خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور: / ۴ /

آمادگی کمک به دولت عراق برای مبارزه با تروریسم را داریم

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۳۱۷

موضوع تروریست در سوریه خیلی حاد بود و در عراق نیز گروه‌های تروریستی از قبل فعال بودند ولی ظاهرا نتیجه انتخابات آنها را عصبانی کرد واین نکته بسیار مهمی است و اینکه تروریست دموکراسی را تحمل نمی کندمسئله اصلی است.

رییس‌جمهور گفت: ما آمادگی داریم که در چارچوب قوانین بین‌المللی و خواست دولت و ملت عراق به این کشور در مبارزه باتروریسم کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در نشست خبری امروز خود با صاحبان رسانه‌های خارجی و داخلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حقوق شهروندی و همچنین پیگیری وضعیت صبا آذرپیک روزنامه نگاری که به تازگی بازداشت شده، اظهار داشت: موضوع حقوق شهروندی یکی از قول‌هایی بود که من در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به مردم وعده داده بودم که بر این اساس منشوری را تحت عنوان حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار دادم.

وی ادامه داد: در همان صد روز اول منشور تهیه شد و نظرات بسیاری در خصوص آن مطرح شد و بخش حقوقی قرار شد همه آن نظرات را در آن منشور بگنجاند و اصلاحات لازم را انجام دهد و این کار نیز تا اینجا صورت گرفته و خود من نیز باید یک بار دیگر این منشور را بخوانم و آن را بررسی کنم و امیدوارم که تا پایان دوره بعدی بتوانیم این منشور را به طور کامل منتشر کنیم.

رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: مبنای حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت است ونکاتی نیز مانند فرمان ۱۰ ماده ای حضرت امام(ره) و فرمان ۸ ماده ای حضرت امام(ره) یا فرامینی که مقام معظم رهبری داشته اند را مد نظر قرار می دهیم.

روحانی با بیان اینکه این منشور زمانی که نهایی می‌شود به دو قسمت تقسیم خواهد شد، گفت: قسمت اول آن شامل آن چیزی است که دولت می‌تواند اجرا کند و بخش‌های دیگر آن هم مربوط به دستگاه‌های دیگر می‌شود اگر چنانچه در حال حاضر قانونی در رابطه با این منشور وجود داشته باشد ما آن را اجرا می‌کنیم و اگر نیاز به قانون داشته باشد آنرا پیگیری خواهیم کرد چون به هر حال این یکی از مواردی است که در قدرت ما نیست و نباید هم باشد. وضع قانون است. بنابراین امیدواریم با نهایی شدن این منشور این مهم کمکی باشد به شهروندان برای احقاق حقوقشان.

روحانی در خصوص سوال دوم این خبرنگار در رابطه با پیگیری وضعیت صبا آذرپیک نیز افزود: ما با قوه قضاییه درباره این موضوع تماس خواهیم گرفت و امیدواریم که مشکل ایشان حل شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در خصوص مسائل اخیر عراق و اینکه جمهوری اسلامی چه برنامه‌ای برای برخورد با گروه داعش در این منطقه دارد، گفت: موضوع تروریست در منطقه بسیار مهم است و این مسئله سالهاست که شروع شده و در ابتدا نیز در کشورهای همسایه شرق ما شروع شد و بعد مانند یک بیماری مسری به بخشهای دیگر سرایت کرد.

وی در ادامه یادآور شد: موضوع تروریست در سوریه خیلی حاد بود و در عراق نیز گروه‌های تروریستی از قبل فعال بودند ولی ظاهرا نتیجه انتخابات آنها را عصبانی کرد واین نکته بسیار مهمی است و اینکه تروریست دموکراسی را تحمل نمی کندمسئله اصلی است.

روحانی با بیان اینکه اداره کشور یا با صندوق رای ممکن می‌شود و یا با جعبه مهمات، افزود: دعوای اصلی بین این دو جعبه است و عراقی که به تازگی انتخاباتش پایان پذیرفته بعد از اینکه انتخابات به خوبی برگزار شد عده‌ای در صدد افتادندکه شکست در انتخابات را با تروریست جبران کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: شما اگر می بینید که یک شهری مثل موصل سقوط می‌کند این به معنی موفقیت تروریستها نیست بلکه هماهنگی‌های دیگری انجام گرفته است و شکست خوردگان امروز متوسل به سلاح وگلوله شدند واین خطای بزرگی است وباید بدانند که نمی‌توان شکست در انتخابات را با کشتار مردم جبران کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از حرکت تروریسم در منطقه خاطرنشان کرد: من در سازمان ملل متحد به همین دلیل افراطی گری و خشونت را به عنوان مسائل اصلی مطرح کردم که دنیا برای مقابله با آن باید دست به دست هم دهند و در شانگهای نیز یکی از مصوبات همین بود که تاکید شد که این طرح را همه کشورهایی که جزو کشورهای سیکا هستند اجرایی کنند و ما راهی جز این برای مقابله با تروریسم نداریم.

روحانی همچنین گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هم دوست عراق هستیم وهم روابط ما با دولت عراق یک روابط بسیار نزدیک وصمیمانه ای است.

رئیس جمهور با بیان اینکه عراق تا به امروز از ما درخواست کمک نکرده افزود: اما ما آمادگی داریم که در چارچوب قوانین بین‌المللی و خواست دولت و ملت عراق به این کشور در مبارزه باتروریسم کمک کنیم.

روحانی در پاسخ به سوال دوم این خبرنگار مبنی براینکه آیا چنانچه آمریکا برای مبارزه با گروههای تروریستی درعراق برنامه ای داشته باشد ایران در این برنامه همکاری خواهد کرد یا خیر؟ گفت: آمریکایی ها نیز ممکن است بخواهند اقداماتی در این خصوص انجام دهند که من از طرح آنها مطلع نیستم اما آنچه برای ما مهم است خواست دولت و ملت عراق است اما من می‌خواهم از همین جا از اطمینان ملت عراق تشکر کنم و فتوای اخیر آیت الله سیستانی مبنی براینکه برای دفاع از کشور عراق هر کسی می تواند سلاح به دست بگیرد نظر بسیار مهمی است و به نظر من عراق می تواند مشکل خود را حل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز