خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور خبر داد:

افزایش اعتیاد در زنان / آمار موثقی از اعتیاد دانش‌آموزان نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۶۱

شناسایی و انهدام ۲۰۰ آزمایشگاه صنعتی تولید مواد مخدر در سال جاری / بازداشت ۱۶ هزار نفر در ۱۰۰ روز گذشته به دلیل حمل و توزیع مواد مخدر / افزایش ۲.۵ برابری اعتیاد زنان در یک سال و نیم گذشته / کمک سایر کشور‌ به ایران در امر مبارزه با مواد مخدر نزدیک به صفر است.

ایلنا: وزیر کشور با ابراز تأسف از افزایش میزان اعتیاد زنان گفت: پیش از این ۵ درصد زنان ایرانی اعتیاد داشتند که هم‌اکنون این آمار در ۱.۵ سال گذشته به ۷.۵ درصد رسیده است در واقع در کمتر از ۱.۵ سال گذشته جامعه زنان معتاد ۲.۵ برابر رشد داشته است که این زنگ خطر جدی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نخستین نشست خبری خود در حوزه مواد مخدر به ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰۰ روزه این ستاد پرداخت و اظهار کرد: برخی‌ها برای مشکلات شخصیتی، اخلاقی، روحی، جسمی و جنسی افراد، استفاده از مواد مخدر صنعتی را پیشنهاد می‌دهند و از آنجا که سطح سواد آشنایی مردم با این مواد اندک است به مواد مخدر صنعتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها از اعتیاد فرزندشان به مواد مخدر صنعتی آگاه نیستند، تأکید کرد: باید تلاش کنیم در قالب برنامه‌های پیشگیری، درمان و صیانت بعد از درمان در حوزه اشتغال، بهداشت و روان افراد برنامه‌ریزی کنیم، اگرچه هم‌اکنون ۸۰ درصد درمان افراد معتاد توسط بخش خصوصی، سمن‌ها و NGO ها انجام می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه مراکزی که دولت برای ترک مواد مخدر ایجاد کرده است با رویکرد اجتماعی محور است، گفت: با افزایش سطح آگاهی مردم، قدرت بازدارندگی برای استفاده از مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی افزایش می‌یابد در همین راستا باید به دنبال تقویت NGO ها و سهولت تأسیس این سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه باشیم. البته در این مسیر ارتباط تنگاتنگی با مراکز دانشگاهی و علمی به منظور تشکیل اتاق فکر خواهیم داشت.

وزیر کشور با بیان اینکه به جز ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی کشور، کنترل صد درصدی بر روی مرزهای کشور به منظور ممانعت از ورود مواد مخدر داریم، افزود: تلاش ما بر این است تا پایان سال ۹۳ این محدوده نیز تحت کنترل و نظارت کامل درآید.

به گفته وی، البته پیش از این ترانزیت مواد مخدر از طریق ایران انجام می‌شد که با تلاش فراوان از این کار ممانعت شد و هم‌اکنون ترانزیت از طریق دریا انجام می‌شود. با این وجود با همکاری سازمان ملل وقت ارتباط مؤثر با کشورهای منطقه به ویژه افغانستان و پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی با تنظیم موافقتنامه و پیمان‌نامه‌هایی به دنبال کاهش ترانزیت مواد مخدر از طریق دریا هستیم.

شناسایی و انهدام ۲۰۰ آزمایشگاه صنعتی تولید مواد مخدر در سال جاری

رحمانی‌فضلی درباره مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها نیز به خبرنگاران گفت: این موضوع یکی از موارد جدی است که برای آن برنامه‌ریزی مفصلی داریم. در گام نخست باید مانع از تولید مواد مخدر صنعتی و روانگرد‌ها در آزمایشگاه‌های ابتدایی شویم چرا که تولید این مواد مخدر با حداقل امکانات امکان‌پذیر است. در همین راستا در ۶ ماهه نخست امسال ۲۰۰ آزمایشگاه صنعتی که بیشتر آن‌ها در آشپزخانه‌های ابتدایی انجام می‌شد شناسایی و منهدم شده است. همچنین با اصلاح قانون جرایم سنگینی برای تولیدکنندگان این مواد مخدر تعیین شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هماهنگی میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و ناجا وجود ندارد با رد این مطلب افزود: ستاد نقش هماهنگ‌کننده، سیاست‌گذار و ناظر را دارد و نیروهای ناجا و امنیتی نقش اجرایی دارند. بین ما هماهنگی لازم وجود دارد.

افزایش ۲۲ درصدی کشفیات مواد مخدر در سه ماهه اول امسال

وی درباره دسترسی راحت به مواد مخدر نیز گفت: متأسفانه این مسئله صحت دارد و در بررسی‌های میدانی به عمل آمده این موضوع به طور کامل تأیید شده است. در همین راستا در ۳ ماهه اخیر با جمع‌آوری معتادانی که ۸۰ درصد آن‌ها خود توزیع‌کننده مواد مخدر هستند سعی کردیم دسترسی‌ها را کاهش دهیم. در حوزه مقابله با ورود مواد مخدر در مرز‌ها نیز در سه ماهه گذشته ۵۵۵ مورد عملیات و درگیری مسلحانه داشتیم که بر این اساس کشفیات مواد مخدر نسبت به سه ماهه اول ۲۲ درصد افزایش داشته است.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره سیاستگذاری ایران نسبت به ترانزیت مواد مخدر از طریق دریا و افزایش کشت خشخاش در افغانستان نیز به خبرنگاران گفت: فساد بیشتر در حوزه داخلی سیاستگذار است با این حال در بخش ترانزیت مواد مخدر از طریق دریا نیز نیروهای ارتش سپاه و انتظامی تدابیر لازم را دارند. به طوری که در ماه گذشته یک محموله ۱۷ تنی را از یک بارکش دریایی کشف و ضبط کردند. دیپلماسی ایران در مبارزه با مواد مخدر دیپلماسی فعال است و در همین مسیر علاوه بر برگزاری نشست و اجلاس‌های مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان به دنبال آن هستیم تا به کشور افغانستان کمک کنیم تا شرایط را برای کشت محصول جدید به جای خشخاش را داشته باشند.

وی ادامه داد: این طرح بزرگ نیازمند تأمین هزینه و امکانات لازم برای افغانستان است تا جایگزین کشت خشخاش از نظر اقتصادی برای آن‌ها مقرون به صرفه باشد. بیشتر نگرانی ما در مورد کشور افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ یعنی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است که در آن شرایط امر ترانزیت، تولید و توزیع مواد مخدر بویژه صنعتی افزایش خواهد یافت. از این رو باید با جدیت بیشتر پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

بازداشت ۱۶ هزار نفر در ۱۰۰ روز گذشته به دلیل حمل و توزیع مواد مخدر

رحمانی فضلی از بازداشت ۱۶ هزار نفر در ۱۰۰ روز گذشته به دلیل حمل مواد مخدر و توزیع آن خبر داد و گفت: این افراد پس از دستگیری روانه مراکز ماده ۱۶ شدند متأسفانه باید بگویم که دسترسی به مواد مخدر در پارک‌ها و حاشیه دنج بسیار راحت است و در همین راستا نیروی انتظامی فعال شده است.

افزایش ۲.۵ برابری اعتیاد زنان در یک سال و نیم گذشته

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش آمار اعتیاد زنان خبر داد و با ابراز تأسف از اینکه پیش از این ۵ درصد زنان ایرانی اعتیاد داشتند که هم‌اکنون این آمار در ۱.۵ سال گذشته به ۷.۵ درصد رسیده است در واقع در کمتر از ۱.۵ سال گذشته جامعه زنان معتاد ۲.۵ برابر رشد داشته است که این زنگ خطر جدی است.

وی درباره اعتیاد دانش‌آموزان نیز گفت: آمار دقیقی در این حوزه نداریم اما براساس آمارگیری نمونه‌ای که خیلی هم موثق نیست کمتر از ۰.۵ درصد دانش‌آموزان ما اعتیاد دارند اگرچه سن اعتیاد دانش‌آموزان به مواد مخدر کاهش یافته است و ما شاهد آن هستیم که قشر تحصیلکرده و کسانی که دارای مشاغل آبرومند هستند نیز به این معضل مبتلا شده‌اند.

کمک سایر کشور‌ به ایران در امر مبارزه با مواد مخدر نزدیک به صفر است

وزیر کشور درباره میزان کمک سایر کشور‌ها و سازمان ملل به ایران در مبارزه با ترانزیت مواد مخدر نیز به خبرنگاران گفت: کمک سایر کشور‌ها به ایران بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است. فقط سازمان ملل در چند پروژه که مجموع هزینه آن ۱۰ میلیون دلار است به ایران کمک می‌کند. آنچه برای ما اهمیت دارد تجهیز مرز‌ها برای امتداد و کنترل است که امیدواریم در این بخش سازمان ملل به ایران کمک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز