خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت وگوی تلویزیونی:

عده‌ای نمی‌خواهند که دولت موفق باشد / به قولم با مردم، وفادارم

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۰۳۲

پیروزی دولت پیروزی همه ملت است / شرایطی در گذشته بود که حتی قوا هم از یکدیگر شکایت می‌کردند / هیچگاه از حقوق خود کوتاه نمی آییم / روند کنونی دولت پایان دادن به تحریم‌هاست / اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند و نقد کنند اشکالی ندارد / مهمرین مسئله در بخش کشاورزی، اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در شهریور سال گذشته بود / از چهار فاز پارس جنوبی تا پایان سال بهره برداری می‌شود

رییس جمهور گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط ۵۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی زنده خبری خود که از شبکه یک سیما در حال پخش است، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب و نیز روز معلم و کارگر گفت: کلید علم و فرهنگ کشور ما به دست معلمان عزیز، اساتید دانشگاه‌ها و محققان است و کلید اقتصاد در اختیار کارآفرینان و کارگران عزیز کشور است که با بازوان پرتوان خود چرخ اقتصاد را می‌چرخانند.

رییس جمهور در مورد اقدامات و تصمیمات اقتصادی دولت در شش ماه دوم سال ۹۲، اظهار کرد: دولت از آغاز شروع به کار تا پایان سال ۹۲ در حوزه اقتصادی چندین هدف مهم را دنبال می‌کرد. دولت با مسائل فراوانی از جمله تورم مواجه بود. تورم در حدی بود که حتی وقتی برای اشتغال می خواستیم فکر کنیم ابتدا نیاز بود تورم ۴۳ درصدی را مهار کنیم. مانند بیماری که در حال خونریزی شدید بود، ابتدا باید خونریزی را متوقف و پس از آن به درمان می پرداختیم.

*** استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم

وی ادامه داد: اولین برنامه دولت این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و خوشبختانه این کار را عملی کردیم. ما از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم و حتی برای مسکن مهر از طریق دیگر هزینه کردیم و توانستیم تورم نقطه به نقطه را به ۷/۶ و یا ۷/۴ برسانیم.

روحانی با اشاره به برخی از مشکلات در پرداخت یارانه نقدی اظهار کرد: از همان روزهای شروع به کار دولت با مشکلات فراوان مواجه بودیم، اما توانستیم یارانه نقدی را تا پایان سال به مردم پرداخت کنیم. ما در آغاز کار با اصلاحیه که به مجلس دادیم بودجه را کاهش دادیم. ما دولت را از لحاظ مالی در فشار قرار دادیم تا وضع اقتصاد سامان پیدا کند. از این رو در پایان سال موفق شدیم بدون اینکه به بانک مرکزی متوسل شویم مشکلات را حل کنیم، حقوق‌ها و عیدی‌ها را پرداخت کنیم و علاوه بر آن پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به پیمانکاران را که مربوط به قبل بود را هم پرداخت کنیم.

روحانی در پاسخ به این پرسش که در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفته بودید این افزایش تدریجی است اما بررسی ها حکایت از افزایش ۷۰ درصدی حامل های انرژی دارد، گفت: اگر مانند گذشته ادامه می‌دادیم و قیمت حامل‌های انرژی به همان قیمت سال ۹۲ باقی می ماند، هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی مشکل داشتیم. ما هر ماه باید سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه می‌دادیم و هر ماه بیش از هزار میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد، این مشکلات نیز ادامه می‌داشت. یا می بایست که یارانه نقدی را کاهش می دادیم یا اینکه شرایطی که برای مصرف انرژی بود را قبول می کردیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مصرف انرژی در کشور دو برابر استاندارد جهانی است از به مشکل خوردن در تامین گاز خانگی در زمستان گذشته خبر داد.

*** بحثهدفمندی یارانه‌ها بحثدولت و مجلس نیست، بلکه تصمیم نظام است

روحانی با بیان اینکه " قیمت حامل‌های انرژی در سال ۸۹ یک بار افزایش پیدا کرد "، گفت: این افزایش، ۵۵۰ درصدی بود که بصورت دفعی و ناگهانی این افزایش صورت گرفت و برخی پیشنهاد می‌کردند که امسال نیز به همین شیوه دفعی این افزایش قیمت را داشته باشیم. عده‌ای نیز مخالف این موضوع بودند. در نهایت، مجموعه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط ۵۰ درصد است.

روحانی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را تصمیم نظام عنوان کرد و افزود: بحثهدفمندی یارانه‌ها بحثدولت و مجلس نیست، بلکه تصمیم نظام است و قانونی است که باید اجرا شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال تصویب کردند که درآمدهای حاصل دولت از حامل‌های انرژی‌ ۴۸ هزار میلیارد تومان باید باشد که اگر می خواستیم این مصوبه عمل کنیم باید قیمت حامل‌های انرژی را ۷۰ درصد گران می کردیم.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به شرایط جامعه از اجرای این طرح با شیب ۷۰ درصد خودداری کردیم و میزان افزایش قیمت حامل های انرژی را به ۵۰درصد کاهش دادیم و بر همین اساس ۹ هزار میلیارد تومان از پیش بینی به عمل آمده کاهش یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید که افزایش قیمت‌ها پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حتی اگر با شیب ملایم باشد بر روی قشر کم‌درآمد جامعه فشار ایجاد می‌کند و موجب بالارفتن قیمت سایر کالاها خواهد شد، گفت: راه‌حلی که پیش‌روی دولت قرار دارد اینگونه است که یا باید وضعیت موجود را ادامه می‌دادیم یا باید وضعیت موجود را تغییر می‌دادیم.

وی ادامه داد: یعنی ما باید آن شرایطی که در سال ۹۲ بود را ادامه می‌دادیم و ماهانه برای پرداخت یارانه با کسری مواجه می‌شدیم و در تابستان در مورد برق به خاموشی می‌رسیدیم و در زمستان با مشکلاتی در زمینه گاز مواجه می‌شدیم. البته اینطور نیست که در میان مردم شایعه شده و گفته شده که قیمت بنزین یا گازوئیل اثر تورمی شدیدی روی اجناس دیگر خواهد داشت. همه محاسبات کارشناسان ما حکایت از این دارد که به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهد بود و اصلاً سازوکارهای کنترلی هم برای تأمین بازار و هم برای تأمین کالا پیش‌بینی شده است تا اینکه این پولی که گرفته می‌شود، برای نیازهای ضروری مردم مصرف شود.

وی در مورد طرح ثبت نام برای دریافت یارانه های نقدی نیز گفت: طبق قانون از مردم برای ثبت‌نام‌ها دعوت کردیم و گفتیم هرکس خود را نیازمند می‌داند ثبت‌نام کند و آنهایی که نیازمند نیستند و این مقدار در زندگی آنها زیاد تأثیر ندارد از ثبت‌نام صرف‌نظر کنند. این خواست قانون بود و ما عین آن را مطرح کردیم و من از مردم تشکر می‌کنم که با نظم و انضباط خوبی این ثبت‌نام‌ها را انجام دادند. از کسانی که به دلیل بی نیازی یا به خاطر اهداف ملی از ثبت‌نام صرفنظر کردند، تشکر می کنم.

روحانی از ارائه گزارش در هر سه ماه یکبار در مورد محل هزینه درآمدهای حاصل از افزایش حامل های انرژی خبر داد و گفت: این پول یا برای نظام سلامت، یا برای بخش تولید، یا حمل و نقل عمومی، یا محیط زیست و یا کمک یارانه کالایی به افراد نیازمند پرداخت خواهد شد.

*** از هفته آینده مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد

رییس جمهور همچنین در خصوص اقدامات دولت در بخش سلامت و درمان گفت: از هفته آینده مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد. ما به دنبال رفع مشکلات فراوان نظام سلامت هستیم. هرساله حدود هشت میلیون نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. بستری شدن بیماران گاهی با مخارج بسیار سنگینی روبروست و گاهی بیماری‌های صعب‌العلاج مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود می‌آورد که دولت وظیفه خود می داند که به این مسائل رسیدگی کند.

وی با اشاره به مشکلات تهیه دارو در سال گذشته خاطر نشان کرد: در مورد دارو به مردم اعلام می‌کنیم که از سال ۹۳ قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت. همچنین قیمت داروهای خارجی در سال ۹۳، ده درصد کاهش خواهد یافت و ملزومات پزشکی که از خارج وارد می‌شود نیز کاهش پیدا می‌کند.

رییس جمهور تصریح کرد: مردم نیازمندی که در بیمارستان بستری می‌شوند، سهمی که تا پایان پرداخت خواهند کرد، ۱۰ درصد خواهد بود، اما در گذشته شاهد بودیم هرکس به بیمارستان وارد می‌شد، از دمپایی تا ملافه و انواع داروها را باید خودش تهیه می‌کرد و همچنین مخارج سنگینی برای تشخیص بیماری نیز می‌پرداخت. از ۱۵ اردیبهشت این روند قدم به قدم تغییر خواهد کرد و هرکس از ۱۵ اردیبهشت وارد بیمارستان شود، باید تمام نیازهایش از دارو تا تجهیزات در بیمارستان تأمین شود که این هزینه‌ها را یا بیمه یا دولت متقبل خواهد شد.

*** هر کسی بیمه نیست ثبت‌نام کند و ما او را بیمه می‌کنیم

روحانی در مورد طرح سراسری بیمه درمانی نیز گفت: اعلام کرده‌ایم هر کسی بیمه نیست ثبت‌نام کند و ما او را بیمه می‌کنیم، یعنی برای هر فرد دفترچه‌ای صادر می‌کنیم و ۲۳ هزار تومان بودجه برای هر نفر در سال مدنظر قرار دادیم و پیش‌بینی می‌کنیم حدود پنج میلیون نفر یا بیشتر، افرادی هستند که بیمه نیستند و ثبت‌نام خواهند کرد که همه آنها بیمه خواهند شد.

رییس جمهور تاکید کرد: بر اساس محاسبات ما، مخارج مردم در کارهای درمانی بسیار کاهش خواهد یافت و تنها ۱۰ درصد از هزینه‌ها را پردخت خواهند کرد. در شرایط خاص نیز همچنان سهم بیمار نسبت به آنچه که قبلا بوده است، از نصف کمتر خواهد بود.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مشکلات مردم دفترچه‌های بیمه است و مردم نمی‌توانند از آن خوب استفاده کنند، ‌ دولت در این باره چه خواهد کرد، گفت: ما امسال تقریبا همه بدهی‌ای که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بخش‌های مختلف نظام سلامت و دارو داشته، پرداخت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مردم خیلی جاها می‌رفتند و گفته می‌شد بیمه پول نمی‌دهد، اما در حال حاضر تا پایان ماه بهمن کاملاً‌ پول پرداخت شده است، اظهار داشت: به تدریج هر صورت حسابی می‌آید پرداخت شده و همین موجب افزایش ارزش دفترچه‌های بیمه می‌شود.

*** تعداد داروهای مشمول بیمه، به ۳۰۰ قلم می‌رسد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با دفترچه بیمه ۲۰۰ قلم دارو تا امروز مشمول بیمه بودند، خاطرنشان کرد: ‌ ما این ۲۰۰ قلم را در ماه اردیبهشت و شاید از ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه به بالای ۳۰۰ قلم دارو می‌رسانیم و تصمیم بر این است که تا پایان سال به ۳۵۰ قلم دارو خواهد رسید.

رئیس دولت تدبیر و امید یادآور شد: در جاهایی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بعد از ظهر و شب و روزهای تعطیل دارای متخصص نبود و مردم ناچار بودند به مراکز خصوصی بروند از این به بعد هم، هم در بعد از ظهر و هم شب متخصص حضور خواهد داشت و بسیاری از شهرستان‌ها که متخصص وجود نداشت به تدریج این متخصص‌ها به آنجا اعزام می‌شوند ومردم نیازمند به طی مسافت دور نخواهند بود.

روحانی با بیان اینکه مواردی نظیر نوسازی بیمارستان‌ها نیازمند زمان طولانی‌تری است، تصریح کرد: از نظر پولی که برای بیماری و بستری شدن مردم پرداخت می‌کردند، تحول ایجاد می‌شود که از نیمه اردیبهشت‌ماه می‌توان شاهد آن بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه اقشار کم درآمد از محل افزایش قیمتهای انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چه چیزهایی گیرشان می‌آید، اذعان داشت: وقتی تورم را کاهش دهیم همه گیرشان می‌آید.

وی با اشاره به کاهش تورم در سال گذشته بیان کرد: در مسئله تورم از مرداد تا اسفند یعنی ۷ تا ۸ ماهی که دولت فعال بوده است، ۲۴ واحد تورم کاهش یافته است که این مسئله در تاریخ کشور ما شاید بی نظیر باشد.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: در هفت، هشت ماه حدود ۲۴ درصد تورم کاهش یافته باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه در بحثهدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم اقداماتی که انجام می‌گیرد ابتدا در نظام سلامت است، خاطرنشان کرد: مردم هم در خرید دارو و هم مراجعه به بیمارستان و بستری شدن کاهش را مشاهده خواهند کرد و به جای اینکه پول نقد به مردم داده شود وقتی آنها اطمینان یابند که مخارج کاهش یافته است، در واقع تمام بیماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

*** در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به نیازمندان یارانه کالایی پرداخت می‌شود

وی با بیان اینکه وقتی همه مردم را بیمه می‌کنیم کمک به همه مردم است، افزود: ما در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها افرادی که زندگی بسیار سختی دارند به آنها یارانه کالایی هم تحت عنوان بسته امنیت غذایی پرداخت می‌کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در این مرحله به همه آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هستند و یا ثبت‌نامه کرده‌اند که ۱۱میلیون نفر می‌شوند یارانه غذایی خواهیم داد و تلاش می‌کنیم تا در طول امسال ۵ بار یارانه کالایی را پرداخت کنیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نیستند، سبد کالایی نمی‌گیرند، عنوان کرد: این افراد نیازمندترین افراد هستند، هرکس ثبت‌نام کرده این سبد را دریافت می‌کند و اگر کسی بعداً ثبت‌نام کند او نیز دریافت می‌کند.

رئیس دولت یازدهم افزود: علاوه بر ثبت‌نام‌هایی که مردم کرده‌اند و درآمدها را اعلام کردند، البته به همه مردم اعتماد می‌کنیم اما اطلاعات پردازش می‌شود و اگر احساس کردیم افراد دیگری نیازمند هستند به این یازده میلیون نفر اضافه می‌شوند.

در ادامه، وی به درآمد ۱۳۰۰ میلیارد تومانی دولت از محل انصراف مردم از دریافت یارانه اشاره کرد و اذعان داشت: اگر میزان انصرافی‌ها بیشتر شود درآمد دولت می‌تواند به افراد نیازمند بیشتری یارانه بدهد و البته ما هر سه ماه یکبار اعلام خواهیم کرد که کل درآمده حاصل شده از انصراف یارانه را به مردم اعلام خواهیم کرد که چه کرده‌ایم و چه خواهد شدو

رئیس دولت با اشاره به مشکلت زیستی، این حوزه را از دیگر حوزه‌هایی دانست که از درآمد حاصل از انصراف از یارانه به آن پرداخته خواهد شد و بیان کرد: ما در محیط زیست مشکلات فراوانی داریم. در زمینه نفت، گاز و بنزین یورو ۴ برنامه‌هایی داریم و تا پایان سال آن را به شهرهای بزرگ گسترش می‌دهیم چرااکه بنزین پاک آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

*** دولت قصد دارد ۲۰ میلیون بخاری را تغییر دهد

روحانی بیان اینکه دولت قصد دارد ۲۰ میلیون بخاری را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: دولت در این راستا برای تغییر لوازم گرمازا کمک خواهد کرد و وزارت نفت در این رابطه اعتباراتی خواهد داد و آن را اعلام می‌کند و در مجموع مصرف آنها کاهش می‌یابد.
رئیس جمهور درباره وسایل حمل و نقل عمومی نیز اظهار داشت: در زمینه مترو در هفت شهر بزرگ کمکهایی صورت خواهد گرفت و به حمل و نقل عمومی نیز کمکهایی انجام خواهد شد

وی درباره برنامه دولت در خصوص تولید گفت: اولین مورد درباره تولید، بخش برق است چراکه اگر به این بخش کمک نکنیم در آینده نزدیک با مشکل مواجهه می‌شویم و با خاموشی برق روبه رو خواهیم بود و قصد داریم تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان به برق کمک کنیم.

روحانی تاکید کرد: متاسفانه در این بخش در سالهای گذشته، فشارهای بسیاری آمده است.

*** از چهار فاز پارس جنوبی تا پایان سال بهره برداری می‌شود

رئیس جمهور از کمک دولت به بخش نفت و گاز و بهره برداری چهار فاز از پارس جنوبی خبر داد و افزود: با این بهره‌برداری‌ها ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت کشور اضافه می‌شود و این کمک می‌کند تا در زمستان با مشکلی روبه رو نشویم و مسئله اشتغال هم در این مسئله نهفته است چراکه به خاطر کمبود نفت و گاز، مجبور بودیم به پتروشیمی‌ها و جاهای دیگر نفت و گاز ندهیم و این موجب کاهش تولید و اشتغال می‌شد.

روحانی با تاکید بر اینکه تولید و فروش نفت در کشور افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در کنار این چهار فاز، چهار فاز دیگرهم در بهار سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. تا امروز مجموعه فازهای پارس جنوبی ۱۰ فاز است و برنامه ما این است که در طول این دولت کلیه فازها به پایان برسد.

رئیس دولت تدبیر امید با اشاره به سفرهای خود به استان‌های جنوبی کشور اظهار داشت: طرح‌ها وبرنامه‌های خوبی برای عمران و آبادانی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در نظر گرفته شده که مردم اخبار آنها را خواهند شنید.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های کشاورزی دولتتصریح کرد: در چند ماهه گذشته در بخش کشاورزی شاهد تحولات بزرگی هستیم و مردم آثار آن را در محصولات کشاورزی خواهند می‌بینند.

روحانی افزود: ما در سال گذشته توانستیم کود را به موقع برسانیم که این مسئله در سالهای گذشته با مشکل روبرو شده بود.

*** مهمرین مسئله در بخش کشاورزی، اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در شهریور سال گذشته بود

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مهمرین مسئله اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در شهریور سال گذشته بود، تصریح کرد: تاکنون دولت پول هر میزان محصولات کشاورزی تضمین کرده و خریداری کرده که میزان آن تا امروز بیش از ۲۰۰هزار تن است نقداً به کشاورزان پرداخت شده است. متاسفانه در سال‌های قبل کشاورزان محصولاتشان را می‌فروختند اما تا ماه‌ها پولشان را دریافت نمی‌کردند.

*** در هنگام ثبت نام گفتم که مسیر من، مسر آشتی در داخل و در دنیاست

روحانی درباره بخش سیاست خارجی و دولت در تشنج‌زدایی و تعامل با دنیا ابراز داشت: من در هنگام ثبت نام گفتم که مسیر من، مسر آشتی در داخل و در دنیاست و این مسیر را شروع کرده، ادامه داده و ادامه نیز می‌دهیم.

رئیس دولت یازدهم درباره نماد کلید بیان کرد: کلید ما در اختیار مردم است و کلید ما حضور، تدبیر، حمایت، تلاش، اعتماد مردم به ماو اعتماد ما به آنهاست.

رئیس شورایعالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی قدمهای بلندی برداشته شده است، گفت: البته باید حواس‌مان جمع باشد قدم‌ها را بلند، استوار و حساب شده بردایم.

وی با بیان اینکه مسئله تحریم‌ها، ظلم بزرگی بوده و هم ملت ما و هم دنیا از این مسئله ضرر کرده است، خاطرنشان کرد: برخی از افراد که تعدادی محدودی هم هستند از این موضوع سود بردند که برخی از ارقام و افراد آن اعلام شده است مثلا دیدید که یک نفر ۹ هزار میلیارد دلار تومان پول را برداشت که این مسائل در سایه تحریم رخ می‌دهد چون در تحریم شفافیت از بین می‌رود.

*** اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند و نقد کنند اشکالی ندارد

روحانی با بیان اینکه مردم از رفع تحریم خوشحال می شوند، یادآور شد: ارئیس دولت یازدهم با بیان اینکه تخریب کنندگان می خواهند دولت را به حاشیه‌ مشغول کنند، اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند و نقد کنند اشکالی ندارد اما اتهام، دروغ و هوچی بازی که عده‌ای آن را شروع کرده‌اند، درست نیست اما هنوز به موقعی نرسیده‌ایم که در این مورد به مردم چیزی را اعلام کنم.

روحانی با بیان اینکه مردم آگاه باشند که هدف دولت، بهبود زندگی مردم است و از این مسیر غافل نمی‌شود اما عده‌ای نمی‌خواهند که دولت موفق باشد، تاکید کرد: تا جایی که مسئله نقد است از آن استقبال می‌کنیم اما آنجایی که دروغ و تخریب باشد به معنای مخالفت با منافع ملی و دستور رهبری است.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام فرهنگ و اقتصاد تصریح کر: ‌ فرهنگ از اخلاق و برادری آغاز می‌شود و باید در بخش فرهنگ راست بگوییم و نباید افترا بزنیم، به شایعات دامن بزنیم و دروغ بگوئیم.

رئیس شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: نیازی نیست بیشتر از این در این مورد توضیح دهم، چون مردم آگاه هستند و اگر زمانی لازم بود نه برای دفاع از خود بلکه برای اینکه دولت دچار مشکل نشود به مردم توضیح میدهم چون دولت نماینده اکثریت قاطع مردم است.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه اگر گروهی بخواهند رأی اکثریت را نادیده بگیرند و به این مسیر لطمه بزند، دیگر آنجا مردم باید به صحنه بیایند و دولت نیز در این مورد توضیح می‌دهد، خطرنشان کرد: در این مدت بسیاری از افراد از طریق پیامک و تلفن به من پیام دادند که به شایعه‌پراکنی‌ها جواب دهم ولی من می‌خواهم به آنها بگویم که هنوز وقت این کار نرسیده است.

وی با بیان اینکه هدف دولت هم در سیاست خارجی و هم در سیاست خارجی آشتی است عنوان کرد: جایگاه‌مان در دنیا بسیار بهبود یافته و هم در رابطه با همسایگان و با روسیه گشایش خوبی اتفاق افتاده است و در رابطه با غیر همسایگان نیز و با چین گام های خوبی برداشته شده است و به زودی خبرهای خوشی به مردم می رسد.

روحانی ادامه داد: پس از گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم دیگر تهیه کالاهای اساسی همچون دارو محدودیتی ندارد و دیگر اوضاح همچون اوضاع تحریم نیست.

رییس جمهور با اشاره به توافق ایران با کشورهای ۱ + ۵ گفت: امروز اولین قدم در شکسته شدن تحریم‌ها برداشته شده است و علاوه بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری که مقداری از آن واریز شده است، وضع درآمدی ما به مراتب بهتر از سال های گذشته است و در ماه‌های آینده نیز بهتر می شودو از وزارت خارجه و دیگر ارگان هایی که در روابط خارجی نقش دارند و در واقع سربازان ما در خط مقدم سیاست خارجی هستند، تشکر می کنم.

*** روند کنونی دولت پایان دادن به تحریم‌هاست

روحانی روند کنونی دولت را روند پایان دادن به تحریم‌ها دانست و افزود: مردم و رسانه‌ها باید به دستگاه خارجی و دولت کمک کنند زیرا بحثبر سر منافع ملی است.

رییس شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که در کجای مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱ + ۵ قرار داریم، ابراز داشت: عده‌ای معتقدند به غیر از جنگ نظامی همیشه با دنیا جنگ داریم اما من هیچگاه چنین نظری را نمی پذیرم و البته قرار نیست با همه کشورهای دنیا رابطه صمیمانه داشته باشیم و بطور مثال رابطه با کشوری مثل آمریکا که سال‌ها با ما رابطه خصمانه داشته است رابطه‌ای عادی و صمیمانه برقرار کنیم.

وی در ادامه به تبیین مواضع دولت پرداخت و خاطرنشان کرد: نخست اینکه آنهایی که معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی‌شود دیدگاه صحیحی نیست. دوم در مسئله هسته‌ای تحریم‌ها ظلم بر مردم است و باید آن را درست کرد. نقطه سوم در مذاکرات موضع ما برد - برد است و سعی می‌کنیم ضمن رسیدن به خقوق خود، سعی می‌کنیم طرق مقابلمان نیز به اهداف خود برسند.

*** هیچگاه از حقوق خود کوتاه نمی آییم

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: در دنیای سیاست هر طرف یک گام بر می‌دارد و منتظر برداشتن گام های طرف دیگر است اما ما هیچگاه از حقوق خود کوتاه نمی آییم و از حقوق مردم دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم منافعمان زیر چکمه‌های مستکبران و متخصمان قرار گیرد.

روحانی از خضور ایران در مرحله نهایی مذاکرات خبر داد و بیان داشت: اگر طرف مقابل ما در چهارچوب بین‌المللی و حفظ حقوق ما و رسیدن به اهداف معقولانه خود گام بردارند به زودی به توافق نهایی دست می‌یابیم زیرا همه فعالیت های ما صلح آمیز است و زیر نظر آژانس صورت می گیرد و ما هیچگاه بدنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و طرف مقابل هم به دنبال شفاف سازی برای افکار عمومی دنیا است و ما نیز چیزی برای پنهان کردند نداریم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال آیا به روند و آینده مذاکرات خوشبین هستید؟ تصریح کرد: خوشبینی یا بدبینی در دنیای سیاست خیلی معنا ندارد اما در مجموع بدبین نیستم. ملت ما ملت بزرگ، رشید و فهیم است. اولا ما باید بپذیریم که جناح‌های مختلف در کشور هستند و احزاب مختلفی حضور دارند.

*** شرایطی در گذشته بود که حتی قوا هم از یکدیگر شکایت می‌کردند

روحانی با بیان اینکه نظرات مختلف است و اشکالی هم ندارد، اضافه کرد: ما باید نظرات مختلف را تحمل کنیم و آستانه تحمل را بالا ببریم، نباید به خاطر مسائل جزیی روبروی هم قرار بگیریم. شرایطی در گذشته بود که حتی قوا هم از یکدیگر شکایت می‌کردند.

وی روابط قوا را صمیمانه دانست و با بیان اینکه کلیت مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه با دولت روابط صمیمانه‌ای است و با قوه قضائیه روابط بسیار خوبی دارد، افزود: قوای سه گانه روابط بسیار خوبی دارند و کمک و تفاهم دارند و امروز اقوام و اقلیت‌های ما شرایط بسیار خوبی در کشور دارند.

در ادامه، رئیس جمهور به سفر خود به استان سیستان و بلوچستان پرداخت و یادآور شدد: سفر سیستان خیلی برایم لذت بخش بود برای اینکه دیدم آنجا شیعه و سنی و بلوچ و زابلی و سیستانی کنار هم هستند، واقعا برادرانه درکنار هم هستند. در جلسه علما و جلسه فرهیختگان در کنار هم از هم تجلیل و تعریف می‌کردند و کارهای مشترک انجام می‌دادند.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان استعداد زیادی دارد، اضافه کرد: سواحل جنوبی ما از سیستان تا خوزستان گرفته، استعدادهایی برای شکوفایی دارد و هر چه رشد فرهنگی بیشتر شود، اختلافات کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما نیاز به فرهنگ و وحدت داریم، گفت: شیعه و سنی و اقلیت‌های دینی تمام اقوام ایرانی، ایرانی هستند. همه از حقوق برابر شهروندی برخوردارند. تمام جناح‌هایی که قانون اساسی را قبول دارند و در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنند، عزیز و محترم هستند حتی موافق و مخالف دولت که چارچوب اخلاق و دیانت را مراعات می‌کنند، عزیز و محترم هستند.

رئیس قوه مجریه پیرامون تخریب‌های صورت گرفته و کسانی که تخریب می‌کنند، اذعان داشت: کسانی که تخریب می‌کنند، تعدادشان کم است و از آنها می‌خواهم بدانند ما زیر یک سقف زندگی می‌کنیم و نقدشان را قبو ل داریم، اما نگذارند اخلاق صدمه ببیند. من یکی از شعارهایم تعامل سازنده با دنیا، اقتصاد و اخلاق بود.

*** به قولم با مردم، وفادارم

وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی خود در طی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بیان کرد: من به قولی که به مردم از روز اول ۲۲ فروردین سال قبل دادم و هر آنچه که در آن روز و در روز ثبت نام و در همه مناظره‌ها و سخنرانی‌ها اعلام کردم، وفادار خواهم بود اما مردم بدانند که برخی موارد یک روزه حل نخواهد شد.

روحانی ادامه داد: ما همه باید به هم کمک و باید شرایط را آماده‌تر کنیم، عجله بعضی‌ها کار ما را سخت می‌کند. بعضی‌ها مرتب می‌نویسند که فلان چیز یادش رفته، من چیزی یادم نرفته و حافظه‌ام خوب بوده و هست و می‌دانم چه کنم.

رئیس شورایعالی امنیت ملی در ادامه تصریح کرد: قوا باید دست به دست هم بدهند، باید به قانون اساسی احترام بگذاریم، ما یادمان باشد که زیر پرچم رهبری انقلاب هستیم و باید به ولایت فقیه احترام بگذاریم، باید به بزرگانمان احترام بگذاریم.

رئیس جمهور، شکست بزرگ‌ها را هنر ندانست و با بیان اینکه این کار نه با مروت و نه با فرهنگ اسلامی و نه با فرهنگ ایرانی ما سازگار است، ادامه داد: ما باید به بزرگانمان احترام بگذاریم، اگر اختلاف نظری داریم، بیان کنیم، اشکالی ندارد این تضارب آرا است به اخلاقمان پایبند باشیم که انشاءالله اینگونه خواهد بود.

روحانی بار دیگر ضمن تشکر از مردم، ملت ایران را ملتی رشید و بزرگ خواند و با بیان این مطلب که من اطمیمان می‌دهم که دولت در مسیری که انتخاب کرده و قول داده، قدم‌ها را مستحکم برمی‌دارد، گفت: من هم به رونق اقتصادی که امسال سال رونق اقتصادی است و هم به اشتغال و هم به مهار تورم خوشبین هستم. در سیاست خارجی نیز خوشبین هستم، بنابراین روابط و تعامل‌مان با دنیا را ادامه می‌دهیم و به آن خوشبین هستم.

*** باید به بخش فرهنگ کمک کنیم

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه بخش فرهنگ مهجور است و شما گفته بودید در فرهنگ دخالت نمی‌کنید، برای این حوزه چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت: دخالت غیر از کمک است. ما که باید به بخش فرهنگ کمک کنیم و همین کار را می‌کنیم.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه من از وضع دانشگاه‌ها راضی هستم، اذعان داشت: دانشگاه‌ها بسیار آرام و پرنشاط و فعالند و از همه دانشجویان، اساتید، دانشگاه‌ها و فرهنگیان که این ایام، ایام فرهنگ و معلم است، به آنها احترام می‌گذارم.

روحانی با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ و شرکت‌های دانش بنیان قدم‌های خوبی برداشته شده است، اضافه کرد: برای حرکت و تجاری‌سازی و فعالیت‌های آن‌ها، معاونت فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها و وزارت علوم قدم‌های خوبی برداشته‌اند. در زمینه فرهنگ که گفته‌ام، دولت مداخله‌اش را کم کند، نظرم این است که پیشکسوتان فرهنگ خودشان بیشتر به صحنه بیایند و بار را به دوش بگیرند، انجمن‌های تخصصی به میدان بیایند، به جای اینکه دولت وارد شود، آن‌ها در چارچوب وارد شوند و همه باید به قانون احترام کنیم.

وی اظهارداشت: من در زمینه ورزش هم تشکر می‌کنم چرا که افتخارات فراوانی در ماه‌های اخیر آفریدند. جوانان ما تلاش بسیار زیادی کردند.

*** پیروزی دولت پیروزی همه ملت است

رئیس جمهور ضمن تشکر از زنان تاکید کرد: برای اولین بار نهاد ریاست جمهور از زنان سفرا دعوت و روز زن را معرفی کرد که بعضی‌ها از این قدم مثبت ناراحت بودند در حالی‌ که پیروزی دولت پیروزی همه ملت است. اما در همه زمینه‌ به حمایت و کمک مردم راه را ادامه خواهیم داد و من امیدوارم و موفقیت را پیش روی ملت ایران می‌بینم و انشاءالله در همه زمینه‌ها شاهد موفقیت و پیشرفت بیشتر مردم ایران خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز