خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره محیط زیست آبادان خبر داد؛

ایمن‌سازی مسیر پرواز پرندگان در تالاب بین‌المللی شادگان برای نخستین بار

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۵۹۳

رئیس اداره محیط زیست آبادان گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به استان خوزستان، برای نخستین بار در استان، خطوط انتقال برق واقع در مسیر پروازی پرندگان در تالاب بین‌المللی شادگان ایمن‌سازی شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، برای نخستین بار در خوزستان، خطوط انتقال برق واقع در مسیر پروازی پرندگان در تالاب بین‌المللی شادگان ایمن‌سازی شد.

علی فتحی نیا در توضیح و تشریح این اقدام اظهار کرد: به‌منظور پیشگیری از مخاطرات پروازی فلامینگوها و پرندگان شکاری، عملیات ایمن‌سازی خطوط انتقال برق در تالاب بین‌المللی شادگان (حوزه استحفاظی آبادان ) با نصب علامت‌های هشدار دهنده ایمن‌سازی شد.

رئیس اداره محیط زیست آبادان گفت: این طرح زیست‌محیطی در قالب یک اقدام ارزشمند مشارکتی با نصب ۳۰ عدد اسپیرال (پرنده پران) در طول ۶۷۰ متر از خطوط شبکه توزیع نیرو برق در زیستگاه تالاب شادگان به‌منظور پیشگیری از برخورد و اتلاف پرندگان شاخص، با شبکه خطوط برق در مهرماه ۹۹ اجرایی شد.

فتحی نیا در تشریح هدف از این اقدام عنوان کرد: فلامینگوها به‌عنوان پرنده‌ای بزرگ جثه و مختص زیستگاه‌های تالابی، از گونه‌های مهم و حمایت شده بشمار می‌آیند که در این تالاب جوجه آوری دارند و دارای بالاترین حساسیت‌ها و اهمیت حفاظتی در جهان هستند. ایران یکی از غنی‌ترین زیستگاه‌ها، به‌ویژه از مهم‌ترین عرصه‌های زادآوری و تولیدمثل این پرنده بین‌المللی در کل آسیا بوده و بدون تردید پهناورترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های این پرنده را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این منطقه زیستگاهی برجسته و کم‌نظیر، برای پرندگان زمستان گذر و مهاجر اعم از دائمی و مقیم فلامینگوها، به‌ویژه پرندگان بسیار گران‌بها جوجه آور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدات و مخاطرات در موضوع حفاظت پایدار از فلامینگوها، کاکایی‌ها و پرندگان شکاری، واقع شدن خطوط توزیع برق در مسیر پرواز بوده که در برخی مواقع برخورد با این خطوط سبب آسیب جدی و اتلاف این گونه‌های ارزشمند می‌شود.

وی در پایان گفت: پس از بررسی‌های میدانی کارشناسی، این طرح با همکاری اداره حفاظت محیط زیست آبادان و برق منطقه‌ای خوزستان، واحد امور بهره‌برداری ناحیه جنوب، تلاش و پیگیری مدیریت HSE و ایمنی ناحیه جنوب و دفتر تخصصی پرندگان اجرا شد.

مؤثرترین و مطمئن‌ترین راهبرد برای حفاظت پایدار از طبیعت و تنوع زیستی در تمامی ابعاد، مشارکت عمومی آحاد مردم، مسئولان، هم‌افزایی ظرفیت‌ها و نهادینه شدن و اشاعه فرهنگ همگانی در حفاظت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز