خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور:

خواستار افزایش تنش با هیچ کشوری نیستیم / با گروه‌های خودسر برخورد می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۲۹

در این دوره جدید می‌توانیم به اهداف خود برسیم / می‌خواستیم فضایی که اسرائیل علیه ما درست کرده تلطیف کنیم / باید در نقدمان منافع ملی را مورد نظر قرار دهیم / اصل فن آوری هسته‌ای و غنی سازی قابل گفتگو نیست / در برابر اژانس درب‌ سایت‌های هسته‌ای خود را باز گذاشته‌ایم.

رییس‌جمهور گفت: خواهش من از همه تندروهایی که شیوه گذشته را ادامه می‌دهند این است که پنبه‌ها را از گوش‌های خود در آورند. من فکر می‌کنم ندای انتخابات اخیر به خوبی بیان کرد که مردم چه می‌خواهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درخصوص دستاوردهای سفر خود به نیویورک عنوان کرد: از جمله اهداف ما در این سفر، افزایش تعامل مؤثر با جهان بود که از ابتدا این را به عنوان گفتمان خود مطرح کردیم.

وی گفت: در ۴۵ روز گذشته دولت در سه مرحله در بحثتعامل سازنده با جهان قدم به پیش گذاشته است.

وی افزود: در اولین مرحله، بیش از ۵۵ هیئت خارجی در مراسم تحلیف را داشتیم که حدود ۱۱ هیئت در سطح سران و بقیه در سطح وزرا و رئیس مجلس حضور یافتند. تماس با آن‌ها اولین قدم در دیپلماسی خارجی دولت یازدهم بود که در بحثتأثیرگذاری در فضای بین‌الملل بسیار اهمیت داشت.

رئیس جمهور حضور در اجلاس بین‌المللی شانگهای را دومین مرحله از این تعامل سازنده نام برد و گفت: تماس و مذاکره با سرانی که در این اجلاس شرکت کرده بودند و همچنین وزرای خارجه و بویژه دو ملاقات با رئیس جمهور چین و رئیس جمهور روسیه بسیار حائز اهمیت بود که در آن روابط دو جانبه، مسائل منطقه و بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفت. به صورتی که در ملاقات‌ها مشخص شد ارتباط با این دو رئیس جمهور توسط نمایندگان رئیس جمهور ایران و رؤسای جمهور چین و روسیه ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور و هیئت همراه در شصت و هشتمین اجلاس بین‌المللی سازمان ملل آن را سومین مرحله تعامل سازنده دولت یازدهم با جهان خواند و گفت: در جهت دیپلماسی رسمی ملاقات‌هایی به شکل دوجانبه با مقامات و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی داشتیم. همچنین در راستای دیپلماسی عمومی نیز سخنرانی‌ها و حضور در جلسات رهبران اسلامی آمریکا را داشتیم. شرکت در جلسه‌ای که از سوی جامعه آسیایی و شورای روابط خارجی آمریکا ترتیب داده شده بود نیز در بحثدیپلماسی عمومی قرار داشت.

روحانی با بیان اینکه مصاحبه‌هایی با چند کانال تلویزیونی و چند روزنامه معروف آمریکایی داشتیم، تصریح کرد: حضور در جمع ایرانیان خارج از کشور بیش از همه اهمیت داشت. ما عمدتاً در این سفر می‌خواستیم شرایط و دیدگاه جهان را نسبت به ایران ارزیابی کنیم تا آن‌ها با نگاه جدیدی به این چهره جدید دولت و ملت نگاه کنند. البته انتخابات ۲۴ خرداد در این زمینه بسیار تأثیرگذار بود.

وی افزود: ما در این سفر دیدیم که مقامات اروپایی شرکت‌کننده درخواست ملاقات با ما را داشتند که البته فرصت این ملاقات با برخی‌از کشور‌ها فراهم نشد. اما با کشورهای مهمی همچون فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، اتریش و آلمان این ملاقات انجام شد و نشان داد آنچه قبلاً با عنوان تحریم مطرح می‌شد کاملاً این فضا شکسته شده است.

روحانی با تأکید بر اینکه ما در ملاقات‌ها و مذاکرات خود همواره بر حقوق هسته‌ای مردم ایران تأکید نموده‌ایم، عنوان کرد: تلاش کردیم تا غیرقانونی بودن تحریم‌ها را در جلسات عمومی تبیین کنیم که البته فکر می‌کنم هیئت ایرانی در این راستا موفق بود. بسیاری از مقامات در ملاقات‌های صورت گرفته خودشان پیش قدم شدند و عنوان کردند که این تحریم‌ها ناعادلانه و ناکارآمد است حتی وقتی ما عنوان می‌کردیم که این تحریم‌ها غیر انسانی است آن‌ها می‌پذیرفتند بنابراین به نظر می‌رسد فضای بین‌المللی نیز این است که تحریم‌ها کنار گذاشته شود. ما در این سفر به خوبی مشاهده کردیم که کشور‌ها به حقوق ملت ایران اذعان داشتند و فضا مثبت شده است. اما باید قدم‌های دیگری نیز برداشته شود.

روحانی با اشاره به اینکه در این سفر اولین اجلاس وزرای خارجه ایران و ۱ + ۵ تشکیل شد گفت: در این اجلاس تقریباً همه شش کشور به نوعی به حقوق هسته‌ای ایران اذعان کردند بنابراین ما یک قدم به پیش گذاشتیم قدم‌های بعدی باید در اجلاس ژنو که ریز‌تر در این مورد بحثخواهد شد برداشته شود.

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در ادامه گفت: ما می‌خواستیم در این سفر جلوی جنگ جدید را بگیریم، مساله خون مسلمان‌ها و ثبات منطقه بسیار مهم است و در سخنرانی‌ها به این مساله و بحثسوریه توجه شد و هیات در این زمینه موفق بود چرا که در مذاکرات با من همه می‌گفتند که جنگ جدید مصلحت نیست و همه معتقد بودند که در مساله سوریه بحثنظامی اصلا مطرح نیست و ما قدم موثری در این زمینه برداشتیم و حتی آمریکایی‌ها در دیدارهای خود به این مسله تاکید داشتند که ما حق نداریم درباره آینده سوریه تصمیم بگیریم و این حق مردم سوریه است.

وی ادامه داد: مساله دیگر این بود که ما می‌خواستیم فضایی راکه اسرائیل علیه ما درست کرده تلطیف کنیم. ما باید جای لابی اسرائیل را در آمریکا بگیریم و من در جلسه ایرانیان این را مطرح کردم که همه ایرانیان باید صدای ما در آمریکا باشند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: مساله بعدی مساله مقابله با تروریست بود من متوجه شدم که در سازمان ملل شعار اعتدالی که ما دادیم مورد استقبال همه قرار گرفته و همه با افراطی‌گری مخالفند. من بحثی را درباره مبارزه با افراطی‌گری مطرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت. دنیا متوجه شده که بحثافراطی‌گری یک خطر بزرگ برای جهان است و بیان ما بیان صلح و همبستگی در جهان است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نکاتی که در این سفر دنبال می‌کردیم جلوگیری از افزایش تنش با کشور‌ها بود، اظهار داشت: ما خواهان افزایش تنش با هیچ کشوری نیستیم. البته مقامات آمریکایی به دنبال این بودند که دیداری بین دو رئیس‌جمهور انجام شود. آن‌ها روز جمعه پیام دادند و باز بعد هم روز شنبه و یکشنبه به ما پیام دادند و ما ۵ پیام از آن‌ها دریافت کردیم و شبی که به نیویورک وارد شدیم پیام‌های دیگری دادند اما باز هم این ملاقات صورت نگرفت زیرا نسبت به بررسی همه ابعاد و جزئیات فرصت نبود و بعد خواهان یک دیدار کوتاه در راهرو‌ها و یا مجمع‌ها بودند که من موافق نبودم البته این بحثهمچنان ادامه داشت تا اینکه بعد از روز سه شنبه یک فضایی به راه افتاد که ایران آمریکا را تحقیر کرده است و گروهی از رسانه‌ها می‌گفتند که ایران دست رد به سینه آمریکا زد. من از این حرکت که گروهی دامن می‌زدند و بخشی از آن‌ها اسرائیلی‌ها بودند خوشحال نشدم زیرا اساسا بحثتحقیر مطرح نبود چرا که اصلا بنای ملاقات به دلیل آماده نبودن جزئیات در بین نبود اما گروهی می‌خواستند از این فضای گل آلود به نفع خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: ملاقات دو وزیر خارجه ایران و آمریکا در حاشیه ۱ + ۵ صورت گرفت تا اینکه روز جمعه آقای اوباما تماسی گرفتند و ما در لحظه حرکت با این مساله مواجه شدیم و آن‌ها به موبایل ما زنگ زدند و ما چند دقیقه‌ای با هم تلفنی صحبت کردیم. ما در مساله ایران و آمریکا مسائل فراوانی داریم و به اوباما نیز گفتم که در ۳۵ سال گذشته موارد تاریک بسیاری داریم و مساله ایران و آمریکا مسائل بسیاری دارد. عمده بحثما با اوباما درباره مساله هسته‌ای بود. اوباما نیز مسائل را قبول داشت و معتقد بود که مسائل ایران یک شبه حل نمی‌شود. اوباما گفت که شما در سخنرانی تاکید کردید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستید و رهبری شما نیز بر این امر تاکید کرده و همین راه را برای حل و فصل باز می‌کند.

روحانی گفت: مردم باید بدانند که مشکلات چند ساله را با ۷-۸ روز نمی‌توان حل کرد و راه مسائل خارجی هموار نیست اینکه مقامات آمریکایی هر کدام روزی یک جور حرف می‌زنند مهم نیست مهم این است که ما نشان دادیم آنهایی که فکر می‌کردند ملت ایران با تحریم سر فرود می‌آورد و از نظام جدا می‌شوند اشتباه کرده‌اند و انتخابات اخیر این امر را نشان داد که تحریم راه حل درستی نیست و من حتی این امر را به طرف‌های اروپایی هم گفتم که خود شما نیز به این امر رسیده‌اید که تحریم درست نیست.

وی یادآور شد: من به آن‌ها گفتم که شما اعتماد می‌خواهید ما هم اعتماد می‌خواهیم. شما می‌خواهید که ما اعتماد کنیم که دنبال بمب سازی نیستیم که ما بار‌ها تاکید کرده‌ایم شما نیز باید به حق هسته‌ای ما اعتماد کنید از نظر ما این راه حل مذاکره است و آن‌ها نیز قبول کرده‌اند و این بزرگ‌ترین قدم و اولین قدم است.

رییس‌جمهور ادامه داد: البته همه مسائل ما با دو جلسه حل نمی‌شود. من به ملت شریف ایران عرض می‌کنم استواری، استقامت و بیداری آن‌ها و خلق حماسه سیاسی آن‌ها و اعتمادشان به نظام کار خودش را کرده و فضا عوض شده است و ما در این دوره جدید می‌توانیم به اهداف خود برسیم. البته شاید در یک ماه و دو ماه اقدامات ما به نتیجه نرسد اما ما علامت‌ها را می‌بینیم زیرا لحن اروپایی‌ها و دبیرکل با ما کلا عوض و بهتر شده است. لحن اوباما نیز بهتر شده است و حتی لحن اوباما از‌‌ همان نامه‌ای که به من نوشت عوض شده است. این اولین قدم است.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در بین مردم این توقع را ایجاد نکنند که با یک یا دو سفر مشکلات چند ساله حل می‌شود من در این سفر به عنوان یک خدمتگذار پیام ملت ایران را منتقل کردم و مردم ما انشاالله در آینده شاهد پیروزی‌های بیشتری از ایستادگی خود باشند.

روحانی درباره سخنان جدید بنیامین نتانیاهو گفت: یک رژیم تجاوزگر در منطقه امروز با لحن درشت حرف می‌زند اما ما نباید از این مسئله ناراحت شویم زیرا وی سال‌هاست که این گونه سخن می‌گوید.

وی ادامه داد: دولت رژیم صهیونیستی امروز بسیار ناراحت و نگران است زیرا شمشیرشان کند شده چرا که منطق در جهان حکمفرما شده است. این رژیم از روز اول نسبت به من به عنوان یک خادم مردم نیز تند حرف می‌زد اما ما نباید ناراحت شویم زیرا حرف و کار ما درست و دقیق است.

وی درباره اینکه به نظر می‌رسد در امریکا گروهی دنبال افزایش تحریم‌ها هستند، گفت: در امریکا دو نظر وجود دارد نظر کنگره این است که تحریم‌ها تشدید شود که از نظر ما این راه خطا است و خود دولت امریکا نیز با این کار مخالف است زیرا دولت امریکا می‌خواهد در اجلاس ۵ + ۱ به صورت فعال حضور داشته باشد.

روحانی گفت: ما معتقدیم اگر مذاکرات ژنو موفقیت آمیز باشد جلوی بسیاری از تندروی‌ها گرفته می‌شود و ما به دنبال بازی برد - برد هستیم و اگر تحریم‌ها برداشته شود برای هر دو طرف برد است و اجلاس آینده ژنو می‌تواند برای هر دو طرف موفقیت آمیز باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون نشست مشترک مجلس و دولت گفت: این دیدار بسیار خوب بود و ما درباره مسائل کشور صحبت کردیم. ما معتقدیم مسائل کشور را با وحدت و اتحاد قوا می‌توان پیش برد و دولت قادر نیست به تنهایی همه مشکلات را حل کند و نیازمند است که با کمک رهبری و مجلس مشکلات حل شود. در این جلسه پیرامون ۳ وزیر پیشنهادی صحبت شد و جلسه آغاز خوبی بود برای همکاری‌های بیشتر.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اعتراضاتی که بعد از بازگشت وی از نیویورک صورت گرفته و حمله گروهی از معترضین به وی گفت: البته انتقاد آزاد است و هر کسی با هر لحنی آزاد است که در چارچوب قوانین و قواعد نظر خود را بگوید و حتی اگر اعتراض دارد در چارچوب قوانین و قواعد اعتراض خود را بیان کند. حتی ممکن است بعضی نیز مخالف باشند و یا معترض باشند اما باید این اعتراض در چارچوب قوانین و قواعد باشد.

وی ادامه داد: خود من حتی گفتم که نظرات مردم بررسی شود و حتی اگر یک درصد از مردم با رفتار دولت مخالف باشند حق نقد دارند و می‌تواند اعتراض کنند اما ما باید در نقدمان منافع ملی را مورد نظر قرار دهیم زیرا دولت در یک مسیر دشواری حرکت می‌کند و حمایت مردم نظر مردم و حمایت رهبری برای ما بزرگ‌ترین سرمایه است و اگر نباشد دولت کار سختی در پیش دارد.

وی در خصوص نتیجه مذاکرات ژنو عنوان کرد: اینکه در مذاکرات ژنو چه اتفاقی بیفتد مهم نیست اما علی الظاهر توافق نیویورک این است که در مذاکرات ژنو ایران طرح خود را روی میز بگذارد بنابراین ما نیز طرح دقیقی به همین منظور ارائه کردیم تا با ۵ + ۱ در ژنو وارد مذاکره شویم.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم در مورد این طرح به موافقت کامل بین دو طرف برسیم و یا اینکه حداقل در کلیات آن به توافق برسیم. چرا که این توافق می‌تواند در قدم‌های مهم دیگر تاثیرگذار باشد. البته قدم اول سخت است اما اگر بتوانیم قدم اول را برداریم قطعاً قدم‌های بعدی آسان‌تر خواهد بود.

رئیس جمهور در خصوص دستور بررسی ایجاد خط مستقیم هوایی میان ایران و امریکا نیز گفت: البته پیش از تحریم‌ها نیز ما در سال‌های گذشته این دستور را داشتیم اما طرف امریکایی موافقت نکرده بود. قطعاً این بار نیز با مشکلاتی مواجه خواهیم بود. ما در جلسه‌ای که با ایرانیان مقیم امریکا داشتیم - البته اگر صدا و سیما این جلسه را پخش کند خواهیم دید چه جلسه پرشوری بود - بحثبر این بود که همه ایرانیان خارج از کشور باید بتوانند به کشور خود رفت و آمد کنند چرا که در غیر این صورت هم ما و هم آن‌ها ضرر می‌بینیم. به ویژه اینکه نسل جدید جوانان خارج از کشور حق طبیعی خود می‌دانند که بیایند و وطن خود را ببینند. اساسا این رابطه بسیار مهم است من در مذاکره تلفنی با آقای اوباما هم گفتم که رابطه دو ملت می‌تواند آغازی برای راه طولانی پیش رو باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه من به مسئولین امر از طرف ایران گفته‌ام بررسی‌ها در خصوص خط هوایی مستقیم میان ایران و امریکا اغاز کنند، تصریح کرد: ما می‌خواهیم به ایرانیان خارج از کشور به ویژه آن‌ها که مقیم امریکا هستند بگوییم که دولت ایران در این زمینه برای تسهیل راه آن‌ها اولین قدم را برداشته است البته ممکن است امریکایی‌ها اصلا این مسئله را نپذیرند اما نباید فراموش کرد که تحقق این امر یک روزه ممکن نیست و ماه‌ها طول می‌کشد.

خبرنگاری از رئیس جمهور در خصوص احتمال حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت پرسید که وی گفت: پس از انتخاب شهردار فرصت دیدار با وی فراهم نشده است بنابراین اگر ضرورتی باشد مشکلی برای این حضور نیست.

روحانی در خصوص حضور گروه‌های افراطی در مراسم استقبال از رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد نیز گفت: این مساله که قطعا ما با گروه‌های خودسر مقابله می‌کنیم تردیدی وجود ندارد اما دولت نمی‌خواهد در این مورد شبهه‌ای وجود داشته باشد که عده‌ای برابر رئیس جمهور خلاف اخلاق برخورد کردند و با آ‌ها مقابله شد. ما نمی‌خواهیم از اینجا شروع کنیم.

وی با بیان اینکه گروه‌های خودسر در موارد دیگر نیز بداخلاقی‌های خود را نشان داده و می‌دهند، تصریح کرد در مرحله اول خواهش ما از آن‌ها این است که این اقدامات خود را کنار بگذارند چرا که نیازی به ورود دستگاه‌های اطلاعاتی، قضایی ودولت در این مورد نیست.

وی گفت: وقتی خود دولت پیشقدم می‌شود و می‌گوید هر کسی که نقد دارد مطرح کند، دیگر نیازی به این رفتارها نیست. من در مراسم استقبال‌‌ همانگونه که به دوستدارانم لبخند زده و دست تکان دادم برای منتقدینم هم همین کار را انجام دادم. بنابراین من در رفتار خود با آن‌ها عدالت را مراعات کردم چرا که آن‌ها هم وطنان عزیز ما هستند.

روحانی افزود: اگر در شیوه رفتار برخی از گروه‌ها اشکالی هست باید به آن‌ها بگوییم من به بخش حقوقی گفته‌ام حق شکایت از رسانه‌ها و مردم که از قبل بوده است را پس بگیرند. دولت می‌خواهد با کمک دیگران تندروی را به انزوا بکشد مردم نیز باید در این راستا کمک کنند.

رئیس جمهور با اشاره به یکی از احادیثپیامبر یادآور شد: قدم اول در برخورد با افراد بی‌اخلاق اخم کردن و نشان دادن روی ترش است بنابراین مردم نیز باید در قدم اول به تندرو‌ها روی ترش نشان دهند و بعد نصیحت و صحبت و پس از آن اگر اصلاح نشدند دستگاه‌های قضایی و امنتیی وارد می‌شوند. من فکر می‌کنم ندای انتخابات اخیر به خوبی بیان کرد که مردم چه می‌خواهند.

وی ادامه داد: خواهش من از همه تندروهایی که شیوه گذشته را ادامه می‌دهند این است که پنبه‌ها را از گوش‌های خود در آورند و اگر صدای مردم را بشنوند همین کافی است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در بحثهدفمندی یارانه‌ها چهار کمیته تشکیل داده‌ایم، عنوان کرد: ما فکر می‌کنیم که در مرحله اول نیازاست تا اصلاحاتی انجام شود که البته کمیته‌ها تشکیل شده اما نتایج آن هنوز نیامده است پس از اینکه نتایج مشخص شد در هیئت وزیران در این خصوص بحثمی‌شود احتمالاً ما بخشی را در لایحه بودجه ۹۳ به همین منظور اضافه می‌کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها اصلاح نشده وارد فاز دوم آن نخواهیم شد ضمن اینکه هدفمندی یارانه‌ها اهدافی دارد که نباید آن را از یاد ببریم. اهداف اولیه این قانون‌ این بود که می‌خواست مصرف انرژی را متعادل کند تا به خودکفایی برسیم اساسا قرار بود که این قانون کمک لازم را برای سرمایه گذاری به بخش تولید بدهد اما این اهداف در حال فراموشی است و ما باید به آن بازگردیم. امیدوارم در اصلاحاتی که صورت می‌گیرد بتوانیم این قانون را با رفع نواقص در پیش گیریم.

رئیس جمهور در خصوص مشخص شدن معاونت‌هایی که هنوز معرفی نشده‌اند، یادآور شد: برخی معاونت‌ها همچون معاونت بین الملل و اجتماعی را علیرغم اینکه منحل نکرده‌ایم اما نیازی به فعال شدن آن نمی‌بینیم و بعید می‌بینم ضرورتی برای استفاده از این معاونت‌ها باشد.

وی در خصوص پیشنهادات هسته‌ای غرب نیز عنوان کرد: آنچه مردم باید مطئمن باشند این است که اصل فن آوری هسته‌ای و غنی سازی قابل گفتگو نیست اما خصوصیات و مسائل آن نیاز به بحثدارد. اصول ما این است که در برابر اژانس درب‌ سایت‌های هسته‌ای خود را باز گذاشته‌ایم وآن‌ها می‌توانند نظارت کافی داشته باشند.

روحانی ادامه داد: من در سفر نیویورک نیز گفتم که ما چیزی برای پنهان کردن در زمینه هسته‌ای نداریم. وقتی دست ما پاک است و در راس همه آن‌ها رهبری نظام تاکید دارد که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم دیگر چیزی بالا‌تر از آن وجود ندارد. ایشان نه تنها مرجع تقلید هستند بلکه رهبر نظامند بنابراین فرمایشات ایشان آبروی کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز