خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

ایران آماده همکاری اقتصادی با کشورهای اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۵۳

توسعه صنعت گردشگری بین کشورهای اسلامی دارای جاذبه‌های توریستی، آثار باستانی و اماکن زیارتی نیز می‌تواند به ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و توسعه بازرگانی آنان کمک کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه «ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری خود با همه کشورهای اسلامی ‌‌نهایت اهمیت را قائل است»، گفت: ایران آمادگی دارد با اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی بویژه کشورهای شرکت‌کننده در چهاردهمین نمایشگاه OIC در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و ارائه کمک‌های فنی همکاری کند.
به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز –دوشنبه - در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای اسلامی که امروز شاهد گشایش آن هستیم فرصت مغتنمی ایجاد کرده است تا بازرگانان، صاحبان صنایع، مدیران واحدهای تولیدی - صادراتی، مدیران و کار‌شناسان بنگاه‌های اقتصادی کشورهای عضو OIC در محلی آکنده از صمیمیت و صفا کالا‌ها و خدمات و دستاوردهای تکنولوژیکی خود را در معرض نمایش قرار دهند و فرصت‌هایی را که برای توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهای اسلامی وجود دارد، شناسایی کنند.
وی افزود: برپایی این قبیل نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند به تحقق اهداف برنامه اجرایی ده ساله سازمان همکاری‌های اقتصادی که یکی از جامع‌ترین برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنفرانس سران OIC است، جامه عمل بپوشاند. جهان اسلام با وجود پتانسیل‌ها و استعدادهای زیادی که برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در همه زمینه‌ها در اختیار دارد به دلایلی که مجال بررسی آن‌ها در این فرصت کوتاه نیست، نتوانسته به یک قطب نیرومند اقتصادی تبدیل شود.
معاون اول رییس‌جمهور همچنین گفت: بر اساس ارقام ارائه شده توسط «مرکز کارآموزی و تحقیقات اجتماعی، اقتصادی و آماری کشورهای اسلامی» در سال ۲۰۱۱ میلادی، میزان کل تولید ناخالص داخلی کشورهای OIC معادل ۸.۶ تریلیون دلار بوده که این رقم ۱۰.۹ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل داده است. اگر در نظر بگیریم که بیش از ۷۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای اسلامی تنها به ۱۰ کشور تعلق دارد به شکاف عمیق بین تولید ناخالص داخلی کشورهای اسلامی با یکدیگر به خوبی پی می‌بریم.
جهانگیری با بیان اینکه «میانگین تولید ناخالص سرانه کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۱ حدود ۵۵۰۷ دلار(برحسب برابری قدرت خرید) بوده است»، افزود: اختلاف شدیدی بین درآمد سرانه کشورهای اسلامی غنی و فقیر دیده می‌شود. این اختلاف در مواردی به ۱۰۰ برابر می‌رسد. در بین ۵۰ کشور کمتر توسعه یافته دنیا متاسفانه ۲۲ کشور عضو OIC دیده می‌شود که با مشکلات خاص خود مانند کسری مزمن تراز پرداخت‌ها، سوء تغذیه و فقر غذایی، بدهی‌های خارجی کلان و ناتوانی در تامین نیازهای اساسی روبرو هستند.
وی با بیان اینکه «به اعتقاد ما، توسعه بازرگانی بین کشورهای اسلامی و بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و استعدادهای فراوان این کشور‌ها می‌تواند در کاهش اختلاف درآمد بین اعضای OIC، ایجاد اشتغال و توسعه صنعت و کشاورزی آن‌ها نقش موثری ایفا کند»، تاکید کرد: مشکلات اقتصادی کشورهای اسلامی با همکاری و هماهنگی بین آن‌ها در اکثر زمینه‌ها می‌تواند برطرف شود یا کاهش یابد.
معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی آینده‌پژوهان، کشورهای جهان در سال‌های آینده با بحران‌های مهم سه‌گانه انرژی، آب و مواد غذایی مواجه خواهند شد، خوشبختانه ذخایر انرژی تعدادی از کشورهای اسلامی خاورمیانه و آفریقا، به حدی است که می‌توانند سالیان متمادی نیازهای سایر کشورهای اسلامی فاقد انرژی فسیلی را تأمین کنند. کشورهای اسلامی که رودهای بین‌المللی از قلمروی آن‌ها سرچشمه می‌گیرد باید شرایطی فراهم کنند که کشورهای همجوار یا دارای رودخانه‌های مرزی به‌گونه‌ای مناسب از این موهبت الهی بهره‌مند شوند.
جهانگیری با اشاره به موضوع بحران مواد غذایی نیز اظهار کرد: در ارتباط با بحران مواد غذایی تذکر این نکته ضروری است که عمده کشورهای اسلامی از اراضی حاصلخیر و قابل کشت و زرع فراوان برخوردار هستند؛ بنابراین کشورهای نیازمند به مواد غذایی می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های کشت و صنعت در کشورهای مستعد به تولید مواد غذایی اساسی مورد نیاز آنان اقدام کنند و این سرمایه‌گذاری‌ها به روش‌های مختلف یعنی از طریق صدور فرآورده‌های تولید شده به کمک این سرمایه‌ها قابل بازگشت است. این اقدام از وابستگی کشورهای اسلامی به ممالک غیراسلامی، برای تأمین کالاهای اساسی، خواهد کاست.
وی همچنین بر لزوم گسترش صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: توسعه صنعت گردشگری بین کشورهای اسلامی دارای جاذبه‌های توریستی، آثار باستانی و اماکن زیارتی نیز می‌تواند به ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و توسعه بازرگانی آنان کمک کند. در این زمینه، کشورهای اسلامی دارای تجربیات ارزنده مانند ترکیه، مالزی، امارات عربی متحده، مصر و تونس می‌توانند به سایر کشورهای اسلامی در تدوین استراتژی توسعه صنعت گردشگری یاری رسانند.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای همکاری با اعضای محترم سازمان همکاری‌های اسلامی، بویژه کشورهای شرکت کننده در چهاردهمین نمایشگاه OIC در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و ارائه کمک‌های فنی اعلام می‌دارد»، تصریح کرد: تعدادی از کشورهای اسلامی به سبب محاط در خشکی، ناگزیرند هزینه‌های گزافی برای انتقال کالاهای صادراتی یا دسترسی به کالاهای وارداتی مورد نیاز خود بپردازند. کشور ما به سبب موقعیت استراتژیکی خود و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و کریدر شمال - جنوب آماده است که به کشورهای همجوار و اعضای OIC در نقل و انتقال کالا‌هایشان از مسیر ترانزیتی ایران ‌‌نهایت همکاری را بعمل آورد.
جهانگیری اضافه کرد: به موجب آمارهای ارائه شده توسط مرکز اسلامی توسعه تجارت و سایر نهادهای وابسته به OIC ارزش کل تجارت خارجی کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۱۲۵ میلیارد دلار بوده که ۲۲۳۲ میلیارد دلار آن را صادرات و ۱۸۹۳ میلیارد دلار را واردات آن‌ها تشکیل می‌دهد. سهم کشورهای اسلامی در تجارت جهانی کمتر از ۱۲ درصد است که با توانمندی‌های عظیم آنان برای تبدیل شدن به یک قطب تجاری و اقتصادی مطرح در جهان مطابقت ندارد. ارزش تجارت خارجی کشورهای OIC با یکدیگر در سال ۲۰۱۳ مجموعاً ۷۴۳ میلیارد دلار بوده که اندکی بیش از ۱۸ درصد کل تجارت آنان را تشکیل می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تجارت خارجی در اقتصاد جهانی و با در نظر گرفتن این حقیقت که همه کشورهایی که بالا‌ترین رشد اقتصادی را در دنیا دارند، در تجارت جهانی دارای سهم بالایی هستند، کشورهای عضو OIC نیز ضرورتاً باید برای توسعه تجارت بین خود و از بین بردن موانع آن برنامه‌ریزی کرده و استراتژی بلندمدتی برای تحقق این هدف تدوین کنند.
معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به امکان ایجاد بازارهای مشترک اسلامی، اظهار کرد: ایجاد بازار مشترک اسلامی در یک افق ده ساله بصورت گام به گام، عقد موافقتنامه‌های تجارت آزاد بین کشورهای اسلامی که در یک محدوده جغرافیایی مشخص قرار دارند و حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای می‌تواند در تحقق هدف مزبور تاثیرگذار باشد. کار‌شناسان متعددی در کشورهای اسلامی بر روی طرح ایجاد بازار مشترک اسلامی کار کرده‌اند که بهره‌گیری از تجربیات و تحقیقات آن‌ها می‌تواند راهگشا باشد.
وی با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری خود با همه کشورهای اسلامی ‌‌نهایت اهمیت را قائل و در حال حاضر نیز در زمره کشورهایی است که بیشترین حجم تجارت خارجی را با کشورهای اسلامی داراست»، در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای این نمایشگاه اختصاصی و سپاسگزاری از کشور‌ها و شرکت‌هایی که با مشارکت در این نمایشگاه علاقه خود را به توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند، گفت: امیدواریم که این نمایشگاه بتواند نقش مورد نظر را در تقویت روابط تجاری، سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی با یکدیگر به کامل‌ترین وجه ممکن ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز