خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در نشست با وزیر و معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت:

همه تلاشگران در مسیر رشد و شکوفایی کشور وارد صحنه شوند

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۵۰۱

اگر بهره‌وری را افزایش دهیم رشد و توسعه کشور ارتقا خواهد یافت و از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم تا در راستای ارتقاء بهره‌وری در این بخش استراتژی و نقاط کلیدی در بخش صنعت را مشخص کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت تلاش همه بخش‌ها در راستای شکوفایی و رونق اقتصادی و استفاده بهره‌ورانه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور، بر عزم دولت برای بهبود فضای کسب و کار و پشت سر گذاشتن رکود اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز(دوشنبه) در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تبریک میلاد با سعادت امیرالمومنین علی(ع) گفت: اگر شیعه و پیرو راستین مسیر حق و عدل حضرت علی(ع) باشیم سعادت دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت.

وی کار و تلاش بی‌وقفه و در اختیار گذاشتن ثمره آن در مسیر رفاه مردم را از جمله درس‌هایی دانست که می‌توان از آن حضرت آموخت و در ادامه تصریح کرد: امام علی(ع) در کنار عبادت، نشر معارف الهی و پیامبر(ص) و ترویج دین و بیان احکام بزرگترین تلاشگر اقتصادی نیز بود و راه و رسم زندگی امیرالمومنین(ع) به ما می‌آموزد که اگر به دنبال رشد، توسعه و رفاه اجتماعی هستیم باید سختی‌ها و زحمت‌ها را به جان بخریم و در حد توان خود تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه " امروز باید همه تلاشگران در مسیر رشد و شکوفایی کشور وارد صحنه شوند "، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از تمامی معادن کشور و ایجاد صنایع جانبی آنها تاکید کرد و گفت: با وجود معادن و زمینه‌های صنعتی فراوانی که در کشور وجود دارد، قابل قبول نیست که در این شرایط قرار داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به عدم استفاده و بهره‌برداری صحیح از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور، خاطرنشان کرد: اگر بهره‌وری را افزایش دهیم رشد و توسعه کشور ارتقا خواهد یافت و از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم تا در راستای ارتقاء بهره‌وری در این بخش استراتژی و نقاط کلیدی در بخش صنعت را مشخص کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تولید حرکت کرده و به رشد قابل قبولی دست یابیم، باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور را به درستی فعال و بهره‌ورانه از آنها استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه " دولت می‌خواهد در سال ۹۳ به رشد مثبت اقتصادی برسیم "، تصریح کرد: در این مسیر مسئولیت سنگینی بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ما باید این حرکت را سرعت بخشیده و همزمان بدنبال ایجاد رونق اقتصادی در کشور باشیم.

روحانی با اشاره به اوضاع و رشد نامناسب اشتغال در کشور طی ۱۰ سال گذشته، بر لزوم تلاش و برنامه‌ریزی در جهت فعال شدن و رونق صنایع و واحدهای تولیدی که به هر دلیلی مشغول به فعالیت نیستند، تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ب " رای افزایش کیفیت و قرار گرفتن در مسیر توسعه باید بخشی از محصولات تولیدی کشور، صادراتی باشند "، خاطرنشان کرد: اگر محصولات ما نتوانند صادر شوند، تولیدکنندگان کشور رشد، تکنولوژی و رقابت با بازارهای جهانی را درک نخواهند کرد.

روحانی همچنین بر ضرورت کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها در بخش‌های گوناگون صنعت و معدن اشاره و تصریح کرد: باید در راستای ارتقاء کیفیت محصولات، پایین آوردن هزینه‌ها و ایجاد فضای رقابتی در تولیدات برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی مشکلات در بخش صنعت و معدن از جمله سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، گفت: همه مواردی که مانع بهبود فضای کسب و کار در کشور است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشنهاد در دولت مطرح شود تا در جهت رفع آنها تصمیم‌گیری کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: باید موانع و مقررات دست و پا گیر را در راستای بهبود فضای کسب و کار در کشور برطرف کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه " حرکت خوبی در زمینه اکتشاف و استخراج معادن در کشور انجام می‌شود "، بر برنامه‌ریزی و ارائه تسهیلات مناسب در جهت افزایش بهره‌برداری از معادن تاکید کرد.

روحانی با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در حرکت کشور به سمت رونق اقتصادی پیشرو باشد؛ چراکه این بخش می‌تواند اثرات خوبی را در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

وی با اشاره به برخی مزیت‌ها ویژگی‌های کشور در جهت رشد صنایع از جمله موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب‌های آزاد، اظهار کرد: تمامی این شرایط زمینه‌ها را برای حرکت سریع و پرشتاب در راستای ارتقاء بخش صنعت و معدن و تجارت فراهم می‌کند.

روحانی با بیان اینکه " امروز بواسطه مذاکرات ایران با غرب شرایط خوبی در بخش تجارت و واردات کالا برای کشور ایجاد شده است "، گفت: امروز شرایط مناسب بانکی برای تجارت در جهان آماده شده است و ما باید از این شرایط برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که تلاش دولت بویژه بخش صنعت، معدن و تجارت کشور موجب رشد و رونق اقتصادی و خارج شدن کشور از وضعیت رکود شود.

بر اساس این گزارش، پیش از سخنان رئیس‌جمهور، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی درباره عملکرد، اهداف، چالش‌ها و مشکلات این وزارتخانه و نیز برنامه‌ریزی در خصوص توسعه و بهبود وضعیت صنعت و معدن در کشور ارائه کرد.

وضعیت نیروی انسانی، سهم بخش صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ تولیدی، آمار صنایع موجود، طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی، تسهیلات مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های صنعتی، ملزومات تولید و سرمایه در گردش مورد نیاز در بخش صنعت و معدن طی سال جاری، عملکرد بانک صنعت و معدن و صندوق ضمانت صادرات ایران، انواع مواد معدنی در حال استخراج، ذخایر معادن فعال، میزان صادرات محصولات فرآوری رشده صنایع معدنی، روند صادرات غیرنفتی کشور، موجودی کالاهای اساسی و برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین به موقع این کالاها، چگونگی واردات کشور و وضعیت صنایع فولادی کشور از جمله مواردی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آنها به رئیس‌جمهور گزارش داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز