خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب و فاضلاب استان خوزستان خبر داد:

آغاز مانور بزرگ لایروبی فاضلاب اهواز و کارون

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۹۱۵

مدیرعامل آب و فاضلاب استان خوزستان، از آغاز مانور بزرگ لایروبی و رفع انسداد شبکه فاضلاب اهواز و کارون، با کمک استان‌های معین به مدت 2 هفته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، صادق حقیقی پور امروز یک‌شنبه ۳۰ شهریورماه در مانور بزرگ لایروبی و رفع انسداد شبکه فاضلاب شهرستان های اهواز و کارون، با حضور استاندار خوزستان اظهار کرد: وضعیت فاضلاب شهرستان اهواز در بارندگی سال ۹۸ و سیل سال ۹۸ را همه به یاد دارند که در پی آنچه بحرانی ایجاد شد. فاضلاب اهواز، معضل و اولویت اول همه مسئولان هست که با تلاش‌ها و کوشش‌ و همچنین مساعدت وزارت نیرو، اعتباری برای رفع آن اختصاص داده شد.

 مدیرعامل آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: برای سال مالی ۹۹ و سال آینده اعتباری به میزان ۵۰ میلیون یورو اختصاص داده شده است تا مشکلات فاضلاب اهواز را برطرف کنیم.

حقیقی پور افزود: اکنون مراحل مناقصه پکیج صندوق توسعه در حال انجام و فراخوان ارزیابی کیفی آن نهایی شده است و به زودی لیست آن‌ها تهیه می‌شود تا پیمانکار نهایی را برای ۳ پیمان مجزا، که فاضلاب شرق و غرب اهواز، توسعه و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ هستند، انتخاب کنیم.

این مقام مسئول می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود این برنامه به ۳ سال زمان نیاز داشته باشد. پیش از انجام این پروژه‌ها مجبور بودیم طرح‌هایی را برای کاهش مشکلات و معضلات فاضلاب در زمستان انجام دهیم بنابراین تصمیم گرفته شد مانور بزرگ لایروبی را در شهر اهواز برگزار کنیم. از این پس این مانور هرسال در یک شهر از استان برگزار خواهد شد اما امسال تصمیم گرفته شد که آن را در ابعاد بسیار بزرگ در شهر اهواز برگزار کنیم.

او بیان کرد: حوادثی که در شش ماه اخیر اعم از گزارشات سامانه ۱۲۲، گزارشات مردمی، گزارشات میدانی، رصد فضای مجازی و گزارشات سایر نهادها را بررسی و آنالیز کردیم و منابع شهر اهواز و عوامل آن مشکلات نیز شناسایی شدند. همچنین برنامه‌ریزی کردیم تا با هماهنگی استاندار خوزستان طی یک مانور بزرگ این مشکلات را در یک اقدام جهادی حل کنیم تا برای زمستان آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید در اهواز، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی وجود ندارد و وظیفه تخلیه  باران ‌های احتمالی بر دوش شبکه فرسوده فاضلاب است. برای رفع آب‌های سطحی ۲ راه در نظر گرفته شد؛ یکی تفاهم‌نامه‌ای است که با شورای شهر و شهردار اهواز منعقد شده امیدوار هستیم تا قبل از شروع فصل بارندگی طرفین به تعهدات خود عمل کنند تا مسائل و مشکلات بعد از بارندگی کمتر شود.

وی در تشریح این مانور توضیح داد: این مانور در ۸۰ نقطه شناسایی شده، به‌وسیله ۳۰ دستگاه و ماشین‌آلات مختلف شرکت آب و فاضلاب استان و با کمک و همیاری چند استان دیگر ظرف ۲ هفته انجام خواهد شد.

 حدود ۳۰۰ کیلومتر لایروبی شبکه فاضلاب، ورودی و خروجی برق، آشغال‌گیری پمپاژ و افزایش ظرفیت ۲۰ ایستگاه پمپاژ فاضلاب اصلی از اهداف این طرح هستند.

وی تصریح کرد: هدف از این طرح، کاهش ریزش فاضلاب در رودخانه کارون است و همان‌طور که می‌دانید سال ۹۷ تصفیه‌خانه شرق اهواز، احداث و وارد مدار شد. در طرح توسعه و اعتباری که مقام معظم رهبری به شهر اهواز اختصاص دادند کلکتور های تصفیه خانه شرق را انجام خواهیم داد و خوراک موردنیاز تصفیه‌خانه را فراهم خواهیم کرد. درنتیجه حذف منهول پمپ‌های زیادی در شهر اهواز و همچنین جلوگیری از ورود فاضلاب به میزان حدود ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به رودخانه کارون را خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: در منطقه غرب نیز مراحل نهایی ساخت تصفیه‌خانه غرب اهواز، در حال انجام است و علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و باهمت مسئولان استان، مراحل نهایی خط تصفیه‌خانه غرب در حال انجام است و با روی مدار آمدن این تصفیه‌خانه خواهیم توانست فاضلاب ورودی به رودخانه کارون در شهر اهواز را کاهش دهیم که یک اقدام مهم زیست‌محیطی و بهداشتی انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز