خبرگزاری کار ایران

شریعتی تأکید کرد:

در برگزاری مراسم‌های محرم باید باور مردم و سلامت جامعه هر دو موردتوجه باشد

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۶۳۵

استاندار خوزستان، با بیان اینکه در برگزاری مراسم‌های محرم باید طوری تصمیم‌گیری شود که هم جنبه علمی و کارشناسی و هم مصالح جامعه مدنظر قرار گیرد گفت: در تصمیمات خود نباید اجازه دهیم به باورهای مردم آسیبی وارد شود و درعین‌حال سلامت آن‌ها هم باید موردتوجه باشد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی استانداری استان، استاندار خوزستان شامگاه شنبه در نشست هماهنگی برگزاری مراسم‌های مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی استان در دهه اول محرم، اظهار کرد: باید بر حفظ سنتی بودن مراسم عزاداری امام حسین (ع)، توجه ویژه داشت چراکه علمای دین هم بر این باور هستند و به آن تأکید دارند.

 غلامرضا شریعتی عنوان کرد: امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا، هیچ راهی به‌جز مدیریت و کنترل وجود ندارد و باید در برگزاری مراسم‌های عزاداری، طوری عمل شود که بتوانیم از سرایت و شیوع این ویروس جلوگیری کنیم.

او می‌گوید: در حال حاضر وضعیت استان، رو به بهبود است و برای به دست آوردن این شرایط زحمات زیادی کشیده شده است، بسیاری از افراد آسیب دیدند، عزیزان خود را از دست دادند و اذیت شدند، به همین دلیل نباید به‌گونه‌ای عمل شود که شرایط به دست آمده را از دست دهیم.

نماینده عالی دولت در استان، افزود: درعین‌حال مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، بر این است که عزاداری های ایام محرم برگزار شود چراکه نبود آن تبعات و عوارض اجتماعی بر جامعه خواهد گذاشت و ممکن است با چیز دیگری جبران نشود.

توجه به جنبه‌های علمی، عقلانی، کارشناسی و مصلحت و در نظر داشتن ظرفیت‌های موجود در جامعه، همراه با تصمیم‌های صحیح و کنترل و مدیریت در ایام محرم و عزاداری‌ها، ازجمله مباحث مطرح شده در ادامه این نشست بود.

او تصریح کرد: تلاش بر این بوده که ستادهای استانی و ملی کرونا، مرجع تصمیم‌گیری و فصل‌الخطاب باشند و با سنجش ظرفیت‌ها، تصمیم‌های لازم اتخاذ شود که هم موردقبول مردم باشد و تمکین کنند و هم با نظرات کارشناسی و علمی همخوانی داشته باشد.

استاندار خوزستان در ادامه به دقت در تصمیم‌گیری‌ها برای جلوگیری از آسیب زدن به باور و اعتقادات مردم در کنار حفظ سلامتی آن‌ها تأکید کرد و هر دو موضوع را مهم و حائز اهمیت دانست که باید مدیریت و کنترل شود.

شریعتی  خاطرنشان کرد: ستاد ملی کرونا، تصمیمات و دستورالعمل‌هایی را در خصوص چگونگی برگزاری مراسم دهه محرم ابلاغ کرده است اما برخی از این تصمیم‌ها باید بومی‌سازی شود، ولی تأکید و حساسیت همه مسئولان بر حفظ سلامت و جان مردم است و توجه به دستورالعمل‌ها باید در دستور کار باشد.

نفوذ و گسترش محرم و بی‌همتا بودن آن نسبت به دیگر مراسم‌های مذهبی و اعتقاد و باورهای قلبی مردم از دیگر موضوعات طرح‌شده از سوی استاندار بود و توضیح داد: ممکن است برخی از افراد در انجام واجبات کاهلی و کوتاهی کنند اما به عزاداری در ایام محرم اعتقاد دارند بنابراین نباید خدشه‌ای به این اعتقادات وارد شود اما درعین‌حال باید مسائل بهداشتی را هم مدنظر داشته باشیم.

نمایند عالی دولت در استان اضافه کرد: مسئولان هیئت‌های مذهبی، باید به نوعی مراسم‌ها را برگزار کنند که با کمترین تراکم جمعیت مواجه شویم. سازمان تبلیغات اسلامی باید به‌صورت جدی بر عملکرد هیئت‌ها نظارت داشته باشد و در صورت لزوم از ظرفیت بسیج و نهادهای دیگر جهت نظارت استفاده و در صورت مشاهده رفتارهای پرخطری که شیوع ویروس را در پی خواهد داشت، تذکرات لازم گوشزد شود.

رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری ناشی از ویروس کرونا، بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های محرم تأکید کرد و گفت: خطرات ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی، باید از طریق صداوسیما اطلاع‌رسانی شود تا با رعایت دستورالعمل‌ها و حداقل ضایعه، مشکل و حفظ سلامتی هم استانی‌ها، بتوانیم این مراسم را برگزار کنیم.

وی در پایان یادآوری: آن دسته از تعزیه‌هایی که با تعداد جمعیت زیاد اجرا می‌شود، همچون تعزیه شهرستان‌های شوش و شادگان تحت هیچ شرایطی قابل اجرا نخواهد بود اما برپایی مراسمات مختصر و مدیریت شده، با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از وسایل خودمراقبتی  برای حفظ این سنت، موردی ندارد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز