خبرگزاری کار ایران

در دیدار ناظر گمرکات استان با مسئولان گمرکات عراق مطرح شد؛

درخواست رفع ممنوعیت‌ها و موانع گمرکی صادرکنندگان خوزستانی از طرف عراقی/ هم‌مرزی با عراق اهمیت بسیاری برای اقتصاد کشور و خوزستان دارد/ روند حل مشکلات عراق تسریع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۲۵۰

ناظر گمرکات خوزستان، ضمن اشاره به وعده مساعدت عراق، به جهت رفع مشکلات صادرکنندگان خوزستانی، گفت: در جلسه‌ای که با مدیران مرزبانی و گمرک شیب عراق برگزار شد طرف عراقی بر تسریع روند حل مشکلات و رفع موانع صادرات به این کشور تأکید کرد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی ستاد نظارت گمرکات استان، نشست مسئولان گمرکات کشور عراق با معاون اقتصادی و مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان، رئیس اتاق بازرگانی اهواز، فرماندار دشت آزادگان و ناظر گمرکات خوزستان، در محل سالن جلسات پایانه مرزی شیب عراق برگزار شد.

ناظر گمرکات خوزستان، با اشاره به اهمیت بازار عراق برای خوزستان و سهم بازار عراق در سبد درآمدهای صادراتی و ارزی کشور و خوزستان، اظهار کرد: استان خوزستان، به دلیل هم‌مرزی با عراق، اهمیت بسیاری برای اقتصاد کشور و همچنین به سبب اشتراک دینی و مذهبی، بازار میلیونی و موقعیت جغرافیایی اهمیت و سهم بسزایی در اقتصاد خوزستان دارد.

غلامرضا بلوطی میرزا عنوان کرد: در جلسه‌ای که در پایانه مرزی شیب عراق با حضور مدیران مرزبانی و گمرک شیب برگزار شد، مسئولان کشور عراق، اعلام کردند که در بحث واردات از ایران، یک سری مشکلات وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باسکول‌ها و هزینه‌های دریافتی بود.

عدم همخوانی وزن و نوع کالا با فهرست کل بار (مانیفیست)، یکی از مشکلات مطرح شده از سوی کشور عراق بود که در این نشست مقرر شد که طرفین این موضوع را موردبررسی و ارزیابی بیشتر قرار دهند و درصدد رفع آن اقدام کنند.

به گفته بلوط میرزا در ادامه این نشست، از مشکلات صادرکنندگان خوزستانی هم مباحثی مطرح شد که حل مشکلات صادرکنندگان خوزستانی و رفع ممنوعیت‌ها و همچنین موانع گمرکی، ازجمله عناوین مطرح شده در این دیدار بود که مسئولان گمرک شیب عراق، وعده مساعدت و همکاری به جهت رفع این مشکل دادند.

 این مقام مسئول با اشاره به ممنوعیت واردات برخی کالاها از خوزستان به کشور عراق و انتقاد از دوگانگی این تصمیم به جهت ورود همان کالاها از دیگر مرزها تصریح کرد: اخیراً دولت عراق واردات برخی کالاها را از مرزهای خوزستان ممنوع کرده است درحالی‌که صادرکنندگان از طریق مرز مهران و اقلیم سلیمانیه کردستان عراق، به‌راحتی کالاهای خود را صادر می‌کنند و این دوگانگی موجود در قوانین صحیح نیست.

ناظر گمرکات خوزستان اضافه کرد: انتظار می‌رود که وقتی برای ورود یک کالا اعلام ممنوعیت می‌شود، مکاتبات آن از قبل با گمرک ایران صورت پذیرد و این اقدام پذیرفته نیست که به‌صورت خلق‌الساعه جلوی این کار گرفته شود و صادرکنندگان برای صادرات به مرز مراجعه کنند و یک‌باره متوجه این تصمیم شوند.

در این دیدار طرف ایرانی پیشنهاد یک تفاهم‌نامه در جهت تعرفه‌های ترجیحی و سایر امور گمرکی را مطرح کرد که در سطح عالی رؤسای دو کشور به تائید و امضاء برسد.

ترخیص زودهنگام و یا به هنگام از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود که بلوطی میرزایی بر آن تأکید داشت و گفت: اگر کالایی با صدور قبض انبار به مرز هرکدام از کشورها وارد شد، حتی اگر ممنوعیتی برای آن در نظر گرفته شده باشد، ظرف حداقل 10 و حداکثر 15 روز از آن مرز ترخیص شود.

مسئولان گمرکات کشور عراق، درخواست محدودیت در بار زدن کامیون‌ها را داشتند که بلوطی میرزا پاسخ داد: محدودیت‌های لازم باید از سوی گمرک عراق برای کامیون‌های این کشور در نظر گرفته شود و مسئولان این کشور، وزن مشخصی را تعیین کنند چراکه برخی از تاجران برای کاهش هزینه حمل‌ونقل، بار اضافی می‌زنند.

ناظر گمرکات خوزستان خاطرنشان کرد: حل اختلاف و تفاوت تعرفه‌های گمرک شمال و جنوب جمهوری عراق، ارتقای امنیت در مرزها، رفع عدم همخوانی ساعت ورود و خروج کارکنان گمرک هر دو کشور که منجر به اختلاف ساعت ورود و خروج کامیون‌ها می‌شود ازجمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

 وی در پایان ضمن اشاره به تبادل اطلاعات بین گمرک و مرزبانی هر دو کشور و همچنین پشتیبانی فنی از باسکول‌های مرز چذابه مربوط به کشور، از برگزاری جلسات مشترک ابراز امیدواری کرد و نتیجه آن را تسهیل روند صادرات در مرزها دانست.

برگزاری مستمر و منظم این نشست‌ها از سوی استانداری خوزستان، فرمانداری دشت آزادگان، گمرک و اتاق بازرگانی اهواز، درخواست پایانی بلوط میرزا بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز