خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سیستم آموزشی جدید دسترسی آزادانه کودکان را به فضای مجازی ایجاد کرده است/ چگونه امنیت کودکان خود را در فضای مجازی حفظ کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۰۸۹

یک روانشناس خانواده از کنترل و مدیریت کودکان در شرایطی که کرونا وضعیت جدیدی بر سیستم آموزشی کودکان و نوجوانان تحمیل کرده است، گفت: خطراتی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند که لازم است خانواده‌ها و متولیان آموزش در این خصوص هوشیاری لازم را داشته باشند.

به گزارش ایلنا از خوزستان، علیرضا مخبر دزفولی از تهدیدهای فضای مجازی در ایام کرونا و دسترسی بیشتر کودکان و نوجوانان به تلفن همراه هوشمند به دلیل کلاس‌های آنلاین در این ایام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: فضای مجازی آثار منفی و تهدید کننده‌ای در کودکان ایجاد می‌کند و نقش مخرب آن، باعث تهدید برخی ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، امنیت اخلاقی و هویت کودکان می‌شود.

این رواشناس گفت: تعاملات آسیب‌زا، بی‌اعتمادی بین افراد، بی‌صداقتی، فریب و دروغ، کاهش نوع دوستی و خیرخواهی، عدم رعایت حقوق و احترام، کاهش عزت‌نفس و کم‌رنگ شدن هویت‌های اجتماعی از آثار منفی فضای مجازی برای کودکان است.

 

  اثرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای

این روانشناس خانواده بابیان اینکه بررسی مسئله و ریشه‌یابی مشکلات و پیش گرفتن راه‌حل های اصلاحی نتایج‌ بهتری دارد، افزود: در این راستا ضرورت دارد سیاست‌گذاران و برنامه ریزان به‌عنوان متولیان در عرصه جهانی با اتخاذ تدابیر لازم از امکانات و فرصت‌های ایجاد شده شرایط تقویت و گسترش اخلاق و هویت کودکان اجتماعی را برای جامعه فراهم کنند.

او می‌گوید: اگر اجازه دهیم بازی‌های جذاب آنلاین که در شرایط کرونایی به تنها دلبستگی و تفریح کودکان به‌حساب می‌آید به قبضه دیگران باشد در آینده شاهد اعتیاد کودکان به این بازی‌ها و بهم‌خوردن ریتم خواب و بیداری آن‌ها خواهیم بود.

مخبر دزفولی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: این بازی‌ها پرخاشگری، بی‌عاطفگی، رفتار تهاجمی، آسیب چشمی و مشکلات اسکلتی عضلانی به دلیل ماندن در وضعیت‌های نامناسب جسمی به مدت طولانی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید شاهد تغییر ارزش‌ها، هنجارها، نگرش‌ها و رفتارهای فرزندان خود باشیم که هیچ انطباقی با شرایط فرهنگی و ارزشی جامعه ندارد که خود آغازگر بسیاری از تنش‌ها در خانواده و عوامل تأثیرگذار بر آینده فرزندان است.

 

  لزوم آگاهی و شناخت والدین از خطرات فضای مجازی

این روانشناس تشریح کرد: آگاهی و شناخت والدین از خطرات موجود در این زمینه و برنامه‌ریزی مناسب پیش از فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای ‌کودکان اهمیت ویژه‌ای در امنیت جسمی و روحی آن‌ها دارد.

 

  تهدیدهای فضای مجازی

وی عنوان کرد: امکان برقراری تماس‌های نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوءاستفاده و بهره‌برداری یا تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها را داشته باشد وجود دارد.

مخبر دزفولی گفت: در فضای مجازی امکان بروز رفتارهای نامناسب کودکان به‌واسطه تأثیرپذیری از شیوه‌های برخورد آنلاین دیگران مانند ارائه اطلاعات شخصی در‌ مکان‌هایی که افراد بسیار زیادی به آن نهاد دسترسی خواهند داشت نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امکان تبدیل شدن کودکان و نوجوانان به عامل یا هدف زورگیری سایبری وجود دارد، افزود: در فضای مجازی امکان دسترسی به محتوای نامناسب مانند فیلم‌ها، تصاویر، مطالب و نوشته‌های غیراخلاقی، نژادپرستانه، خشونت‌آمیز و دیگر موارد کودکان و نوجوانان را به‌شدت در معرض تهدید قرار می‌دهد.

این پزشک خانواده ادامه داد: در فضای مجازی امکان تجارت گرایی که شامل بازاریابی و تبلیغات گسترده با محوریت کودکان است وجود دارد.

وی همچنین بیان داشت: در روزگار پرشتاب و پرمشغله والدین، کودکان ناچار هستند برای جبران کمبودها به این جهان مجازی شیک و فریبنده پناه ببرند تا در سرگرمی جذاب و فضای پُر برق آن، نیاز واقعی و خواسته واقعیشان را جبران کنند.

 

فضای مجازی جایگزین اجباری تفریح‌های خانوادگی کودکان و نوجوانان

مخبر دزفولی با بیان اینکه در تفریح‌های خانوادگی کودک شما نیازی نمی‌بیند تا درون فضای مجازی خود را فرو ببرد، اضافه کرد: اولویت کودکان موارد دیگری است که فضای مجازی جایگزین اجباری برای آن‌ها محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: گریزی از زندگیه مدرنِ امروزی نیست. والدین باید با احترام به بعضی از خواسته‌های منطقی کودکان و آشنایی باعلاقه آن‌ها زمینه را برای مشغول کردن مفید آن‌ها و زمان حضورشان در فضای مجازی را مدیریت کنند.

 

کرونا مانع فعالیت‌های بدنی و ورزشی کودکان و نوجوانان نشود

این روانشناسی خاطرنشان کرد: کرونا نباید سبب شود کودکان و نوجوانان از فعالیت‌های بدنی و مفرح خود غافل شوند و والدین زمینه فعالیت‌های ورزشی آن‌ها را با شرایط مناسب فراهم کنند.

وی به بازی‌های جذاب فکری و گروهی مثل اسم، فامیل، پانتومیم و نظیر آن با محوریت والدین تأکید کرد و گفت: این بازی‌ها با هیجان کامل می‌تواند عامل تخلیه بخشی از هیجانات کودکان باشد.

مخبر دزفولی در‌ پایان ایجاد اعتماد در روابط برای بسترسازی طرح ابهامات از سوی کودکان با والدین و دادن اطلاعات لازم به فرزندان در خصوص خطرات فضای مجازی را ضروری دانست.

 

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز