خبرگزاری کار ایران

روحانی در اختتامیه جشنواره مطبوعات: / ۱ /

در جامعه‌ای که دهان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود، اعتماد عمومی از بین می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۷۴۴

اگر با فشارها و شیوه‌های پلیسی مسئله فرهنگی حل شده بود، امروز نباید بعد از گدشت ۳۵ سال باز هم با مشکلات فرهنگی مواجه باشیم.

رئیس جمهور گفت: بی تردید اگر در جامعه ای دهان ها بسته شود و قلم ها شکسته شود، اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم ها و گوشها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت السلام حسن روحانی امروز در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تالار وحدت طی سخنانی اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود، عصر امروز عصر ارتباطات و اطلاعات است، این سخن با واقعیت دنیای امروز منطبق است، چراکه ارتباطات و اطلاعات آفریننده اصلی قدرت در یک کشور است و اگر قدرت را به قدرت سخت و نرم تقسیم کنیم، بخش بزرگی از قدرت نرم در اختیار صاحبان اندیشه، فکر، بیان و قلم است.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: هر کشوری که در آن آزادی اندیشه، سخن، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد زمینه پیشرفت و تعالی در آن کشور مهیاتر خواهد بود.

وی افزود: بی تردید اگر در جامعه‌ای دهان‌ها بسته شود و قلم‌ها شکسته شود، اعتماد عمومی در آن جامعه از بین رفته و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطی بیگانگان خواهد رفت. بنابراین بگذرایم میدان قلم و بیان میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی و شرایط اجتماعی آن کشور و آن جامعه باشد.

روحانی با بیان اینکه دولت معتقد به آزادی مسئولانه است، گفت: در همه جوامع اصول، ارزش‌ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد و اگر رسانه‌ای بخواهد این اصول را رعایت نکند، بی تردید آن رسانه ارتباط خود را با مردم تضعیف و یا قطع کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مقدسات دینی یا مذهبی و همچنین ارزش‌های دینی باید مورد احترام همگان باشد، به حساسیت‌های جوامع و طوایف مختلف روی برخی مسائل اشاره کرد و گفت: همه ما باید به این حساسیت ها توجه کنیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: البته ما امروز می‌دانیم که قدرت رسانه‌های ما هر قدر بیشتر و قوی تر باشد، کشور ما توانمندتر در صحنه جامعه حضور پیدا خواهد کرد. اما چرا ما نتوانستیم بعد از ۳۵ سال کاری کنیم که بزرگان از شرایط فرهنگی جامعه ما رضایت داشته باشند؟ اشکال از کجاست؟

روحانی تاکید کرد: اگر با فشارها و شیوه‌های پلیسی مسئله فرهنگی حل شده بود، امروز نباید بعد از گدشت ۳۵ سال باز هم با مشکلات فرهنگی مواجه باشیم.

وی بخش بزرگی از مشکلاتی نظیر اعتیاد، طلاق، اختلافات اجتماعی، شکاف‌های اجتماعی، نادیده گرفتن قوائد بازی در مسائل سیاسی و بسیاری از مسائل اخلاقی و اجتماعی که امروز جامعه با آن مواجه هست را مربوط به ضعف در حوزه فرهنگ دانست و گفت: من خوشحالم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله به ندای رهبری پاسخ دادند و این کار درستی بود اما باید دید که چه مقدار از مسال فرهنگی ما در اختیار آقای وزیر است و چه مقدار از بودجه کشور در اختیار بخش‌های مختلف فرهنگی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادهایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند و البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این امر باید چاره‌ای بیندیشند و مسیری را پیش بگیرند تا بدانیم بخش فرهنگی با بودجه‌هایش چه می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز