خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور:

در ۵۰ روز گذشته در سیاست خارجه، گام‌هایی به اندازه ۵۰۰ روز برداشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۶۷

خلق حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد / بدون رقابت با دنیا، اقتصاد پایدار بوجود نخواهد آمد / هرگز نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم / دولت به انتقاد منتقدین هم افتخار کرده و به آنها می‌گوید که انتقاد سازنده برای کشور مفید است اما همه باید کاری کنیم تا سخنان نیش‌دار خود را کاسته و چارچوب ادب و اخلاق معیار گفتار ما باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان کشور که با شعار «امید به تحقق حماسه اقتصادی با تدبیر نخبگان» برگزار شد، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت و آراء نخبگان در تصمیم‌سازی‌ها و اتخاذ تصمیمات مهم برای کشور تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، دکتر روحانی در این مراسم که با حضور بیش از هزار نخبه از سراسر کشور در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد، اظهار داشت: امام علی(ع) فرموده‌اند، «علم قدرت است و هر آن کس که به علم و دانش چنگ زند قدرتمند بوده و توان قدرت‌نمایی را خواهد داشت و هر کس از علم فاصله گیرد دیگران بر او غلبه خواهند کرد» و بنده با همین احساس به جمع پرشور شما نخبگان نگاه می‌کنم و به نمایندگی از ملت بزرگ ایران، اعلام می‌کنم که با حضور نخبگان جوان کشور، ایران می‌تواند احساس قدرت و قدرتمندی کند.

رییس جمهور گفت: نخبه غیر از استعداد برتر و برنده یک مدال و یا نفر اول کنکور است و هر زمان که پتانسیل بالقوه استعداد برتر بتواند به عینیت و فعلیت مبدل شود و در جامعه تأثیرگذار باشد، دارای ارزش خواهد بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: تأثیرگذار بودن استعداد برتر و فرد توانمند علمی در رشد و توسعه کشور و ایجاد شرایط بهتر زندگی برای مردم یک واژه کلیدی است و اگر استعداد برتر در نهایت به قدرت یا ثروت ملی تبدیل شود، آنگاه نخبه بوجود آمده است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: اولین وظیفه ما این است که استعداد برتر را به نخبه تبدیل کنیم که این بزرگترین وظیفه بنیاد ملی نخبگان است؛ ما باید استعداد برتر را بیابیم و آن را در وادی درست قرار دهیم، چرا که استعداد برتر در یک محیط مناسب می‌تواند برای جامعه و رشد آن تأثیرگذار شود.

دکتر روحانی افزود: بنده به دختران و پسران عزیز و نخبگان جوان این جمع که نماینده هزاران نخبه دیگر در سراسر کشور هستند، می‌گویم که باید مراقبت کنند که استعداد برترشان، استعداد برتر باقی بماند.

رییس جمهور اظهار داشت: اولین سخن این است که چه کنیم که این استعداد برتر بتواند در مسیر برتر ماندن از آنچه که هست باقی مانده و نیز چگونه این استعداد در اختیار کشور قرار گیرد.

دکتر روحانی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: این سخن باید مد نظر همگان باشد؛ حماسه سیاسی را ملت ایران با رهنمودهای رهبری خلق کردند و در این راستا دانشگاهیان، فرهنگیان و نخبگان کشور نقش ارزشمندی را ایفا کرده‌اند.

رییس جمهور ادامه داد: صدای نخبگان کشور در انتخابات نه تنها از تهران عبور کرد، بلکه به دورترین روستاهای کشور رسید و به آن عمل شد و رأی روستائیان ما با رأی مرکزیت کشور هم در تعداد و هم در نوع انتخاب به گونه‌ای بود که گویی روستائیان اعلام کردند که در فهم، تعقل و دقت نه تنها شریک بلکه پیشتاز شهرنشینان هستند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ما به، ایرانی بودن خود افتخار کرده و به نخبگان جوان خود مغروریم؛ ما باید حماسه اقتصادی را هم با مشارکت یکدیگر خلق کرده و بیافرینیم، چرا که حماسه خلق کردنی است و بدون تلاش، کوشش، انسجام و وحدت نمی‌توانیم حماسه اقتصادی را خلق کنیم.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه خلق حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد، گفت: ‌ امروز اقتصاد ما هم در صادرات و هم در واردات با اقتصاد جهان پیوند خورده است و بر اساس آمار و ارقام، بزرگترین درآمد ارزی و ریالی ما را صادرات نفتی و در کنار آن صادرات غیرنفتی می‌سازد.

دکتر روحانی با بیان اینکه اگر بخواهیم توان اقتصادی با قدرت و رقابتی را بوجود آوریم، نیازمند توسعه صادرات خواهیم بود، گفت: بدون رقابت با دنیا، اقتصاد پایدار بوجود نخواهد آمد و حضور ایده‌ها، طرح‌های تحقیقاتی و اختراعات نخبگان جوان در بازار در نهایت در صورتی پایدار می‌ماند که توان رقابت با دیگران را داشته باشند، چرا که در غیر این صورت واردات ارزان و با کیفیت دیگران، تولید، ایده و فکر نخبگان را از رده خارج خواهد ساخت.

رییس جمهور اظهار داشت: ما هرگز نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم؛ البته که باید خودباور بوده و در برابر نقشه دیگران نهراسیده و مقاومت کنیم، اما این کار باید با تدبیر همراه باشد، نه اینکه بخواهیم شعار بدهیم؛ ما با تدبیر می‌توانیم در برابر همه قدرت‌هایی که بخواهند علیه منافع ملی ما قد علم کنند، ایستادگی کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به تجربیات استفاده از دانش نخبگان در دوران دفاع مقدس و بیان خاطراتی از به صحنه آمدن نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان در آن دوران برای ترمیم سیستم‌های دفاعی و پدافندی کشور، یاد و خاطره شهیدان ستاری و بابایی را گرامی داشت.

وی گفت: امروز خوشحالم که یک نخبه از خانواده ایثارگران مسئولیت بنیاد نخبگان را به عهده گرفته است.

رییس جمهور ادامه داد: ما امروز در کشور نیاز به نخبگانی داریم که آستین‌ها را بالا زده و به صحنه بیایند و دولت تدبیر و امید دست نیاز خود را به سوی نخبگان دراز می‌کند.

دکتر روحانی خطاب به نخبگان گفت: امروز نه تنها در بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و IT به شما نیاز داریم، بلکه در اقتصاد و سیاست هم نیازمند مشارکتتان هستیم؛ امروز تدبیر باید از سوی شما و امید از ما باشد و یک پروژه مشترک را با هم آغاز کرده و دست به دست یکدیگر بدهیم و در این بین حلقه وصل میان نخبگان و دولت، بنیاد ملی نخبگان خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه ما باید دولتی باشیم که شنونده صداهای نیک است، اظهار داشت: اولین قدم دولت به سمت نخبگان این است که گوش شنوا داشته و ایده‌های آنها را بشنود و قدم بعدی نیز این است که زمینه‌های حقوقی، مادی و معنوی را برای پیشرفت ایده‌های نخبگان مد نظر قرار ‌دهد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه سومین قدم دولت به سمت نخبگان این است که از آنها می‌خواهد در همه امور و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنند، گفت: همه وزرا، سازمان‌ها و بخش‌های مهم تصمیم‌سازی کشور باید از نخبگان جوان استفاده کنند.

رییس جمهور در همین راستا افزود: بنده در جلسه فردا(چهارشنبه) هیأت وزیران اعلام می‌کنم که در دولت ساز و کاری پیش‌بینی شود که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از نخبگان جوان استفاده و بهره‌برداری شود.

دکتر روحانی یادآور شد: پاستور می‌گوید «در مسیر تلاش و کوشش و تحقیق‌ از سختی‌های روزگار نهراسید و نگذاریم یأس‌ها دامن ما را فراگیرد؛ با روحی سرشار از امید در کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها به تلاش ادامه دهیم؛ اولین سوال این است که ما برای یادگیری خود چه کاری انجام داده‌ و برای جامعه مردم و کشور خود چه کرده‌ایم؛ آنچنان باید در کنار این دو سوال تلاش و کوشش کنیم که احساس کنیم ما هم در پیشرفت کشور نقش داشته‌ایم، آنگاه است که نشاط دائمی همراه ما خواهد بود؛ مهم این نیست که از زندگی چه پاداشی دریافت می‌کنیم چرا که ما نقشمان را در مسیر پیشرفت کشور ایفا کرده‌ایم»، و بنده می‌خواهم تا نسبت به نخبگان کشور چنین احساسی داشته باشم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: اگر برای مردم، جامعه و رشد و پیشرفت کشور تلاش کنیم، مردمی بزرگ و قدرشناس در مقابل ما قرار دارند که قدر خدمات نخبگان خود را پاس خواهند داشت؛ ممکن است، بگوییم در دیگر کشورها به نخبگان، احترام بیشتری گذاشته و وسایل و امکانات بیشتری برای تحقق ایده‌های آنها فراهم کرده و وسایل آسودگی خاطر آنها در زندگی روزمره بوجود آمده است که بنده همه اینها را می‌پذیرم، اما ما امروز در کشور نیازمند ساختار نهادی هستیم که بتواند، دولت، نخبگان و جامعه را به یکدیگر متصل کند.

دکتر روحانی افزود: نخبگان کشور باید کاری کنند که صنعت به دنبال آنها حرکت کند؛ باید کاری کنیم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمینه را برای استفاده از فکر و ایده نخبگان بوجود آورند.

وی با اشاره به اینکه در مواردی علی‌رغم اینکه دولت باید به نخبگان کمک کند، از سوی بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دولتی نیز سرمایه‌گذاری صورت گرفته و بانک‌ها و بیمه‌گران نخبگان را مورد حمایت قرار دهند، ادامه داد: یک نخبه برای انجام فعالیت خود باید مطمئن باشد و دولت نیز در جهت بازاریابی و تجاری‌سازی محصول کار نخبگان به کمک آنها بیاید.

رییس جمهور با تقدیر از همه کسانی که در زمینه شناسایی و حمایت از نخبگان تلاش کرده‌اند، گفت: تدوین سند راهبردی هرچند که لازم است، اما کافی نخواهد بود؛ آنچه دارای اهمیت است این است که ما چه اقداماتی را باید در خصوص این سند انجام دهیم که برای آن تضمین اجرایی بوجود آوریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ما توان آن را داریم که در کشور حماسه اقتصادی را بیافرینیم، گفت: ‌دولت تدبیر و امید امروز همه مشکلات جامعه را لمس کرده و با آمار و ارقام و بدهکاری‌های کلان دولت آشنا بوده و می‌داند برای عبور از این مسیر پر پیچ و خم نیازمند چه مقدار تلاش و تدبیر است، اما دولت به آینده حل این مشکلات با کمک مردم، مسئولان و نخبگان امیدوارتر است.

رییس جمهور تصریح کرد: با بیان اینکه ما می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم، در مدت سپری شده از آغاز کار دولت یازدهم قدم‌های مهمی از سوی دولتمردان برداشته شده است؛ در حوزه سیاست خارجی در ۵۰ روز گذشته، گام‌هایی به اندازه ۵۰۰ روز برداشته شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دولت در بخش اقتصادی در طول ۵۰ روز گذشته قدم‌های تأثیرگذاری برداشته است؛ در بخش کشاورزی این دولت تنها دولتی است که در اوایل مهرماه به مردم اعلام کرده که تمام بدهکاری خود به کشاورزان را پرداخت کرده است.

رییس جمهور افزود: این دولت، تنها دولتی است که در طول ۵۰ روز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ماشین‌آلات کشاورزی و نیز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید کود و سم در فصل پاییز به کشاورزان اختصاص داده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما به ملت عزیز ایران اعلام می‌کنیم که این دولت قبل از شروع پاییز قیمت تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب و اعلام کرده و در زمینه تولید، دارو و درمان قدم‌های مهمی را برداشته است.

رییس جمهور افزود: البته می‌دانیم اقلیتی همیشه هستند که هر کار مثبتی که دولت انجام دهد، باعثمی‌شود شمشیر انتقاد آنها برنده‌‌تر گردد، اما این دولت به انتقاد منتقدین هم افتخار کرده و به آنها می‌گوید که انتقاد سازنده برای کشور مفید است اما همه باید کاری کنیم تا سخنان نیش‌دار خود را کاسته و چارچوب ادب و اخلاق معیار گفتار ما باشد.

دکتر روحانی گفت: دولت، معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و بنیاد ملی نخبگان همه تلاش خود را می‌کنند که ان‌شاء‌الله سال آینده در برابر نخبگان کشور شرمنده نباشد، البته این به معنای این نیست که در طول این یک سال هیچ ارتباطی میان ما و نخبگان برقرار نباشد و مطمئناً از نظرات و ایده‌های آنها بهره‌مند خواهیم بود.

پیش از سخنان رییس جمهور، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان گزارشی از برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجرا برای بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و حمایت از ایده‌ها و پژوهش‌های آنان و تسهیل در روند فعالیت‌های علمی آنان ارائه کرد.

همچنین دکتر الستی دبیر این همایش نیز گزارشی از برنامه‌های هفتمین همایش ملی نخبگان ارائه کرد در این مراسم سعید سرافراز دارنده مدال طلای المپیاد کامپیوتر و امیر جعفرقلی رتبه اول پژوهش‌های کاربردی جشنواره خوارزمی به عنوان نخبه و استعداد برتر در حضور رییس‌جمهور سخنرانی کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز