خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا؛

بِرَند سازی گردشگری منطقه آزاد اروند امروز یک ضرورت است

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۸۴۴

در یاداشت ذیل به ضرورت بِرَند سازی گردشگری منطقه آزاد اروند، اشاره شده است. تا زمانی که برندی به نام اروند فراگیر نشود، محدوده منطقه آزاد اروند در حوزه گردشگری موفق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آبادان، منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج‌فارس و جنوب غربی استان خوزستان، با وسعت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروندرود و کارون، در مجاورت کشورهای عراق و کویت قرار دارد که شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر را در دل خود جای داده است.

 شهرهای آبادان و خرمشهر، ازنظر جاذبه‌های مدرن و تاریخی نیز بسیار منحصربه‌فرد هستند و این مهم در کنار منطقه آزاد اروند، با دارا بودن رودخانه‌های کارون، اروندرود و بهمنشیر، هرساله علاقه‌مندان زیادی را به این منطقه می‌کشاند اما در جوامع شهری، برند سازی یک امر ضروری محسوب می‌شود.

عدم برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، برای جذب گردشگر از سراسر نقاط جهان، یکی از خلأ‌های حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند بشمار می‌آید، که این امر به دلیل عدم برند سازی به شیوه اصولی و صحیح است، که البته این ضعف مربوط به سال‌های گذشته نیست و باید از ابتدای تشکیل سازمان منطقه آزاد اروند، این مهم موردتوجه قرار می‌گرفت.

ایجاد اشتغال، کسب درآمدهای ارزی، معرفی فرهنگ و دستاوردهای ملی، ازجمله اهمیت صنعت گردشگری بحساب می‌آید، اما در حوزه فرهنگ و معرفی آن، همچنین تغییر نگرش و دیدگاه گردشگران نسبت به کشورهای میزبان و کمبودهایی که در مجموعه مطالعات گردشگری از این حیث در تحقیقات داخلی دیده می‌شود، ضرورت دارد که درک و نگاه گردشگران خارجی، نسبت به جاذبه‌های گردشگری در ایران ازنظر نام و نشان تجاری موردبررسی قرار بگیرد.

 

  تعیین نام و نشان تجاری برای منطقه آزاد اروند

تعیین نام و نشان تجاری برای منطقه آزاد اروند، در حقیقت اعمال استراتژی برند تجاری و دیگر ترتیب‌ها و تکنیک‌های بازاریابی به‌منظور توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این منطقه است.

برند سازی برای یک منطقه، خواه دهکده‌ای کوچک باشد یا کشوری پهناور، بی‌شک یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین انواع برند سازی است ولی با ظرفیت فعلی منطقه آزاد اروند تحقق آن دست‌یافتنی است.

 

  جذب گردشگر

در گردشگری یک اصل جدی وجود دارد که رضایت هر گردشگر، عامل جذب دیگر گردشگران به آن منطقه بوده که البته عکس این موضوع هم صدق می‌کند و بخش اعظم این اصل، به وجود یک برند مناسب با معیار جهانی نیاز دارد. برند سازی گردشگری منطقه آزاد اروند، در واقع به این معنا هست که امکانات و شکل موجود منطقه را در چشم مخاطب، به یک تصویری ویژه و خاص تبدیل کرد.

در حال حاضر اگر از مردم شهرهای بزرگ همچون شیراز و اصفهان، در خصوص ظرفیت‌های گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر سؤال کنید، شاید به گذشته این شهرها اشاره کنند و تنها تصویری که از گذشته در ذهنشان نقش بسته و یا تعریف شده به شما بگویند، و از اقداماتی که طی سال‌های اخیر انجام شده است سخنی بر زبان نیاورند.

 

  گردشگری باستانی و قدیمی/ ایجاد نماد و نشانه

گردشگری شهری، تنها نباید بر مبنای روایت‌های قدیم و ایجاد شده شهر شکل بگیرد، بلکه سیاست‌گذاری‌های آتی، خط مشی و راهبردهای پیش روی شهر، همانند روایت‌های موجود می‌تواند اثری بسیار هویت‌بخش برای شهر داشته باشند.

این موضوع صحیح است که شهرهای آبادان و خرمشهر، در حوزه گردشگری روستایی، آبی، درمانی و همچنین ورزشی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند اما بر این اساس هدف برند سازی یک مکان، بسیار فراتر از بازاریابی و تبلیغات برای مقصد است.

برند سازی مقصد، به دنبال آن است که یک نماد، تصویر و نشان را برای یک مقصد ایجاد و آن را ترویج دهد و سپس با تفویض آن به تمام خدمات و محصولات متمایز از گردشگری، باعث رونق آن‌ها شود و سرمایه‌گذاران را برای حمایت از آن‌ها ترغیب کند؛ در واقع برند گردشگری منطقه آزاد اروند، باید نماد گردشگری متمایز از یک منطقه و هویت رقابتی آن باشد.

 

  نبود مگاپروژه برند

تا زمانی که برندی به نام اروند فراگیر نشود، محدوده منطقه آزاد اروند در حوزه گردشگری موفق نخواهد شد، که نمونه بارز آن عدم وجود مگاپروژه برند گردشگری در این منطقه است.

باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا سند استراتژیک برند و هویت رقابتی گردشگری منطقه آزاد اروند، همراه باسیاست‌های گردشگری کلی کشور در دستور کار قرار بگیرد و در این خصوص وجه تمایز برخی از کالاها، خدمات و محصولات به شیوه نوین معرفی شود.

 

  لزوم بهره‌گیری از نیروهای صرفاً متخصص

بدون شک جریان‌سازی تمایز خواهی و دریافت نشان برند گردشگری اروند، به‌عنوان یک ترند و ارزش در جامعه کشوری و حتی معرفی جهانی دور از ذهن نخواهد بود اما مشروط بر اینکه مؤلفه‌های هدفمند با نظر کارشناسان دلسوز، متعهد و متخصص حوزه گردشگری صورت گیرد، و افرادی که تحصیلات این حوزه را دارند و بومی هستند، به دور از هرگونه هیاهو و با نگرشی علمی انجام شود.

در پایان گفتنی است؛ برای اقدامات کلان و تخصصی گردشگری باید از افرادی استفاده شود که گردشگری را به‌صورت تخصصی دنبال کرده‌اند و بین متخصص گردشگری و فعال گردشگری برگزارکننده تور، تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد.

 

یاداشت: محمود نواصر

انتهای پیام/
نوا
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز