خبرگزاری کار ایران

روحانی در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد:

دولت مصمم است با کشورهای اطراف خلیج‌فارس روابط موثر داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۳۲۸

ایجاد امنیت در منطقه با همکاری ۸ کشور ساحلی صورت می‌گیرد و در خصوص شکوفایی مناطق ساحلی به خصوص سواحل جنوب ایران چه در خلیج‌فارس و چه در دریای عمان بحث‌هایی شد و اعلام شد دولت ایران تصمیم دارد سواحل خود را آباد کرده و جایگاه شایسته خود را پیدا کند.

رئیس‌جمهور گفت: دولت مصمم است با همه همسایگان به ویژه کشورهای اطراف خلیج‌فارس روابط موثر داشته باشد و ما فکر می‌کنیم این روابط نزدیک به نفع منطقه و ثبات جهانی خواهد بود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز پنجشنبه در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در سفر ۲ روزه به عمان تفاهم‌هایی بین دو طرف امضا شد، به دستاوردها و دیدارهای خود در این سفر اشاره کرد و گفت: در این سفر در زمینه گاز و مسائل دوجانبه حمل و نقل بین ایران و عمان و چهارجانبه میان ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان به تفاهماتی رسیدیم.

وی افزود: اقدامات مشترکی در زمینه کشتیرانی و زیست محیطی بین دو طرف انجام گرفت و در زمینه اشتغال، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، سرمایه‌گذاری، داروسازی و گردشگری به توافقات دوجانبه رسیدیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در خصوص بحث‌های سیاسی و تجاری نیز وزیرخارجه دیدارها و گفت‌وگوهای لازم را داشت، به دیدار خود با تجار و سرمایه‌گذاران عمانی اشاره کرد و افزود: با سرمایه‌گذاران ایرانی فعال در آنجا دیدار داشتم که دیدار مفیدی بود و شرایط کشور برای آنها توضیح داده شد.

روحانی به دیدارش با اساتید دانشگاه‌های مسقط و تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در سیاست‌خارجه و منطقه‌ای اشاره کرد و در خصوص تاثیرات منطقه‌ای این سفر، اظهار داشت: همان‌گونه که اطلاع دارید پس از آغا به کار دولت یازدهم اولین مقام خارجی که پس از تحلیف به ایران آمد پادشان عمان بود و عملا اولین دیدار دوجانبه من در سفر خارجی به عمان بود، چرا که اکثر سفرهای من برای حضور در اجلاس‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه منطقه حساس و مهمی است، گفت: در دیدار با پادشاه عمان بخش مهمی از مباحثبین دو طرف به شرایط منطقه و امنیت خلیج‌فارس و اقدامات لازم بین ۸ کشور ساحلی برای ایجاد ثبات در این منطقه صورت گرفت.

وی تصریح کرد: ‌ ایجاد امنیت در منطقه با همکاری ۸ کشور ساحلی صورت می‌گیرد و در خصوص شکوفایی مناطق ساحلی به خصوص سواحل جنوب ایران چه در خلیج‌فارس و چه در دریای عمان بحث‌هایی شد و اعلام شد دولت ایران تصمیم دارد سواحل خود را آباد کرده و جایگاه شایسته خود را پیدا کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: طرف عمانی از تصمیمات ایران در سواحل مکران استقبال کرد و آمادگی خود را برای تحولات و کمک به تحولات مناسب در مناطق ساحلی اعلام کرد.

وی افزود: بحثخاورمیانه و موضوعات سوریه، مصر، لیبی، بحرین و یمن و سایر مسائل منطقه که مردم ما و کشورهای همسایه با آن روبرو هستند، مورد بحثو بررسی قرار گرفت. مسائل بین‌المللی که مورد علاقه دو طرف ایران و عمان بود نیز مورد بحثقرار گرفت. عمان کشور همسایه و دوست ماست و روابط خوبی را در ۴۰ سال اخیر داشته‌ایم و این روابط در دوره اخیر مستحکم‌تر شده است.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: این دولت مصمم است با همه همسایگان به ویژه کشورهای اطراف خلیج‌فارس روابط موثر داشته باشد و ما فکر می‌کنیم که این روابط نزدیک به نفع منطقه و ثبات جهانی خواهد بود، به خصوص به خاطر اهمیت دریای عمان و آبراه استراتژیک هرمز، نزدیکی و همکاری کشورها می‌تواند موثر باشد. به هر حال مباحثلازم مرور شد و تفکرات ما و طرف عمانی بسیار به هم نزدیک هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز