خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در بازنشستگی پرستاران اعمال نمی‌شود/ تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت 14 سال همچنان اجرایی نشده است/ پرداخت پاداش کار در شرایط کرونایی به‌صورت گزینشی

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۹۵۹

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اهواز، در این گفت‌وگو از دغدغه و مشکلات پرستاران و برخی بی‌مهری‌ها، به خبرنگار ایلنا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، علیرضا گچ کوبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: در سال ۸۶ تعرفه گذاری خدمات پرستاری بدون یک رأی مخالف مورد تصویب مجلس قرار گرفت که با گذشت ١۴ سال از این مصوبه هنوز اقدامی برای اجرایی شدن آن‌ انجام نشده است‌.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اهواز، گفت: این مصوبه هم به سود بیمار خواهد بود و هم به سود سازمان‌های بیمه‌گر و پرستار، که با اجرا شدن این طرح، شاهد کمتر شدن کمبود نیرو و بهبود تعرفه گذاری خدمات پزشکی برای مردم خواهیم بود.

او در ادامه افزود: قانون ارتقاء بهره‌وری پرستاران در گذشته مورد تصویب قرار گرفته است، اما آن هم همچنان اجرا نمی‌شود و فقط در مراکز خصوصی به اجرا رسیده که البته به‌طور کامل پیاده‌سازی نمی‌شود و در بخش دولتی هم تنها به کاهش ساعت کار موظفی عمل می‌شود.

گچ کوبان با بیان اینکه برخی از قوانین وضع شده یا اجرایی نمی‌شوند یا به‌طور ناقص اجرا می‌شوند، تشریح کرد: در قانون ارتقاء بهره‌وری، ۲ ماه مرخصی برای هر پرستار در طول سال در نظر گرفته شده است اما این مصوبه صرفاً در بخش سوختگی و روانپزشکی اجرا می‌شود و برای باقی گروه‌ها نادیده گرفته شده است. بر اساس قانون، شغل پرستاری ازجمله مشاغل سخت و زیان‌آور بشمار می‌آید و در زمان بازنشستگی، باید با توجه به این موضوع حقوق و تسهیلات آن‌ها پرداخت شود که متأسفانه در عمل جور دیگری رغم می‌خورد.

 او یادآور شد: در طرح تحول سلامت و پروپوزال نظام سلامت، مبلغی که به‌عنوان کارانه به پرستار پرداخت می‌شود بر اساس درصد درآمد پزشک محاسبه می‌شود و از آن تبعیت می‌کند، ضمن اینکه روش و میزان پرداخت برای پزشک و پرستار ۲۴ سال در حال اجرا است ولی هیچ‌گونه اراده‌ای برای اصلاح اشکالات آن وجود ندارد.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اهواز، در ادامه ی نقدهای خود، گفت: در سال ۹۹ از اضافه‌کاری پرستاران، تنها یک ماه پرداخت شده است که البته آن‌هم بعد از گذشت ۴ ماه تعویق، پرداخت کردند. کارانه پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی هم از آبان ماه سال گذشته تا امروز پرداخت نشده است.

وی تشریح کرد: حق مسکن و عدم تغییر آن نسبت به ۱۰ سال گذشته و تعویق ۱۵ ماهه آن، از دیگر گلایه‌ها و دغدغه‌های پرستاران محسوب می‌شود. حقوق پرستاران شرکتی در بهترین وضعیت با ١۵ روز تأخیر پرداخت می‌شود، انتظار می‌رود در این روزهای کرونایی به پرستاران توجه ویژه‌ای شود. در این روزهای بحرانی که ضریب پرستار نسبت به تخت در همه‌جای دنیا بین ١.۵ تا  ١.٨ نفر هست در خوزستان ۰.۶ نفر است.

وی در پایان، با اشاره به مهاجرت پرستاران به استان‌های دیگر، توضیح داد: شرایط نامساعد آب و هوایی و همچنین نبود امکانات رفاهی و تفریحی در استان خوزستان، تنها عامل مهاجرت محسوب می‌شود چراکه میزان دستمزد کارکنان در خوزستان با دیگر استان‌ها تفاوتی ندارد، اما بی‌توجهی و نامهربانی‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت، به‌طور مثال پاداشی که برای آن دسته از پرستارانی که در شرایط کرونایی مشغول خدمت و خدمات‌رسانی هستند به‌صورت گزینشی و تنها به تعدادی از پرستاران پرداخت شده است و به دیگر پرستاران هیچ مبلغی تعلق نگرفته است.

 

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز