خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت اعلام کرد‏:

به دنبال تقویت قدرت خرید مردم و بهبود معیشت آنها خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۴۹

کارخانجات تولید شیر حق افزایش قیمت ندارند / دولت در سال ۹۳ کاهش بیش از ۱۰ واحد درصد نرخ تورم را هدف‌گیری کرده / بیش از ۲ هزار و ۹۰۶ طرح ناتمام روی دست مسئولین اجرایی و مجلس مانده / ممکن است برخی برای مصارف خاص حرف‌هایی در بیرون بزنند، اما این تاثیری در توافقات ندارد.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه در حاشیه جلسه هیات دولت به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهور؛ نیره پیروزبخت برای ریاست سازمان ملی استاندارد پیشنهاد شد، گفت: در آینده‌ای نزدیک این سازمان با تلاش این بانوی متخصص فعال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت پس از اتمام جلسهٔ هیات دولت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز هیات وزیران به چند موضوع مهم پرداخت و در ابتدا با اختصاص سه‌هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی موافقت کرد.

وی ادامه ادامه داد: با این مصوبه هرچند کارخانجات تولید شیر، با قیمت بیشتری شیر خام را از دامدارن خریداری می‌کنند، اما برای ارائه آن به مصرف کننده حق افزایش قیمت را ندارند، چراکه دولت با اختصاص سه هزار میلیارد قیمت را برای مصرف کنندگان تصویب کرده است.

وی همچنین از انتخاب محمد‌صادق‌ صالحی‌ منش به عنوان استاندار قم خبر داد و گفت: در جلسه امروز هیات وزیران آقای صالحی منش اکثریت آراء را برای استاندار ی قم را به خود اختصاص داد. رئیس جمهور با توجه به نقش تعیین کننده قم در نهضت امام‌ خمینی وانقلاب اسلامی و جایگاه ممتازی که حوزه‌های علمیه قم به ویژه آیات عظام تقلید در نظام جمهوری اسلامی دارند؛ تاکیدات خاصی برای استاندار منتخب قم داشت.

سخنگوی دولت‌ همچنین با اشاره‌ به روز وحدت حوزه‌ و دانشگاه عنوان کرد: در جلسه امروز هیات دولت تجلیل شایسته‌ای از مقام استاد شهید آیت‌الله مفتح به عمل آمد و با عنایت به هفته پژوهش مطالبی در این خصوص مطرح شد. در‌این ‌جلسه پیشنهاد شد برای وحدت بیشتر حوزه و‌دانشگاه کارگروه ویژه‌ای در این زمینه فعال شود.

وی با اعلام اینکه در حاشیه جلسه هیات دولت و به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهور؛ نیره پیروزبخت برای ریاست سازمان ملی استاندارد پیشنهاد شد، گفت: در آینده‌ای نزدیک این سازمان با تلاش این بانوی متخصص فعال خواهد شد.

نوبخت درخصوص تغییراتی که در تصویب لایحه بودجه می‌تواند در زندگی مردم داشته باشد، گفت: یکی ازاهداف مورد تعقیب لایحه بودجه با توجه به پیش‌بینی منابع و مصارف کنترل نقدینگی است. ما معتقدیم برای کنترل نرخ تورم باید حجم نقدینگی به جای رفتن به بازار ارز و طلا باید به بازار سرمایه معطوف شود، بنابراین کلیت لایحه بودجه برای تقویت بازار سرمایه تدوین شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختصاص سه هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی تنها مختص شیر است، گفت: آنچه گفتند در مورد محصولات لبنی بود، چراکه قیمت همه این محصولات بر اساس قیمت شیر خام تعیین می‌شود، بنابراین این مصوبه دولت معطوف است به اینکه قیمت شیر خام برای مصرف کننده افزایش پیدا نکند، اما چون دامداران علوفه و نهادهای لازم خود را برای تولید شیر خام با قیمت بیشتر دریافت می‌کنند، برای همین قرار شد که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور منبع تامین این مابه‌التفاوت را تهیه و آن را پرداخت کند.

نوبخت افزود: با این سیاست هم تولیدکننده می‌تواند بدون اینکه باری بر آن تحمیل شود کالای خود را به کارخانجات بدهد و هم اینکه افزایش قیمت‌ها به مصرف کننده منتقل نمی‌شود تا پایان سال ۹۳ نیز این کار تعقیب می‌شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت خواهان هیچ افزایش قیمتی بر اقلام مصرفی مردم به شکل غیرمنطقی تا پایان سال ۹۳ نیست، گفت: برای همین با تقبل پرداخت مابه‌التفاوت فشار هزینه را از واحدهای تولیدی برداشتیم. در سال ۹۳ دولت کاهش بیش از ۱۰ واحد درصد نرخ تورم را هدف‌گیری کرده و سیاست‌های خود را بر مبنای آن تنظیم نموده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت درخصوص تاسیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصوبه مجلس را اجرا خواهد کرد، گفت: اگر مصوبه مجلس شورای اسلامی به تایید شورای‌ نگهبان برسد و به شکل قانون درآید، قطعاً دولت مجری قانون خواهد بود.

نوبخت در واکنش به اظهارات خبرنگاری که از احتمال بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای عالی امنیت ملی سخن می‌گفت، عنوان کرد: در این خصوص لازم است تا در خصوص گزارش آقای ظریف در جلسه هیات وزیران توصیح دهم.

وی ادامه داد: وزیر‌امور‌ خارجه گزارشی از تاکیدات وزرای اروپایی به کاترین‌اشتون مبنی بر اینکه حتی زود‌تر از زمان معین برای اجرای توافقات ژنو اقداماتی کند؛ ارائه داد. ‌بنابراین توافقات با قوت پیگیری می‌شود‌. ‌ضمن اینکه با توجه به اینکه توافقی برخلاف خواسته رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است؛ به تصویب رسیده است، ممکن است تلاشهایی برای ایجاد فشار در‌ آمریکا و اروپا از طریق لابی‌های صورت گرفته ایجاد شده است.

وی افزود: بیان برخی حرف‌ها طبیعی است، اما آنچه مبنا می‌شود، توافقات مکتوب است. ممکن است برخی برای مصارف خاص حرفهایی در بیرون بزنند، اما این تاثیری در توافقات ندارد. همچنین مسئولین نظام نیز پذیرای این توافق شده‌اند و ۱ + ۵ نیز خود را مقید به اجرای توافقات می‌داند بنابراین حرفهای حاشیه‌ای نباید ذهن ما را به خود مشغول کند.

نوبخت همچنین تصریح کرد: با توجه به بی‌اعتمادی که طی ده‌ها سال بین جمهوری اسلامی و غرب وجود داشته، قطعاً رسیدن به راه حل نهایی و برداشتن تحریم‌های ظالمانه ممکن است به دفعات با قهر و آشتی همراه شود، اما آنچه جای نگرانی دارد مخدوش شدن مصوبات مکتوب است نه نقل قول‌های شفاهی.

نوبخت درمورد نحوه‌ی پیگیری سفرهای استانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ‌ سفر استانی با کیفیت بهتر و با اهداف مورد نظر برای پیوند مردم با دولت و آشنایی مسئولین دولتی، با خواست‌های منطقه‌ای انجام خواهد شد و سفرها در حال حاضر نیز انجام می‌شود به طور مثال رئیس جمهور اخیرا به بوشهر سفر و از فعالیت‌های پارس جنوبی بازدید کردند.

وی اضافه کرد: بنده دیروز به همدان و کرمانشاه سفر کردم و اغلب وزرا، در هفته به استان‌های مختلف سفر می‌کنند، اما اگر تلقی این باشد که شخص رئیس‌جمهور یا کل کابینه به استان‌ها بروند این کار باید با مطالعه‌ی بیشتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار و ۹۰۶ طرح ناتمام روی دست مسئولین اجرایی و مجلس مانده است، گفت: درست است که با هر کلنگ زنی بارقه‌ی امید در دل مردم ایجاد می‌شود، اما این کافی نیست و باید طرح ها به پایان رسد تا مردم از منافع آن استفاده کنند. پس تسریع در بهره‌برداری از طرح‌ها مهم‌تر از اضافه کردن طرح‌ها خواهد بود.

نوبخت در رابطه با لایحه هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ گفت: به محض اینکه لایحه تکمیل شود و به مجلس تقدیم کنیم، از اطلاع رسانی در مورد آن استقبال خواهیم کرد و قطعا در این رابطه وجوه قانونی را رعایت می‌کنیم.

نوبخت، در مورد چگونگی اجرایی شدن توافقات ژنو نیز یادآورشد: در چارچوب موافقت‌نامه کارهایی که باید جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، انجام خواهد شد و تفصیل آن را سخنگوی وزارت خارجه به اطلاع اصحاب رسانه اعلام می‌کند.

وی در جواب سوالی در مورد قیمت سوخت در بودجه‌ی ۹۳ و مکانیزم حذف دهک اول در طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: تا ارائه لایحه چگونگی ادامه‌ی اجرای قانون هدفمندی به صورت فعلی استمرار می‌یابد.

وی همچنین در جواب سوالی در مورد ساز و کار بازگشت افرادی که به خاطر حواشی سال ۸۸ از کشور خارج شده‌اند، اظهارداشت: جور وزیر اطلاعات را کشیدن طاقت بسیاری را می‌خواهد که بنده ندارم، اما به طور کل رویکرد دولت برای ایجاد فضای مناسب برای حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور و رفت و آمد آنها منطقی و تثبیت شده است و آنچه در چارچوب قانون، قابل انجام باشد، پیگیری می‌کنیم و اگر نیاز به اصلاح قانون باشد که با مصالح ما در تضاد نباشد، این کار انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت، در جواب این سوال که تا چه اندازه در بودجه ۹۳ به بهبود معیشت مردم توجه شده است، گفت: در خصوص پاسخگویی لایحه‌ی بودجه به مطالبات مردم در سال ۹۳ به دنبال تقویت قدرت خرید مردم و بهبود معیشت آنها خواهیم بود و مناسبت‌ترین کارها را در جهت تلاش برای کاهش نرخ تورم انجام خواهیم داد و حداقل ۱۰ واحد درصد تورم در سال ۹۳ کمتر از سال جاری خواهد بود و به این میزان می‌توان در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم، ‌ و تقویت قدرت خرید خانوارها اقدام و همزمان برای گسترش دامنه اشتغال تلاش کنیم به ویژه داشتن رشد اقتصادی مثبت ۳ درصد ر این ارتباط می‌تواند پیام خوبی در اقتصاد ایران باشد.

نوبخت ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی دولت نیز با این هدف کار می‌کند که اگر در کشور اتفاقی رخ داد از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده باشند تا در صورت رخ‌دادهای گوناگون تازه به دنبال فکر کردن برای این که چه باید بکنیم، نباشیم.

وی تاکید کرد: ازجمله اقداماتی که در بودجه سال ۹۳ مد نظر قرار گرفته است، این است که مقدمات برنامه‌ی ششم در جهت تعادل بخشی استان‌ها را آغاز کنیم و معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور نیز در همین راستا از روز شروع کار با برنامه‌ی منسجم و از پیش تعیین شده کار خود را دنبال می‌کند.

نوبخت در جواب سوال خبرنگاری در مورد رفع ممنوع‌الخروجی برخی چهره‌های اصلاح طلب و اینکه آیا آقای خاتمی به خاطر ممنوع‌الخروج بودن نتوانسته است در مراسم ماندلا شرکت کند، گفت: این موضوع در حوزه‌ی کار رسمی قوه مجریه تعریف نمی‌شد و پاسخ را باید از مسیر دیگر جویا شوید.

نوبخت همچنین در رابطه به روند اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: آن منشور اجرایی خواهد شد و از معاونت محترم حقوقی درخواست می‌کنم و در جلسه آینده در حضور شما خبرنگاران اطلاعات لازم را به شما بدهد.

وی همچنین در رابطه با برنامه‌های دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و اتصال لوله‌ی گاز ایران و پاکستان، افزود: در مورد لوله‌ی گاز ایران و پاکستان توضیحات لازم را از وزیر نفت جویا خواهم شد و به اطلاع شما می‌رسانم، اما در مورد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی باید بگویم که این کار از مسیر بهبود فضای کسب و کار و آسان سازی سرمایه‌گذاری به طور جدی در حال انجام است و ۳۵ مصوبه در ۱۷ شهریور در این رابطه داشته‌ایم.

نوبخت با بیان اینکه از منابع تسهیلات خارجی باید استفاده کنیم، گفت: در لایحه بودجه ۹۳ بیش از ۳۵ میلیارد دلار اجازه‌ی استفاده از منابع خارجی را خواهیم داشت و درحال حاضر بیش از ۱۵ میلیارد دلار طرح مصوب، مهیاست که سریعتر اجرایی می‌شود. پس سرمایه‌ی خارجی از منابعی است که به ما کمک می‌کند رکود را پشت سر بگذاریم و این موضوع ربطی به قرار داد ژنو ندارد و فی نفسه این پتانسیل برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

سخنگوی دولت در رابطه با سفر رئیس جمهور به ترکیه که قرار بود ۲۶ آذر انجام شود، تصریح کرد: اجازه بدهید به محض قطعی شدن این سفر اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی همچنین در مورد برنامه‌های دولت برای میراثفرهنگی و گردشگری گفت: صحبت‌های شما انگیزه‌ای شد که از آقای نجفی بخواهم تا در جلسه آینده به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

سخنگوی دولت در مورد تشکیل سازمان مدیریت برنامه ریزی و این که چرا دولت برای تشکیل آن لایحه نداده است، گفت: قبل از اینکه دولت تدبیر و امید، فعالیت خود را شروع کند، مجلس طرحی با فوریت را مطرح کرد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احیا شود، اما دولت با توجه به اختیارات مصرح در قانون اساسی به ویژه اصل ۱۲۶ این اختیار را برای رئیس جمهور تعریف کرده است که بتواند سازمان مدیریت را احیا کند پس علت این که لایحه‌ای داده نشد؛ این است که نیاز به اجازه‌ی قانونی نیست و این اجازه در قانون وجود دارد.

نوبخت همچنین در مورد قرارداد نفتی کرسنت، یادآور شد: یک گروه برای مطالعه کافی در این رابطه تعیین شده است که به استیفای حقوق جمهوری اسلامی ایران بپرازد و انشاء الله ماموریت خود را به خوبی به انجام خواهد رساند.

سخنگوی دولت، در مورد زمان اعلام تفریق بودجه نیز گفت: این کار به عهده‌ی دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی است.

نوبخت در مورد زمان تک نرخی شدن قیمت ارز نیز گفت: ما تلاش داریم به سمت یکسان‌سازی قیمت ارز حرکت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز