خبرگزاری کار ایران

در عملیات اجرایی پروژه فاضلاب اهواز مطرح شد:

برطرف شدن مشکلات فاضلاب اهواز با اجرای۷۰ درصدی پروژه جامع فاضلاب

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۴۱۵

استاندار خوزستان در عملیات اجرایی پروژه جامع فاضلاب اهواز، گفت: با اتمام پروژه جامع فاضلاب اهواز و کارون ۷۰ درصد از مشکلات فاضلاب برطرف خواهد شد و از متوسط کشوری بالاتر خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ ماه در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه جامع فاضلاب اهواز و کارون، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی حجم زیادی از سرمایه در سدها به‌منظور ذخیره‌سازی آب در استان هزینه شد و یکی از دلایل این اقدام زیرساختی، طبق فرمایش مقام معظم رهبری اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است.

استاندار خوزستان گفت: مدیریت منابع آب و حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه، در خوزستان بر کسی پوشیده نیست، این هزینه‌ها بدون توانمندسازی و بهبود معیشت مردم راه به‌جایی نخواهد برد.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به ارتباط این طرح در بهبود معیشت مردم عنوان کرد: کارهای صورت گرفته و ذخیره‌سازی آب در بهبود معیشت مردم و صاحبان زمین تأثیرگذار و توان خلق ثروت را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن قدرت خرید مردم و توسعه خواهد شد.

شریعتی افزود: پس از انقلاب کارهای ارزشمندی در معیشت و اشتغال پایدار برای نقاط مختلف استان صورت گرفت و در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که به‌ عنوان آخرین حلقه این زنجیره شناخته می‌شود باعث چندین برابر شدن تولیدات محصولات کشاورزی شد‌.

وی یادآور شد: پس از پایان‌ جنگ تحمیلی، ارزش صادرات نفتی کشور ۳۰۰ میلیون دلار بوده و در حال حاضر حجم صادرات غیرنفتی، تنها در خوزستان بالای چندین میلیارد دلار است. توسعه پتروشیمی‌ها در ‌استان‌، امر  خام فروشی را به حداقل رسانده و باعث افزایش ارزش‌افزوده و ارز آوری شد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در گذشته حجم ذخیره‌سازی آب کم بود و مقدار زیادی آب از کارون عبور می‌کرد و باوجود ریزش فاضلاب در کارون چندان‌ نمایان نبود؛ با انجام ذخیره‌سازی آب، توسعه و صنعت و کشاورزی در استان، حجم آب عبوری کاهش پیدا کرد و در مقابل حجم فاضلاب افزایش یافت و این اتفاق بر کیفیت آب شرب تأثیر گذاشت.

وی در ادامه به اجرای طرح آب غدیر اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح آب غدیر، کیفیت آب شرب شمال شرق و جنوب شرق بهبود پیدا خواهد کرد و برنامه‌ریزی های خوبی به این منظور صورت گرفته است. درحال حاضر این پروژه ۵۵ درصد پیشرفت داشته و کیفیت آب را  تا حدی بهتر کرده ولی به نقطه مطلوب نرسیده است.

شریعتی گفت: در زمینه فاضلاب و اصلاح شبکه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته که به نسبت نیاز پایین بوده است.  فاضلاب اهواز در سال ۹۸ حدود ۴ هزار میلیارد تومان‌ اعتبار نیاز داشت که مقام‌ معظم رهبری دستور به پرداخت ۵۰ میلیون یورو در سال جاری و آینده را دادند.

 او می‌گوید: در تصفیه‌خانه غرب اهواز نیز ۴۰ میلیون یورو فاینانس چین وجود دارد و در حال طی کردن مراحل پایانی هست و با تعهد ۲۵ میلیون یورویی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، در مجموع اعتبار آن به ۱۶۵ میلیون یورو خواهد رسید که ۵۵ درصد اعتبار موردنیاز فاضلاب اهواز و کارون است. با اعمال حدود ۵۵ تا ۷۰ درصد هزینه‌ها، مشکلات فاضلاب اهواز برطرف خواهد شد و ممکن است از متوسط کشوری هم نیز بالاتر رود.

استاندار خوزستان در پایان گفت: در طرحی که به دولت پیشنهاد شده، آمده است که ۲۰۰ میلیارد تومان به‌منظور بهره‌مندی طرح آب غدیر از دز پرداخت شود، این اعتبار در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرارگرفته است و در صورت تکمیل شدن، آب شرب مصرفی از آب کارون تأمین نخواهد شد بلکه از آب باکیفیت دز بهره‌مند خواهید شد.

 

 

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز