خبرگزاری کار ایران

وزیرنیرو در جمع خبرنگاران خبر داد‎؛

عیسی کلانتری مجری طرح نجات دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۱۳

در ۵ سدی که آب تهران را تامین می کنند ۴۰ درصد منابعمان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که در این خصوص از همشهریان محترم خواسته ایم در مصرف خود صرفه جویی کنند تا در سال آینده با مشکل مواجه نشویم.

وزیر نیرو با بیان اینکه قرار شده است عیسی کلانتری وزیر اسبق جهاد کشاورزی به عنوان مجری طرح نجات دریاچه ارومیه فعالیت کند، تصریح کرد: همچنین ایشان را به عنوان دبیر ستاد کارگروه احیای دریاچه ارومیه به هیات دولت پیشنهاد کردیم که با تصویب اعضای دولت، آقای کلانتری به عنوان دبیر این ستاد منصوب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت‌چیان در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد دولت در قبال طرح انتقال آب دریای خزر به دشت های مرکزی کشور چیست؟ اظهار کرد: این طرح مورد تصویب مجلس قرار گرفته و برای مطالعات انتقال آب از خزر به دشت های مرکزی در بودجه ردیف مشخص داریم.

وی با بیان اینکه مطالعات در خصوص انتقال آب دریای خزر به دشت‌های مرکزی کشور در حال انجام است، تاکید کرد: سه هفته قبل جلسه ای در این خصوص با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد که طی آن ابعاد مختلف زیست محیطی این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه گزینه‌های جدیدی برای طرح انتقال آب دریای خزر با دشتهای مرکزی در نظر گرفته شده که آثار سوء زیست محیطی نداشته باشد، گفت: قرار شده که این گزینه ها توسط مشاور طرح بررسی و نهایی شود که به نظر می رسد طی یکی دو ماه آینده طرح نهایی در خصوص انتقال آب دریای خزر به دشت های مرکزی ایران مطرح خواهد شد.

چیت‌چیان درباره سناریوهای در نظر گرفته شده از سوی دولت برای افزایش احتمالی قیمت آب و برق طی سال آینده یادآور شد: گزینه‌های مختلفی در دولت که آثار و ابعاد آن بر روی اقشار مختلف جامعه مشخص شده مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که برای تعیین قیمت ها و سناریوهای مورد نظر دولت برای مشخص شدن تعرفه آب و برق در سال آینده در مراحل پایانی قرار داریم اجازه بدهید پس از نهایی شدن موضوع در هیات دولت در این خصوص اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

وزیر نیرو در خصوص اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه ‏، گفت: موضوع دریاچه ارومیه از ابتدای شروع به کار دولت به طور جدی مورد نظر رئیس جمهور و دولت یازدهم قرار داشته است. بررسی هایی در این خصوص توسط کارگروه اولیه صورت گرفت و طی آن نتایج و اولویت ها در دولت بررسی و مشخص شد.

وی افزود: احساس کردیم که برای ارتقای فعالیت ها در خصوص دریاچه ارومیه و ایجاد هماهنگی بهتر نیازمند این هستیم که در راس کارگروه نجات این دریاچه، معاون اول رئیس جمهور قرار بگیرد که این موضوع را در جلسه دولت مطرح کردیم و مورد تصویب اعضای هیات دولت قرار گرفت.

چیت چیان با بیان اینکه قرار شده است عیسی کلانتری وزیر اسبق جهاد کشاورزی به عنوان مجری طرح نجات دریاچه ارومیه فعالیت کند، تصریح کرد: همچنین ایشان را به عنوان دبیر ستاد کارگروه احیای دریاچه ارومیه به هیات دولت پیشنهاد کردیم که با تصویب اعضای دولت، آقای کلانتری به عنوان دبیر این ستاد منصوب شد.

وزیر نیرو در پاسخ به سئوالی درباره اختلاف نظر کارشناسان سدسازی و مسائل محیط زیست، گفت: بین کارشناسان دو دیدگاه وجود دارد که برخی مخالف سدسازی هستند و برخی دیگر معتقدند این کار باید به هر قیمتی انجام شود اما دولت اعتقاد دارد که هر دو دیدگاه به صورت افراطی غلط است.

وی ادامه داد: معتقدیم آبهایی که هدر می رود و به دریا می ریزد باید با سدسازی از هدررفت آن جلوگیری کرد و در امور مربوط به کشاورزی و صنعت از آن استفاده کرد. قانون می گوید که در مورد طرح‌های احداثسد باید گزارش های ارزیابی زیست محیطی را تهیه کرده و به محیط زیست ارائه کرد. اگر نیاز باشد در این خصوص بازنگری صورت گیرد بازنگری انجام خواهد شد و اگر ببینیم با احداثسد مشکلاتی ایجاد خواهد شد کلا طرحهای مشکل ساز را جمع خواهیم کرد.

چیت چیان در خصوص طرح های موجود و عوارض احتمالی آن در محیط زیست، یادآور شد: در مورد طرح هایی که هم اکنون در حال احداثهستند و یا به بهره برداری رسیده اند باید در تخصیص آن سهم محیط زیست و حیات رودخانه ها لحاظ شود و اگر نشده حتما باید نسبت به اجرای آن اقدام کرد.

وی اضافه کرد: در مورد طرح های فعلی سدسازی حتما بررسی های لازم از سوی وزارت نیرو انجام خواهد شد و البته در برخی موارد بازنگری در حال انجام است، چرا که در سدسازی باید اثرات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی در نظر گرفته شود.

چیت چیان در خصوص توجه دولت به موضوع آلودگی رود کارون و مشکلات سد گتوند نیز گفت: موضوع کارون و سد گتوند در کارگروه احیا و نجات دریاچه ارومیه مطرح شده و این کارگروه همزمان متصدی رفع مشکلات گتوند نیز شده است. در مورد کارون هم راهکارهای متعددی برای رفع مشکلات پیش بینی کرده ایم.

وزیر نیرو عنوان کرد: از آنجایی که آلودگی کارون ناشی از پساب فاضلاب های شهری، صنعتی، کشاورزی و آبزی پروری است در خصوص فاضلاب شهری، وزارت نیرو در حال بررسی و جمع آوری این فاضلاب ها است. در خصوص پساب های کشاورزی به خصوص پساب مجتمع های نیشکر، وزارتخانه های نیرو، کشاورزی و نفت تصمیم گیری هایی انجام داده اند که اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای پاک کردن آلودگی‌های کارون که یک رودخانه بزرگ و اثرگذار در شئون اقتصادی، محیطی و اجتماعی چند استان کشور محسوب می شود برنامه ویژه ای داریم، یادآور شد: در خصوص انتقال آب کارون هم باید اشاره کنم همان طور که رئیس جمهور تاکید کردند انتقال آب از این رودخانه به حوزه های دیگر فقط برای مصارف شرب صورت خواهد گرفت.

چیت‌چیان ادامه داد: طرحی که هم اکنون مورد مطالعه قرار گرفته در مورد بهشت آباد است که بر این اساس مقداری از آب سرشاخه های کارون برای مصارف شرب چند استان کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی در مورد حقآبه های استان اصفهان نیز گفت: حقآبه های کشاورزان حوزه زاینده رود و اصفهان محترم است و قطعا برای مصارف دیگر داده نخواهد شد. عملکرد متوسط زاینده رود ۸۵۰ میلیون متر مکعب بوده که ۵۰۰ میلیون متر مکعب آن برای مصارف کشاورزی بوده است. چه قبل و چه بعد از انقلاب قریب به یک میلیون متر مکعب از آب کارون به زاینده رود اختصاص داده شده است.

چیت چیان به تصمیمات مهم دولت در مورد رودخانه کارون اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این تصمیمات آبی از کارون منتقل نمی‌شود مگر برای مصارف شرب، برای تامین مصارف صنعت از پساب فاضلاب استفاده خواهد شد و سعی می کنیم فشار مصرف صنعت از روی دوش زاینده رود نیز کم شود.

وی در پاسخ به این سئوال که مصرف آب در کشور چطور مدیریت خواهد شد تا کمبودها جبران شود، تصریح کرد: در سال جاری به طور متوسط در کشور حدود ۹۶ میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته و نسبت به متوسط بارندگی سالهای گذشته ۸ درصد بیشتر بوده است اما نقطه مثبت این است که امسال اکثر بارندگی ها در کشور به صورت برف بوده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: در ۵ سدی که آب تهران را تامین می کنند ۴۰ درصد منابعمان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که در این خصوص از همشهریان محترم خواسته ایم در مصرف خود صرفه جویی کنند تا در سال آینده با مشکل مواجه نشویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز