خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

دولت در حال پیگیری طرح های متعددی برای نجات دریاچه ارومیه است

کد خبر : ۱۴۵۴۸۴

اصرار داریم در زمینه هوای کلان شهرها در بخش انرژی، سوخت و خودروهای فرسوده متمرکز شویم و خوشبختانه شورای عالی محیط زیست بعد از سالها وقفه کار خود را آغاز کرده که امیدواریم نتایج و دستاوردهای مطلوبی داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور توجه به اقتصاد سبز را راه برون رفت کشور از مشکلات زیست محیطی دانست و با تاکید بر ضرورت توسعه پایدار اقتصادی گفت: اقتصاد سبز می تواند ایران را از مشکلات زیست محیطی و نیاز به توسعه اقتصادی بی نیاز کند.

به گزارش ایلنا، ‌ اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست یکی از مهمترین بخشهای کشور است که به بخشهای دیگر نیز نظارت و کنترل دارد، از سرکار خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همه دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه قدردانی کرد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اقتصاد سبز از سال ۲۰۰۸ به یکی از اساسی ترین راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار تبدیل شده، تصریح کرد: همه کشورها به این باور رسیده اند که برای داشتن رشد اقتصادی و رهایی از چالشهای پیش روی جوامع، توجه به اقتصاد سبز امری اجتناب ناپذیر است.

جهانگیری افزود: شاید در مقطعی تصور می شد که می توان بدون توجه به مسائل زیست محیطی، به رشد و توسعه پایدار دست یافت اما امروز مشخص شده که بدون توجه به محیط زیست، رشد اقتصادی عوارضی را به همراه می آورد که از مزایای آن بیشتر خواهد بود و از این رو اقتصاد سبز بعنوان یک پاسخ برای نیاز بشر قرن بیستم مطرح شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری در حال توسعه است که چالشهای جدی در بخش اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: توسعه اشتغال و ارتقاء رفاه مردم، نیازمند توسعه اقتصادی و در کنار آن مسائل زیست محیطی در ایران به یکی از مهمترین مسائل و چالشهای پیش روی کشور تبدیل شده است.

جهانگیری ادامه داد: ایران کشوری است که در منطقه نیمه خشک واقع شده و به دلیل عدم توسعه پایدار اقتصادی و عدم توجه به مسائل زیست محیطی در دهه های گذشته، چالش و مشکلات فراوانی در مقطع فعلی گریبانگیر کشور شده است.

وی یکی از چالشهای زیست محیطی کشور را خشکسالی عنوان کرد و افزود: این مشکل بخش قابل توجهی از زیستگاه های گیاهی و جانوری کشور را در معرض تخریب قرار داده که به عنوان نمونه می توان به مشکلات دریاچه ارومیه اشاره کرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جلسه روز گذشته در خصوص نجات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: برای نجات این دریاچه نیازمند کار بلندمدت با اختصاص حجم بالایی از منابع هستیم که خوشبختانه امروز دولت طرحهای متعددی را برای این کار در نظر گرفته و در حال پیگیری است.

جهانگیری وجود آلودگی هوا در کلان شهرها و برداشتهای غیرمتعارف از منابع آبی را از جمله عوامل کاهش دهنده کیفیت زندگی مردم دانست و گفت: در کشور ما از ظرفیتهای طبیعی بیش از حد متعارف برداشت می شود و امکانات زیستی در معرض ویرانی است که برای رفع این مشکلات نیازمند کار و برنامه ریزی جدی هستیم.

وی وظیفه دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ها را در امر فرهنگ سازی و توجه به محیط زیست وظیفه ای خطیر عنوان کرد و گفت: طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست تعداد روزهایی که کلان شهرها از هوای پاک برخوردار هستند به اندازه انگشتان دست رسیده که باید برای این موضوع، فکری اساسی و چاره اندیشی شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید اصرار جدی دارد از منابع کشور در جایی استفاده شود که نیاز ضروری و حیاتی مردم است، افزود: دولت در تلاش است منابع را در بخشهایی همچون محیط زیست، آب و هوا هزینه کند و معتقد است اگر امروز به این مسائل پرداخته نشود با انواع و اقسام مشکلات روبرو خواهیم شد.

جهانگیری ادامه داد: اصرار داریم در زمینه هوای کلان شهرها در بخش انرژی، سوخت و خودروهای فرسوده متمرکز شویم و خوشبختانه شورای عالی محیط زیست بعد از سالها وقفه کار خود را آغاز کرده که امیدواریم نتایج و دستاوردهای مطلوبی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به رویکرد دولت برای اجرای گام دوم طرح هدفمندی تصریح کرد: یکی از جهت گیریهای دولت در طرح هدفمندی، توجه به محیط زیست می باشد و برای خارج کردن خودروهای فرسوده و استفاده بهینه از منابع انرژی کشور در این طرح برنامه ریزی دارد.

جهانگیری توسعه اقتصادی و در کنار آن توجه به اقتصاد سبز و مسائل زیست محیطی را نیازمند همراهی همه قوا و آحاد مردم عنوان کرد و گفت: تنها با همراهی و همدلی ملی است که می توان ضمن توسعه پایدار اقتصادی، مشکلات و چالشهای زیست محیطی کشور را نیز مرتفع کرد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد در دوره فعلی که همه مسئولین برای محیط زیست اهمیت ویژه ای قائل هستند، با جدیت بتوانیم بخش قابل توجهی از این مشکلات را مرتفع کنیم.

جهانگیری برگزاری اینگونه نمایشگاه ها را در رسیدن به اهداف مورد نظر در زمینه مسائل زیست محیطی اقدامی شایسته دانست و گفت: تبادل دیدگاه ها و استفاده از تجربیات موفق می تواند ما را در رسیدن به اهداف کمک کند.

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور پس از سخنرانی در این مراسم از سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست بازدید کرد و ضمن گفتگو با غرفه داران از آخرین دستاوردهای این بخش مطلع شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز