خبرگزاری کار ایران

سرپرست بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز:

ظرفیت بیمارستان‌ها به مرز ۸۰ درصد و تخت‌های ICU تکمیل شد/ ابتلای خانوادگی کرونا افزایش یافته خانواده‌ها به آن توجه ای ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۱۲۰

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: کرونا یک بیماری رفتاری بوده و کنترل این بیماری با درمان اشتباه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سید محمد علوی امروز دوشنبه ۲۸ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: کشورهایی که از نظر سلامتی در سطح خوبی قرار دارند بالاترین امید به زندگی را در جامعه خود دارا هستند. بهداشت و سلامت در رفاه کامل سلامتی، جسمانی، روانی، و اجتماعی تعریف می‌شود و بیماری کرونا به جوامع نشان داد که سلامت اجتماعی و معنوی حرف اول و آخر را می‌زند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز گفت: کرونا و کاهش جمعیت که نرخ جایگزینی ۱.۷ نفر را دارد از خطراتی است که کشور را تهدید می‌کند.

علوی با اشاره به اینکه در زمینه سواد سلامت و اجتماعی کم‌کاری شده است، افزود: حفظ سلامت، مستلزم مشارکت عمومی و هماهنگی بین بخشی‌ها است و همه ارگان‌ها باید کمک کنند تا فشار از دوش دانشگاه علوم‌ پزشکی برداشته شود و مقابله با بیماری را تنها وظیفه دانشگاه ندانند.

افزایش نسبت بیماران بدحال در مقابل بیماران بستری شده و همچنین کامل شدن ظرفیت تخت‌های ICU و تکمیل ظرفیت ۸۰ درصدی بیمارستان‌ها ازجمله نکات و نگرانی های سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز، بود.

عضو دانشگاه پزشکی اهواز، مهم‌ترین راه جلوگیری از این بیماری را پیشگیری دانست و تأکید کرد: کرونا یک بیماری رفتاری هست، باید در بهداشت و پیشگیری سرمایه‌گذاری کرد‌ و کنترل این بیماری با درمان اشتباه است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز، افزود: اعلام وضعیت سفید در شهرها اطمینان کاذب ایجاد می‌کند و مجدداً سبب بحرانی شدن شهر و شیوع این ویروس خواهد شد. بهترین اقدامات پیشگیرانه در خوزستان نیز، مربوط به اسفندماه سال گذشته و فروردین سال جاری است.

علوی در تشریح نسبی حال بیماران مبتلا شده و فوت‌شدگان افزود: متأسفانه از هر ۱۰ بیمار بستری شده در اورژانس یک نفر، بخش ICU  پنج نفر و بیماران اینتوبه نیز ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، با بیان اینکه هر بیمار کرونایی در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند ۴۵۰ نفر را در طول یک ماه بیمار کند خاطرنشان کرد: در این روزها ابتلای خانوادگی کرونا افزایش یافته و مهمانی‌های فامیلی، باعث این اتفاق شده است و خانواده‌ها به آن توجه ای ندارند.

 شست شوی دست‌ها، فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات، جلوگیری از آلوده شدن سطوح و ضدعفونی کردن، بیماریابی و ردیابی موارد تماس، ازجمله ۷ اصولی هست که به ۷ فرمان بهداشت برای مقابله با کرونا معروف شده است.

او می‌گوید: مراقبت از کرونا، باید از دولتی بودن به عمومی بودن تغییر کند. خانه بهداشت به‌عنوان اولین واحد ارائه خدمات در روستاها و پایگاه بهداشت در شهرها، باید به خانه‌ها بروند، چراکه اولین کسی که می‌تواند خدمات بهداشتی را ارائه دهد از ساکنان خانه است.

وی همچنین گفت: دنیا همواره درگیر بیماری بوده است و بیماری کرونا اتفاق تازه‌ای نیست. در سال ۱۹۱۸ آنفولانزا اسپانیایی، ۵۰۰ میلیون نفر را درگیر و ۵۰ نفر را به کام‌ مرگ کشاند.

وی در خصوص بیماری هپاتیت نیز توضیح داد: ۳۱۰ میلیون نفر در جهان هپاتیت مزمن یا نوع "بی و سی" دارند که هرساله ۲۵۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی در پایان عنوان کرد: مهم‌ترین موضوع در بحث کرونا، انتقال اطلاعات اشتباه است. به‌تازگی قدرت واگیری کرونا افزایش پیدا کرده. در گذشته این بیماری در افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای اثر بیشتری داشت ولی در حال حاضر نوجوانان و حتی کودکان نیز زیاد شده است.

 

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز