خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا تشریح شد:

انتقاد دبیر انجمن دوست داران میراث فرهنگی شوش به عملکرد میراث/ادامه‌ی آتش‌سوزی و تعرض به تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی شوش/عدم پاسخگویی مسئولان میراث فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۴۶۵

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش،گفت: صنعت گردشگری در شهرستان شوش باوجود پتانسیل‌های بالا هیچ معنایی ندارد و این نشان از بی‌توجهی مسئولان به قدمت و ارزش این شهر دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی درویشی در خصوص بی‌توجهی به آثار تاریخی شهرستان شوش، توسط مسئولان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسئولان شهرستان شوش رابطه خوبی با میراث فرهنگی ندارند، میراث فرهنگی شوش باید توسط کارشناسان و متخصصان با مدیریت جهانی اداره شود.

دبیر انجمن دوست داران میراث فرهنگی شوش گفت: تفکراتی که مخالف تمدن‌ها و آثار تاریخی هستند زیاد شده است و حتی اجازه برگزاری سمینار و نمایان شدن تمدن‌ها داده نمی‌شود و متأسفانه اداره میراث فرهنگی هم نیز، برنامه‌ای برای حفظ آثار، برگزاری سمینار، تعامل با مردم، تلاش برای آشنایی و آموزش همگانی و مدارس ندارد.

درویشی افزود: برخی از مسئولان شهرستان، ناتوانی خود در انجام امورات شهری را به گردن اداره میراث فرهنگی‌ می‌اندازند تا از ساخت‌وساز در حریم آثار تاریخی جلوگیری کنند. البته میراث فرهنگی، به دلیل کمبود بودجه، هیچ‌گونه برنامه به جهت حفظ آثار ندارد.

او می‌گوید: بسیاری از آثار تاریخی شوش، تخریب و تپه‌های باستانی از بین رفته‌اند ولی اداره میراث فرهنگی هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده است. دو سال پیش، حفاری در یک منطقه تاریخی به‌منظور احداث یک زیرگذر، سبب اعتراض بسیاری از باستان شناسان شد که اتفاقاً تعدادی اشیاء تاریخی هم نیز در آنجا کشف شد.

این مقام فرهنگی اضافه کرد: تپه مگرنات ازجمله آثار دوره سلجوقیان محسوب می‌شود که متأسفانه به دلیل ناآگاهی مردم روستا تخریب شد و در حالی از بین رفت که اداره میراث فرهنگی، حریمی برای این بنا تعیین‌ نکرد و آن را ثبت ملی نکرده بود.

دبیر انجمن دوست داران میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ شهرستان شوش به ثبت جهانی رسید، اما هیچ‌گونه برنامه‌ای برگزار نشد که این نشان از بی‌توجهی مسئولان به قدمت و ارزش این شهر دارد. صنعت گردشگری در شوش، هیچ معنایی ندارد و صرفاً در ایام نوروز، کمی رونق پیدا می‌کند و باوجود پتانسیل‌های موجود تعریفی از صنعت گردشگری در این شهر وجود ندارد.

درویشی در ادامه تخریب آثار را مرتبط با عدم‌ آگاهی دانست مردم دانست و عنوان کرد: بناها و تپه‌هایی در‌ مزارع کشاورزی وجود دارند که چندین بار توسط مردم تخریب شدند که یکی از دلایل آن، عدم تعیین حریم و محدوده و آگاهی مردم بوده. اگر اهمیت و پتانسیل‌های اقتصادی آن برای مردم مشخص شود قطعاً دیگر شاهد چنین اتفاقاً هایی نخواهیم بود.

وی با اشاره به تپه‌های "کاظم حمد بیان کرد: در این منطقه ۲۰ هکتاری تصویر و تندیس های کشف شده که شباهت های زیادی با تصاویر کشف شده در جیرفت دارد.

وی گفت: وسعت تپه‌های تاریخی شوش، با وسعتی غریب به ۴۰۰ هکتار به ثبت جهانی رسیده که ۳۰۰ هکتار از اراضی اطراف آن نیز به ثبت ملی شده است اما با این‌حال، آتش‌سوزی و تعرض به آن‌ها ادامه دارد.

 

لازم به ذکر است؛ عدم پاسخگویی مسئولان میراث فرهنگی شهرستان شوش و استان خوزستان، در تماس‌های خبرنگار ایلنا، پیگیری و تلاش‌های این مجموعه را به‌منظور شفاف‌سازی موضوعات مطرح شده را بی‌نتیجه گذاشت.

 

 

 

 

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز