خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نگرانی بیماران دیابتی از کمبود و مشکلات تهیه انسولین/ برزگر: بیماران بدون دارو نخواهند ماند/ تولید داخلی انسولین از فشار تحریم‌ها کاسته است

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۸۸۱

برخی از بیماران دیابتی از کمبود انسولین در بازار ابراز نگرانی می‌کنند این در حالی است که به گفته یکی از مسئولان با راه‌اندازی چند خط تولید انسولین در کشور این بیماران بدون دارو نخواهند ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عده‌ای از شهروندان خوزستانی در تماس و پیام‌هایی با خبرنگار ایلنا از کمبود انسولین و مشکلات در تهیه آن ابراز نارضایتی کردند.

به گفته شهروندان اگر این وضعیت در روزهای آینده ادامه داشته باشد تهیه آن مشکل‌تر خواهد شد و این مسئله باعث نگرانی بیشتر این بیماران در ایام‌ کرونایی می‌شود.

یکی از بیماران دیابتی به خبرنگار ایلنا گفت: کرونا برای گروه بیماران دیابتی خطرناک است و کمبود این دارو می‌تواند این گروه را با خطرات جدی مواجه کند.

نظارتی بر نحوه توزیع انسولین نیست

وی همچنین ادامه داد: معرفی مراکزی برای تهیه این دارو و کنترل و نظارت بر نحوه توزیع و رساندن آن به دست بیماران حتی در زمان تحریم‌های دارویی می‌تواند از مشکلات تهیه آن کم‌ کند.

حسین برزگر معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز دراین‌باره، اظهار کرد: به دلیل فشارهای تحریم کمی با کمبود انسولین مواجه شده‌ایم که با این وجود وضعیت خوزستان نسبت به باقی استان‌ها بهتر است.

وی افزود: داروخانه‌های منتخب در سطح استان وجود دارد که مردم می‌توانند برای تهیه انسولین به این داروخانه‌ها مراجعه کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز با بیان اینکه تولید داخلی انسولین قلمی از چند ماه گذشته در کشور آغاز شده، بیان کرد: درخواست ما از پزشکان این است برای بیماران‌ خود انسولین تولید داخلی را تجویز کنند که مشابه نمونه خارجی بوده و می‌توانند با اطمینان کامل از این دارو استفاده کنند.

وی با اشاره به راه افتادن چند خط تولید انسولین در کشور، گفت: بیمارانی که انسولین استفاده می‌کنند بدون دارو نخواهند ماند و تمام تلاش‌ها برای تهیه این دارو انجام می‌شود. شهروندان اگر سؤالی دراین‌باره داشتند می‌توانند با شماره ۱۴۹۰ تماس بگیرند.

وی در ادامه افزود: سامانه ۱۴۹۰ مربوط به اطلاعات کمبودهای دارویی است که کارشناسان این سامانه پیگیری و راهنمایی‌های لازم برای معرفی داروخانه و تهیه دارو مورد نظر توسط شهروندان را انجام می‌دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز عنوان کرد: با وجود فشار تحریم‌ها مقدار کمی از انسولین مورد نیاز وارد می‌شود که با وجود مقاومت خوب نسبت به این موضوع در کشور تولید داخلی نیز کمی از این فشار را کاسته است.

وی در پایان درمورد قیمت انسولین و تحت پوشش قرار گرفتن بیمه‌های درمانی گفت: هر بیمه‌ای با توجه به قرارداد خود درصدی از قیمت انسولین را تقبل می‌کند.

طبق تحقیقات میدانی خبرنگار ایلنا از چند داروخانه کمبود انسولین در بازار چندان چشم‌گیر نبود، ولی تهیه نوع خاصی از انسولین با توجه به تنوع و موارد مختلف استفاده آن کمی مشکل و نیازمند پیگیری است.

یکی از گروه‌های بیماری که از جانب کرونا تهدید می‌شود بیماران دیابتی هستند که کمبود انسولین می‌تواند خطراتی را برای این‌گروه به وجود بیاورد.

امید است با افزایش تولید این دارو در کشور، نظارت بر توزیع آن و اهمیت بیشتر مسئولان نسبت به این گروه از بیماران کمبود این دارو در روزهای آتی کمتر از گذشته حس شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز