات شکست خورده‌اند و سلاح در دست گرفته‌اند کسانی در داخل عراق بوده و یا اینکه منظور انتخابات سوریه بوده است توضیح داد: در عراق انتخاباتی صورت گرفت که این انتخابات باید موجبات آرامش بیشتر را در این کشور فراهم می کرد اما آنهایی که شکست خوردند زمینه را برای حضور گروهک های مسلح در این کشور آماده کردند زیرا اگر نیروهای موصل به خوبی از این شهر دفاع می‌کردند داعش نمی‌توانست موصل را بگیرد و لااقل شرایط، شرایطی بود که این گروهک توانستند از آن استفاده کنند.

رئیس جمهور در ادامه با یادآوری اینکه داعش همیشه در مرزهای سوریه و عراق در تردد بودند و بعد اینچنین فعال شدند افزود: اینکه عده ای از افراد مرتبط با گروه های بنیادگرا و القاعده هنگام ورود به ایران دستگیر شوند چیز عادی است و فقط مربوط به امروز نیست و نیروهای اطلاعاتی ما کاملا هوشیار هستند و امیدواریم کشور عراق نیز بتواند با وحدت شان بر این گروهک تروریستی پیروز شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص ارزیابی سفرهای اخیر روسای کشورهای همسایه به ایران اظهار کرد: خلیج فارس و کشورهای خلیج فارس برای ما اهمیت بسیاری دارند و ما خواهان برقراری ارتباط صمیمی با همسایگان خود هستیم و این سفرها می تواند زمینه بسیار خوبی برای حل و فصل مسائل منطقه ای ما باشد.

روحانی همچنین با اشاره به سفرهای اردوغان و سلطان قابوس به کشورمان افزود: در همه این سفرها یکی از مباحثمهمی که مطرح بود مباحثمنطقه‌ای بود و همه آنها قبول دارند که تروریست و توسعه گروهک‌های تروریستی به ضرر همه آنهاست، ما البته به صراحت می‌گوییم آن کشورهایی که به این تروریست‌ها کمک می‌کنند بیشترین ضربه را خواهند دید.

وی ادامه داد: ما برای مقابله با تروریسم در منطقه راهی جز همفکر شدن همه کشورها در مقابله با آنها نداریم و در اولین قدم هیچ کشوری نباید به این گروهک‌ها کمک کند و در مرحله بعد نیز باید همه دست به دست هم دهیم تا با آنها مقابله کنیم و آنها را به عدالت بسپاریم.

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت توانسته به یک چهارم از برنامه‌های اقتصادی خود جامه عمل پوشاند و اینکه آیا نباید تکیه اصلی دولت به جای مناسبات خارجی بر ظرفیت‌های داخلی باشد تاکید کرد: ما باید همه توان‌مان را برای ظرفیت‌های داخلی خود بگذاریم و ظرفیت‌های خارجی در واقع به ما کمک می‌کند اما اساس ما تکیه برظرفیت‌های داخلی است.

روحانی بیان داشت: ما در این دولت صندوق توسعه ملی را فعال کردیم و من وزرا را مامور کردم که با شرکت‌های داخلی قرار داد ببندند و حتی گفتم اگر یک شرکت دانش بنیانی با شما قرارداد بست و محصول آنها نقصی داشت ما این نقص را بر عهده می‌گیریم.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که برخی فکر می‌کنند که ما صبح تا شب فقط به مذاکرات با ۱ + ۵ فکر می کنیم یادآور شد: ما در محیط زیست و همچنین در بخش کشاورزی کارهایی را انجام داده ایم که فکر نمی کنم که هیچ دولتی به اندازه این دولت در این ده ماه کار کرده باشد؛ در این ده ماه حدود ۶۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را برنامه ریزی کرده ایم و زیر طرح آبیاری مدرن برده ایم.

روحانی ادامه داد: گروه ۱ + ۵ در مذاکرات ژنو به قول‌هایی که در این شش ماه به ما داده عمل کرده و این شایعاتی که مطرح است که ما پولی دریافت نکرده‌ایم دروغ است و ما همه پول‌هایی را که واریز شده است را برداشت کرده‌ایم.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: ما تقریبا به همه قول هایی که قبل از انتخابات به مردم داده بودیم عمل کرده ایم یعنی اگر گفتیم تورم را پایین می آوریم این کار را انجام دادیم و در مذاکرات ۱ + ۵ نیز جدی هستیم و قول داده‌ایم مذاکرات را به ثمر برسانیم و چنانچه که قول داده بودیم این شش ماه را هم به ثمر رساندیم و اگر این مذاکرات ناموفق بود شما خواهید دید که ایران مقصر نبوده چرا که ما در بسیاری از زمینه ها تلاش خود را انجام داده ایم و بیش از اینها هم پیش رفته ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر از ایران خواسته شود که با آمریکا در زمینه مبارزه با داعش همکاری کند شما همکاری خواهید کرد یا خیر؟ گفت: همانطور که قبلا هم تاکید کردم ما معتقدیم که همه کشورها برای مبارزه با تروریسم باید دست به دست همدیگر دهند اما هنوز کسی برای کمک به عراق در مقابله با تروریسم وارد نشده؛ اما هر وقت آمریکایی ها علیه گروهک های تروریستی وارد عمل شدند آن وقت می توان راجع به آن فکر کرد.

روحانی بار دیگر تاکید کرد: واقعیت این است که باید پرسید این گروهک تروریستی از کجا آمده و جواب این است که این گروهک از سوریه آمده و در بررسی اینکه این گروهک ها چگونه در سوریه شکل گرفته اند نیز سوال ما این است که چرا کشورهای غربی علی رغم هشدار ما متاسفانه به گونه ای عمل کردند که به نفع تروریست ها تمام شد و بر این اساس یکی از مقامات آمریکایی گفته بود که ما برای تروریست های سوریه سلاح های مرگبار خواهیم فرستاد و چنانچه چنین حرفی در آمریکا صحت داشته باشد واقعا بسیار جای تاسف است و ما باید در مقام عمل تلاش کنیم که با تروریسم مقابله کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز