خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت: / مشروح /

خود را موظف به برطرف کردن هر نقیصه‌ای می‌دانیم / اراده دولت مقابله با آلودگی هوا با همکاری شهرداری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۴۰

نوبخت در پایان جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص واگذاری تعیین نرخ سود تسهیلات وسپرده‌ها به بانک‌ها توسط شورای پول و اعتبار گفت: دولت بر خود فرض می‌داند که بتواند نسبت به کاستی‌هایی که وجود دارد اقدام کند و هر نقیصه‌ای را برطرف نماید.

سخنگوی دولت گفت: در خصوص واگذاری واگذاری تعیین نرخ سود تسهیلات وسپرده‌ها به بانک‌ها توسط شورای پول و اعتبار گفت: دولت خود را موظف به برطرف کردن هر نقیصه‌ای می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص واگذاری تعیین نرخ سود تسهیلات وسپرده‌ها به بانک‌ها توسط شورای پول و اعتبار گفت: دولت بر خود فرض می‌داند که بتواند نسبت به کاستی‌هایی که وجود دارد اقدام کند و هر نقیصه‌ای را برطرف نماید.

سخنگوی دولت گفت: اراده دولت مبنی بر مقابله با آلودگی هوای تهران به ویژه با همکاری صمیمانه با شهرداری تهران امروز جز مصوبات بود

محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در پایان جلسه امروز هیات دولت در مورد مصوبات امروز هیات وزیران گفت: با توجه به مشکلات تهران به ویژه ‌آلودگی هواکه از جلسات قبل مورد توجه بود، امروز از شهردار تهران رئیس شورای شهر و استاندار تهران دعوت شد که گزارش جامعی از وضعیت مشکلات شهر تهران به ویژه بحثآلودگی هوا ارائه کنند.

وی افزود: پیش از این نیز گفته شده بود برنامه‌هایی از سوی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا وجوددارد، بنابراین با عزم دولت بر ایجاد یک محیط سالم و مناسب برای زندگی مردم ایران به ویژه شهرتهران این گزارش از سوی شهرداری و شورای شهر استماع شد و دولت اعلام آمادگی کرد که با تمام امکانات بتواند نسبت به رفع آلودگیهای شهر تهران ورشد فزاینده جمعیت شهری اقدام کند.

نوبخت خاظر‌نشان کرد: برای همین به منظور تعامل وهمکاری بیشتر در هیات وزیران تصویب شد که کمیسیون خاصی مرکب از اعضای دولت، ‌شهردار تهران شورای شهر تهران و استانداری تشکیل شود و به صورت مستمر وعملیاتی رفع مشکلات شهر تهران به ویژه کاهش آلودگی هوا را پیگیری کند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مصوبات این کمیسیون به سرعت اجرا می‌شود، ‌گفت: رئیس‌جمهور تاکید داشتند که دولت از هیچ اقدامی برای رفع مشکلات مردم تهران کوتاهی نخواهدکرد و به همه دستگاه‌ها نیز تاکیدات و دستورات لازم داده شد و مقرر شد که به صورت ویژه و با پیگیری اجرایی مسئله بهبود سوخت در تهران به ویژه مسئله کیفیت بنزین مورد توجه و عمل قرار گیرد و هر عاملی که باعثآلایندگی محیط تهران می‌شود را مورد اصلاح قرار دهیم.

وی افزود: البته در این مورد مسائل مختلف و پیشنهادات متعددی مطرح شد که به دلیل اینکه برخی از ان‌ها قطعی نشده ونیاز به کار کار‌شناسی دارد عناوین انرا بازگو نمی‌کنم. اما اراده دولت مبنی بر مقابله با آلودگی هوای تهران به ویژه با همکاری صمیمانه با شهرداری تهران امروز جز مصوبات بود که خوشبختانه شهردار تهران نیز از داشتن یک رابطه و حمایت مستقیم از سوی دولت نسبت به شهردرای ابراز رضایت خود را اعلام کرد، امیدواریم که مسئله آلودگی هوا بتواند در آینده‌ای نزدیک مرتفع شود.

محمد باقر نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود در حشایه جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه جبران بخشی از خسارت‌های استانهای شمالی به ویژه مازندران و گیلان ازدیگر بحثهای هیات وزیران بود، گفت: باتوجه به گزارشی که از سوی ستاد مدیریت بحران و بنیاد مسکن دریافت شد مقررشد که یک رقم به صورت تسهیلات به افراد خسارت دیده داده شود و یک بخش هم به صورت کمک بلاعوض به افرادی که قصد تعمیر احداثو یا تجهیز منازل مسکونی خسارت دید ه خود را دارند داده شود. وی افزود: در بخش مربوط به طرحهای عمرانی این دو استان مصوب شد که ۹۴۹ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال به نوان کمکهای بلاعوض و کارهای زیر بنایی در اختیار دو استان قرار گیرد. همچنین مقرر شد که ۱هزار و ۲۹۹میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال با کارمزد ۵درصد و با تعهد و تضمینی که از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ازسوی بانک مرکزی انجام می‌گیرد با دوره ۱۵ ساله که سه ساله به صورت مشارکت مدنی است و ۱۲ سال آن به شکل فروش اقساطی در اختیار خانواده‌ها برای احداثواحدهای مسکونی قرار گیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این مبلغ به تفکیک به دواستان گیلان و مازنداران وبرای تعمیر و احدهای مسکونی وتجاری و برای انبارهای برنج و مرکبات و تامین اموال خانگی خسارت دیده قرار می‌گیرد که هم سقف تسهیلات فردی و همچنین به صورت واحدهای تولیدی دیده شد. همچنین در خصوص چگونگی توزیع این رقم برای بازسازی معابر تخریب شده داخل روستاهاو اماکن شهر‌ها مقررشد که کمکهای بلاعوض برای احداثوتعمیر هر یک از این وا حد‌ها داده شود.

وی تاکید کرد: همچنین صندوق بیمه کشاورزی موظف شد با توجه به مصادیق بیمه کشاورزی و نسبت به جبران خسارات وارده به دام، طیور و شیلات در استانهای گیلان و مازندران اقدام کند.

نوبخت با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی در ایران بیمه هستند، گفت: در این خصوص تفسیری شده بود مبنی براینکه پرداخت خسارات مشمول خسارت ناشی از برف نمی‌شود و هیات وزیران این را هم تصویب کرد که این صندوق‌ها باید در خصوص بارش برف نیز جبران خسارت کنند.

محمد باقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درادامه سخنان خود در خصوص وعده ترکان مبنی بر اینکه به زودی جزئیاتی از یک پرونده بزرگ فساد اقتصادی اعلام خواهد شد، گفت: حتما این مسئله در زمان خود با رعایت همه مسائل لازم اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی ادامه داد: اگر لازم شدکه از سوی دولت در این خصوص خبر رسانی شود قطعا توضیح می‌دهم اگر هم در سطحی باشد که آقای ترکان با توجه به مسولیتهایی که دارد موظف به اطلاع رسانی باشد این کار صورت خواهد گرفت، من وظیفه خبر رسانی دولت رادارم، اما این مانع از اظهار‌نظر برخی وزرا درحوزه کاریشان نیست، آقای ترکان نیز حسب وظیفه و مسئولیتش می‌تواند در موارد مرتبط با کار خود اطلاع رسانی کند.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص اقدامات دولت در مورد مرزبانان ربوده شده در مرز پاکستان نیز گفت: دولت بر خود فرض می‌داند که نسبت به همه روشهایی که بتواند امنیت وسلامت آن‌ها را حفظ کند اجرایی کند، هم اکنون نیز همه این روش‌ها در دست اجراست.

وی افزود: یکی از مشخص‌ترین مسئولیتی که در این زمینه وجود دارد در خصوص دولت همسایه پاکستان است که همه راهکارهای سیاسی و قانونی هم اکنون در حال طی شدن است. اجازه بدهید پس از به ثمر نشستن آن راجع به جزئیاتش اظهار نظر کنم. این مسئله به صورت ویژه در دستورکار دولت است و مذاکرات فشرده در این خصوص با مقامات پاکستانی و دیگران داریم برای ما سلامت این مرزبانان از هر‌چیزی مهم‌تر است.

در ادامه خبرنگاری با اشاره به اینکه امروز سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبری ابلاغ شده از نوبخت پرسید که برنامه دولت در این خصوص چیست که وی پاسخ داد: با توجه به اینکه دولت در فرایند تهیه و تنظیم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی درمجمع تشخیص نظام و قبل از آن در کمیسیونهای تخصصی مشارکت فعال داشت و هم اکنون آنرا به عنوان یک سند فرادستی برای اجرا در دستور کاردولت قرارخواهیم داد. نوع نگاه رهبری که امروز به صورت سند ابلاغ شد همه دولت به ویژه بخشهای اقتصادی و به طور خاص معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای تاکید بر توانایی‌های داخلی و اقتصادی ایران در برابر شوک‌های خارجی و بین المللی برنامه‌هایی را آماده کرده است.

وی افزود: ما در چارچوب تفکر اقتصاد مقاومتی که نسخه اثر بخش و موثر برای کشور است، حتی برای حالتی که ایران اصلا نتواند نفتی عرضه کند نیز برنامه داریم. امیدواریم که حتی منابع ما به بیش از آنچه در بودجه ۹۳ دیده‌ایم نیز تسهیل شود. ما به شرایط امیدواریم اما این امیدواری مانع از آمادگی دولت نخواهد بود، این وضعیت برای اقتصاد مقاومتی نیز وجود دارد. ما قویا معتقدیم که اتکا به منابع داخلی می‌تواند کشور را در مذاکرات مختلف وچانه زنی‌های بین المللی از موضع قوی‌تری برخودار‌کند به همین جهت در چارچوب اقتصادی مدت‌ها است که برنامه‌های ما جهت‌گیری شده است.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص حضور شهردار تهران در جلسه امروز هیات دولت و اینکه آیا این حضوراستمرار خواهد داشت، گفت: چون بحثرفع مشکلات شهر تهران در این استان از برنامه‌های مستمر و اولویت دار دولت است. در آیین نامه دولت نیز وظایف این کمیسیون خاص ذکر شده و شهردار تهران نیز به عنوان یکی از اعضا‌ی این کمیسیون باید در این جلسات شرکت کند تا آثار فعالیتهای مشترک در بهبود وضعیت زیست محیطی مردم را شاهد باشیم، البته قرار شد این کمیسیون علاوه بر بحثشهر تهران کلان شهر‌ها را نیز مدنظر قراردهد تا هم آلودگی تهران و هم دیگر شهر‌ها را مورد رسیدگی قرار دهیم.

محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در پایان جلسه امروز هیات دولت در ادامه سخنان خود در حمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اخراج گسترده برخی از کار‌شناسان هسته‌ای که توسط تعدادی از رسانه‌ها اعلام شده است، گفت این مسئله باید تنها در حد یک شایعه مورد اعتنا باشدو قویا تکذیب می‌شود. ما در قرارداد ژنو نه تنها بحثتعطیلی فعالیتهای هسته‌ای را نداریم، بلکه غنی سازی را نیز همچنان ادامه می‌دهیم و این سقف در حد ۵ درصد است و با توجه به برنامه‌های خود در همین حد نیز عمل می‌کنیم، کار‌شناسان هسته‌ای نیروهای ارزشمند و انسانی ما هستند. وی گفت: ‌ ممکن است یک پروژه افرادی را به شکل موقت و به عنوان پیمانکار مستقر کند با این حال وقتی پروژه تمام می‌شود، پروژه دیگری اغاز می‌گردد و نمی‌توان گفت این افراد اخراج شده‌اند، البته این حدس و گمان من است. در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای همچنان به صورت قانونی و گسترده در چارچوب توافقات کار خود را ادامه می‌دهیم و فکر می‌کنیم که یک خبر‌گزاری رسمی چنین مطالبی را بیان نمی‌کند، ممکن است سایتی که درارای اصل و نسب مشخصی نیست و خود را آزاد می‌داند، خارج از ضوابط قانونی مطالبی را بگوید که لازم نیست در این سطح پاسخ آنرا بدهیم و اطلاع رسانی گسترده کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور در افتتاحیه بین المحالس اسلامی مبنی براینکه کشورهای اسلامی باید از فاز امنیتی خارج شوند، گفت: آقای روحانی در خصوص بحثامنیت ملی و توسعه صاحب نظر و اثر است و کتاب وی در خصوص امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران نیز پس از انتشار به چاپ ۷ رسید و د‌ر آن به صورت مشخص وی ایده خود را درخصوص امنیت و رابطه وسیع بین امنیت و توسعه بیان کرده است.

وی افزود: اقای روحانی معتقد است توسعه می‌تواند مقوم امنیت باشد و این یک رابطه دوسویه است. امنیت بدون توسعه و بدون ایجاد رضایت میان مردم را نمی‌توان تحصیل کرد، امنیت در نظر جمهوری اسلامی بانگاه امنیتی در کشورهای مستبد که هیچ اتکایی به مردم ندارند، متفاوت است. قدرت ما به حمایت گسترده مردم وابسته است، بنابر همین ‌حرکت‌های سنجیده و اثر بخش مردم در ۲۲ بهمن نشان داد که چقدر نسبت به اهداف انقلاب اسلامی پایبند هستند و این پایبندی طی سالیان دراز نه تنها تقلیل پیدا نکرده بلکه افزایش یافته است.

سخنگوی دولت درخصوص تبصره ۲۱ قانون بودجه و بحثادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: در اینجا لازم می‌دانم که از نمایندگان مجلس که به این تبصره دولت پس از ایراد شورای نگهبان رای قاطع دادند قدر‌دانی کنم، من معتقدم با حمایت آن‌ها و اقدامات دولت می‌توان شاهد بهبود اجرای این قانون بود تا وضعیت امروز به شرایط بهتری برسد، راجع به جزئیات بحثبودجه بعدا به تفصیل و پس از اعلام نظر شورای نگهبان توضیح خواهم داد.

محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در حاشیه جلسه هیات دولت در برابر پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه " با توجه به تصویب تبصره ۲۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس، آیا دولت برای خروج از تعیین و قیمت‌گذاری در بازار برنامه‌ای دارد؟ " پاسخ داد: از مجلس و نمایندگان شریف که به تبصره پیشنهادی دولت برای ایراد شورای نگهبان رای قاطع دادند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم با حمایت آنها و اقدام دولت بتوانیم شاهد بهبود شرایط باشیم. وی با بیان اینکه " در موضوع قیمت‌گذاری، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تکالیفی برای دولت دارد "، افزود: در امر نظارت، دولت در بازار برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده نظارت می‌کند اما نگاهش مداخله در اقتصاد نیست، چون ما می‌خواهیم بتوانیم در چارچوب قانون عرصه را برای فعالیت بخش‌های غیردولتی فراهم کنیم و در این راستا از هرگونه روشی که مانع فعالیت و ثبات فضای کسب و کار خواهد شد، اجتناب می‌کنیم.

معاون رئیس‌جمهور توضیح داد: نظارت بر قیمت‌ها حتی در کشورهایی با سابقه سرمایه‌داری نیز اجرا می‌شود، چون همه کالاها باید برچسب قیمت داشته باشند و باید پذیرفت نمی‌شود اقتصاد را بدون نظارت گذاشت. به طور مثال نباید با افزایش قیمت حامل‌های انرژی شاهد افزایش قیمت دیگر کالاها باشیم و در مرحله دوم اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها نیز یکی از کارهای ما کنترل نظارت بر گرانفروشی است که با تورم تفاوت می‌کند.

نوبخت با اشاره به اینکه " نمی‌خواهیم مردم در برابر عده محدودی از تولیدکنندگان بهانه‌گیر بی‌دفاع بمانند "، خاطرنشان کرد: درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت حامل انرژی حتی به خزانه دولت برای امور اجرایی و عمرانی واریز نخواهد شد و به اقتصاد جامعه برمی‌گردد و حتی برای سال آینده بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه دولت در راستای هدفمندی یارانه‌ها هزینه خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آمار جدید از ایجاد اشتغال در کشور، گفت: اشتغال با شاخصی به نام نرخ بیکاری سنجیده می‌شود و نرخ بیکاری که از سوی مرکز آمار ایران در پاییز به صورت فصلی اعلام شد، نسبت به فصل قبل یک درصد کاهش داشته است که نشان از افزایش اشتغال دارد.

وی افزود: البته هر پنج سال یک بار از طریق آمار سرشماری عمومی، می‌توانیم به نتیجه دقیق‌تری دست یابیم اما همین یک درصد کاهش امیدبخش است؛ چراکه در کنار آن کاهش نرخ تورم را هم داشته‌ایم و گرچه این رقم‌ها قابل رضایت نیست، اما در جهت قابل قبول است و امیدواریم به اهداف بودجه ۹۳ دست یابیم. همانطور که برای نرخ تورم تا پایان سال جاری ۳۵ درصد را پیش‌بینی کرده بودیم و این رقم در دی‌ماه محقق شد که امید است در بهمن و اسفند هم همچنان با کاهش نرخ تورم مواجه باشیم.

نوبخت در برابر پرسش دیگری در مورد بازتاب اجتماعی افزایش قیمت بنزین، پاسخ داد: ادامه قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ باید اجرا شود و بر اساس قانون باید طی یک دوره قیمت‌ها به ۹۰ درصد فوب خاورمیانه برسد و تلاش می‌شود این اقدام با هدف کاهش مصرف، کاهش آلودگی هوا و کاهش قاچاق حامل‌های انرژی همراه شود و منابع حاصل از آن به صورت خدمت ضروری به جامعه برگردد چون اگر دولت بتواند به ازای چند درصد تورم حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی با سلسله اقدامات خود، ۳۵ درصد نرخ تورم را به زیر ۲۵ درصد برساند، منابع اقتصادی تأمین می‌شود و دولت مقید است این کار را با شیب کند و قابل تحمل برای مردم انجام دهد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد حذف بخشی از مردم از دریافت سبد کالا، گفت: برای رفع کاستی‌ها، وزارت تعاون مسئول شد تا به سرعت آسیب‌ها را شناسایی کند و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهد. ما در این دوره معادل حدود هزار میلیارد تومان سبد کالا توزیع کردیم که در کنار پرداخت‌های نقدی بود، چون ما نسبت به برخی خانوارها اطلاعاتی داشتیم که بر اساس آن قصد داریم به صورت سبد کالا کمک‌های غذایی داشته باشیم و چون این کار برای نخستین‌بار انجام شد، به طبع با کاستی‌هایی همراه بود که رئیس‌جمهور محترم نیز به خاطر آن از مردم عذرخواهی کرده است و به همین خاطر به دنبال بهبود وضعیت بانک اطلاعاتی‌مان هستیم که در شرایط فعلی قابل اعتماد نیست تا کمک‌های کالایی که از سیاست‌های رسمی و قابل استمرار دولت است را ادامه بدهیم و جامعه هدف خود را مشخص کنیم، پس ممکن است برای این کار روش‌ها را اصلاح کنیم اما از این کار درست، انصراف نمی‌دهیم.

نوبخت در ادامه در برابر پرسش دیگری در مورد بیمه‌های اجتماعی و بالا بودن سهم بیمه‌شدگان در مقابل بیمه‌گران، گفت: در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از جمله اقداماتی که صورت می‌گیرد، کاهش فشار هزینه‌های درمان از دوش مردم است چون در شرایط فعلی بخش کوچکی از هزینه‌ها از طرف بیمه پرداخت می‌شود و ما این موضوع را با بهبود خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها و با افزایش میزان اعتبار دفترچه‌های بیمه دنبال می‌کنیم.

وی در جواب سوال دیگری در مورد مکانیزم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: منابع ما ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی است که رشد کمی نسبت به سال جاری دارد و مصارف آن هم شامل ۱۰ درصد برای بخش تولید، ۱۰ درصد برای بهبود وضع بهداشت و درمان و ۴۱ هزار میلیارد تومان بین مردم تقسیم خواهد شد، پس کاری شفاف است و بعد از اجرای مرحله دوم متوجه می‌شویم که وقت انرژی بسیاری از رسانه‌ها صرف این کار شده است.

سخنگوی دولت همچنین در مورد تعیین استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: به محض اینکه قطعی شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

در ادامه این نشست این پرسش مطرح شد که " وزیر خارجه روسیه اعمال تحریم علیه ایران را نقض صریح توافقنامه ژنو دانسته است و آیا در این صورت ایران اقدامی انجام خواهد داد؟ " که نوبخت تاکید کرد: توافقنامه ژنو یک توافقنامه بین دو طرف است و هر دو طرف تعهداتی بر اساس آن داریم. آنها متعهد شدند از افزایش طرح تحریم‌ها خودداری کنند پس هرچه برخلاف این تعهد صورت گیرد و علیه منافع ملی ما باشد، قطعاً در برابر آن مقاومت می‌کنیم، چون ما هم در مقابل همه تعهداتمان را پذیرفته‌ایم و به گفته مقام معظم رهبری، وقتی پیمانی با کسی می‌بندیم بر آن استوار خواهیم بود، مگر اینکه آنها نقض عهد کنند.

نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری در مورد ورود هیأت‌های اقتصادی خارجی به ایران گفت: سرمایه‌گذاران اگر فضا را مناسب ببینند به کشور می‌آیند چون آمادگی فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاری در ایران از کسی پوشیده نیست؛ البته ما نمی‌خواهیم عرصه سرمایه‌گذاری را فقط محدود به نفت و گاز کنیم، اما نفت و گاز ایران برای کسانی که در این زمینه دارای تکنولوژی هستند، فرصت قابل تمایزی با دیگر کشورهای منطقه است و مزیت نسبی در صنعت نفت و گاز، سرمایه‌گذاران را به این سمت کشانده است.

سخنگوی دولت در برابر این پرسش که " اخیراً از امارات نامه‌ای به شورای امنیت در مورد مسائل حقوقی جزایر سه‌گانه آمده است و عده‌ای در ایران معتقدند باید در این زمینه رفراندوم شود، نظر دولت در این ارتباط چیست؟ " پاسخ داد: بارها مواضع رسمی‌مان را اعلام کرده‌ایم و این سه جزیره جزو مطالبات قطعی و رسمی ماست و هیچ عدولی نسبت به این حق قانونی نخواهیم کرد، چراکه نخستین‌بار نیست که دیگران در این باره اظهارنظر می‌کنند اما ما نمی‌توانیم حق مسلم خود را به نظرخواهی بگذاریم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، توضیح داد: طبق قانون ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع و ۵۰ هزار میلیارد تومان مصارف برای این کار دیده شده است که منابع از دو محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به مبلغ ۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل خزانه عمومی تأمین می‌شود که در سه محل تقسیم می‌شود، یعنی ۴۱ میلیارد به صورت یارانه نقدی، ۵ میلیارد به بخش بهداشت و ۴ میلیارد برای بخش تولید که در سال ۹۳ درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از ۳۸ میلیارد به ۴۸ میلیارد افزایش یافته است و تاکید می‌کنم در این کار هرگونه اصلاح عملیاتی با توجه به ظرفیت اقتصادی و تحمل مردم صورت می‌گیرد.

نوبخت همچنین در رابطه با استقبال دولت از سرمایه‌داران ایرانی خارج از کشور، گفت: صِرف دعوت از سرمایه‌گذاران منجر به حضور آنها نخواهد شد، چون آنها محاسباتی دارند اما علائم فعلی فضای کسب و کار جمهوری اسلامی ایران، نشانه مهیا بودن برای سرمایه‌گذاری است. البته ترجیح ما به ایرانیان مقیم خارج از کشور است که صاحب سرمایه هستند و تسهیلات لازم را برای آمدنشان به ایران از جمله کارهای سفارتخانه‌ای، کنسولگری و حتی تعیین ایرلاین‌های لازم، انجام خواهیم داد.

سخنگوی دولت همچنین در مورد ادامه کار صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور گفت: چیزی تحت عنوان صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور نداریم، بلکه صندوق توسعه ملی است که هر متقاضی می‌تواند از آن استفاده کند.

وی در مورد میزان جذب سرمایه‌های خارجی از زمان فعالیت دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیارد دلار از تسهیلات فاینانس و سرمایه خارجی فقط در طی ماه‌های گذشته استفاده کرده‌ایم و در بودجه ۹۳ مجلس به پیشنهاد دولت برای استفاده ۳۵ میلیاردی از منابع فاینانس پاسخ مثبت داد و حتی در گامی جلوتر به وزارت نفت اجازه داد تا صد میلیارد تومان از منابع فاینانس بهره بگیرد؛ پس می‌توانیم برای ماه‌های آینده سال ۹۳ تعدادی از طرح‌های بزرگ را از محل فاینانس ۳۵ میلیارد دلاری تأمین کنیم.

نوبخت تصریح کرد: وقتی آمریکا حضور گسترده سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را دید که گویی آب پشت سد بودند، احساس خطر کرد، چون کاملاً عرصه جهانی برای همکاری اقتصادی با ایران آمادگی دارند و نمی‌توانند در بلندمدت جلوی این نیاز جهانی را بگیرند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین درباره زمان تعیین قیمت حامل‌های انرژی گفت: این مصوبه برای سال ۹۳ است و کارهای اجرایی لازم را انجام می‌دهیم تا نکات آسیب‌پذیر مشخص شود و کار به خوبی انجام گیرد.

سخنگوی دولت در ادامه درباره دستور رئیس‌جمهور برای مبارزه با ویژه‌خواران و اینکه غیر از پرونده بابک زنجانی، پرونده دیگری از دولت به قوه قضائیه ارسال شده است یا خیر، اظهار کرد: پرونده مشخصی برای بابک زنجانی از سوی دولت به قوه قضائیه ابلاغ نشده است؛ البته من اطلاع ندارم اما بررسی‌ها در جهت آماده کردن پرونده‌ها با رعایت حیثیت افراد انجام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد سفر رئیس‌جمهور به خوزستان و دیدار با نمایندگان قومیت‌ها گفت: در سفر خوزستان، رئیس‌جمهور ملاقات‌های گسترده‌ای داشتند و صحنه به یادماندنی مسجد جامع خرمشهر را به یاد داریم که همه قبایل با پرچم‌هایشان به استقبال رئیس‌جمهور آمده بودند و حد پایانی جمعیت مشخص نبود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد امضای ۱۳ نماینده برای استیضاح وزیر راه، خاطرنشان کرد: بودجه در هیأت وزیران تصویب می‌شود و هر دستگاه پیشنهاد خود را می‌دهد اما با توجه به محدودیت سال ۹۳ در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه بودیم. در بخش راه و شهرسازی به پیشنهاد آقای آخوندی بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای بهسازی راه‌ها پیش‌بینی شده بود و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت ریلی در نظر گرفته شده بود و به شهادت من، از وزرای ساعی و بسیار پیگیر هستند که حتی با تلاش‌های خود موجب افزایش سطح اعتبار دستگاه مورد نظرشان شدند، اما باید صحبت نمایندگان را هم بشنویم که چه موضوعی موجب شده است، نظرشان این باشد.

نوبخت همچنین در مورد قیمت حامل‌های انرژی که اعلام شده بود ۱۰۵۰ تومان خواهد بود، گفت: قیمت‌ها نهایی نشده است و پس از تصویب نهایی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی همچنین در مورد سفر استانی رئیس‌جمهور به استان هرمزگان و زمان دقیق انجام این سفر اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای این سفر در حال انجام است و در صورت قطعی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی دولت در مورد نظارت برای جلوگیری از گرانی‌ها در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز تاکید کرد: ستادی فعال شده است و ما با مجامع و صنوف در تماس هستیم تا اجحافی به مردم نشود و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بهانه‌ای به دست گرانفروشان ندهد.

نوبخت در پایان در پاسخ به این پرسش که " با وجود کاهش قیمت دلار، آیا با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود؟ "، گفت: وقتی هزینه‌های تمام شده تولید کالا کاهش یابد، قیمت تمام شده آن هم باید تقلیل پیدا کند، پس باید به میزان کاهش هزینه‌ها، ناشی از کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو و تولیدهای دیگر نیز کاهش داشته باشد که در این راستا شورای رقابت وظایف قانونی خود را انجام خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز