خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در همایش خوارزمی:

در عرصه تولید علم به بداخلاقی‌ مبتلا شده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۱۳۵

باید به رشد دانشجویان دکترا به عنوان یک فرصت نگاه کرد چرا که دانشجویان دکترا کار پژوهشی را با کیفیتی انجام می‌دهند که از عهده فعالان صنعت بر نمی‌آید بنابراین دانشجویان دکترا باید از تامین معیشتی برخوردار باشند.

ایلنا: وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: متاسفانه در عرصه تولید علم به بعضی بداخلاقی‌ها یا بی‌اخلاقی‌های نادر مبتلا شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " رضا فرجی دانا "، در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی عنوان کرد: امیدواریم این جشنواره آغازی برای بهره برداری تجاری آنچه باشد که در این جشنواره به کسب مقام نائل می‌شود.

وی با اشاره به حضور روحانی در این مراسم خاطرنشان کرد: حضور رئیس‌جمهور در این جمع نشان دهنده عنایت ویژه دولت به گفتمان علم و فناوری است، گفتمانی که به فرموده رهبری باید به گفتمان قالب در عرصه‌های مختلف تبدیل شود. در رابطه با اقتصاد مقاومتی نیز توجه به علم و فناوری جایگاه ویژه‌ای دارد.

وزیر علوم ادامه داد: تحقیق تاریخ آموزش عالی پس از انقلاب نشان دهنده دستاوردهای درخشانی در عرصه علم و فناوری است یکی از برنامه‌های ما در دولت یازدهم تجلیل زنجیره تبدیل علم به ثروت است، اگر به اولین حلقه این زنجیره نگاه کنیم می‌بینیم که پس از انقلاب دستاوردهای قابل اعتنایی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه شمار مقالات منتشر شده در آن زمان کمتر از ۷۰۰ مقاله بوده، گفت: تا امسال ما به انتشار بیش از ۲۵ هزار مقاله در فهرست‌های معتبر بین المللی نائل شده‌ایم که این انتهای کار نیست؛ بلکه اولین حلقه از زنجیره تبدیل علم به ثروت است.

فرجی دانا اظهار داشت: اخیرا در مورد تولید علم در کشور و ثبت آن در عرصه‌های جهانی انتقاداتی مطرح می‌شود. اگر ما به تولید علم به عنوان حلقه اول نگاه کنیم چاپ مقاله هدف کار نیست بلکه تولید علم محصولی جانبی می‌شود و وسیله به نقد کشیدن دستاوردهای به دست آمده خواهد بود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه متاسفانه در این عرصه به بعضی بداخلاقی‌ها یا بی‌اخلاقی‌های نادر مبتلا شده‌ایم، گفت: این سبب می‌شود که کل دستاورد‌ها را نادیده بگیریم و آن‌ها را زیر سوال ببریم که این منتهای بی‌انصافی است اخلاق حرفه‌ای و پژوهشی همواره باید مورد توجه باشد و مسیری طی شود که در پاسخ به نیاز اجتماعی و صنعت و جامعه باشد.

وی ادامه داد: وقتی به علوم پایه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تقاضا محوری می‌تواند برای آن صدمه ایجاد کند. تقاضا محور بودن یعنی تقاضای حال در حوزه کاربردی و تقاضای آینده در علوم پایه موثر است.

فرجی دانا با بیان اینکه کارهای مهمی که امروز در عرصه علم و فناوری انجام شده ثمره سیاست‌های مختلف در سال‌های اخیر است گفت: ایجاد قطب‌های علمی، ترغیب انجمن‌های علمی برای حضور در عرصه‌های بین المللی از جمله این سیاست‌ها است که ادامه آن‌ها باید بخش اول این زنجیره را غنی‌تر کند تا حلقه‌های دیگر که دستیابی به فناوری و تجاری سازی به علم است تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه در تبدیل علم به ثروت ساختارهای مختلفی شکل گرفته است، گفت: تشکیل پارک‌های علم و فناوری از جمله این ساختار‌ها است که امروز ۳۴ پارک علم و فناوری داریم که تجاری سازی محصولات پژوهشی را انجام می‌دهد. همچنین دارای ۱۳۴ مرکز رشد در نقاط مختلف هستیم که عهده دار به موفقیت رساندن ایده‌های تازه هستند.

وی افزود: ایجاد آزمایشگاه‌های ملی و مرجع می‌تواند به فاز تجاری سازی علوم کمک کند در این عرصه شرکت‌های دانش بنیان را به عنوان حلقه مهم در دولت یازدهم در دستور کار داریم که معاونت علمی و فناوری پشتیبانی کننده این شرکت‌ها است و وزارت بهداشت و علوم نیز به سهم خود برای تبدیل این ایده‌ها به ایده‌های نوآورانه نقش دارند.

وزیر علوم با تاکید براینکه دانشجویان دکترا، نیروی انسانی موثری در عرصه نوآوری هستند، ‌گفت: باید به رشد دانشجویان دکترا به عنوان یک فرصت نگاه کرد، چرا که دانشجویان دکترا کار پژوهشی را با کیفیتی انجام می‌دهند که از عهده فعالان صنعت بر نمی‌آید بنابراین دانشجویان دکترا باید از تامین معیشتی برخوردار باشند.

وی افزود: اگر می‌گوییم دانشجویان دکترا باید تمام دوره خود را صرف پژوهش کنند، بنابراین باید از نظر مالی نیز آن‌ها را پشتیبانی کنیم این روز‌ها دوره دکترا نیروی انسانی خود را برای استاد شدن تحویل جامعه نمی‌دهد، بلکه تاسیس شرکت‌های دانش بنیان بر عهده فارغ التحصیلان دکترا است که باید در این زمینه به کیفیت افزایی آن توجه کرد.

فرجی‌دانا همچنین خاطرنشان کرد: ما دو قانون جدا از هم یکی مربوط به حقوق مالکیت ادبی، هنری و دیگری حقوق مالکیت صنعتی داریم در حالی که در نمونه‌های موفق دیگر کشور‌ها قالبا یک سازمان متولی حقوق مالکیت فکری است که هر دو را در بر می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه تهیه نقشه جامع علمی کشور از تکالیفی است که بر عهده ما قرار داده شده است، ‌گفت: امیدوارم همین سازمان و یا سازمان مشابهی متولی این کار شود. همچنین لازم می‌دانم از همه دست اندرکاران جشنواره خوارزمی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی تقدیر کنم و امیدوارم با تلاش مضاعفی که همه به خرج می‌دهیم به فرموده امام باور کنیم که می‌توانیم چرا که این رمز موفقیت ما بوده و باید ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، رضا فرجی دانا وزیر علوم و قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره خوارزمی تقدیر شد. در این مراسم برگزیدگان پس از دریافت لوح یادبود و جوایز ویژه با رئیس جمهور عکس یادگاری گرفتند.

لازم به ذکر است که پروفسور سمیعی برای پیشبرد مرزهای دانش در جراحی مغز و اعصاب در جهان و تلاش برای ارتقا این دانش در ایران به عنوان رتبه اول پژوهش‌های بنیادی و برگزیده ویژه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی مورد تقدیر قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز