خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان:

هر زمان انجمن‌های میراثی فعال‌تر بودند توفیقات اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان بیشتر بوده است

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۷۶۳

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان، ضمن معرفی این استان در پیشرو بودن در ایجاد انجمن‌های مردم‌نهاد، گفت: در برهه‌های مختلف هرزمان که انجمن‌ها مداخله بیشتری داشتند، اداره‌کل استان نیز فعال‌تر و پویاتر ظاهر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، سیدحکمت‌اله موسوی در نشست هم‌اندیشی با مدیران تشکل‌های مردم‌نهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، اظهار کرد: میراث فرهنگی و صنایع‌دستی برای مردم بسیار مهم و حائز اهمیت هست و عامه مردم به آن علاقه‌مند هستند اما زمانی می‌توانیم به ‌عنوان بدنه دولت موفق ظاهر شویم که افراد دارای فن، فهم، علم و تجربه را جذب مجموعه‌های کُنشگر و اجتماعی محور کنیم چراکه تنها با این امر تأثیرات مطلوب در راه رسیدن به راندمان بهتر پدیدار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، گفت: انجمن‌های مردم‌نهاد با همراهی خود، به دستگاه‌های دولتی کمک می‌کنند تا آن ساختار معیوبی که ارتباط بین دولت و مردم را سخت و دشوار کرده است به بهترین شکل برطرف شود و شکل پویایی به خود بگیرد.

او در ادامه از استان خوزستان به ‌عنوان یک استان پیشرو در ایجاد انجمن‌های مردم‌نهاد یادکرد و افزود: در برهه‌های مختلف تاریخ نشان داده است، هر زمان که انجمن‌ها فعالیت قوی‌تر و مداخله بیشتری داشتند، باعث شده است که در حفظ آثار موفق‌تر عمل کنیم و دستگاه‌های اجرایی فعال‌ و پویاتری داشته باشیم و توفیقات اداره کل بیشتر بوده است.

موسوی تصریح کرد: انتقادات و نقطه نظرات این انجمن‌ها ضمن احساس مسئولیتی مضاعف سبب می‌شود که به‌ عنوان یک مسئول توجه و دقت نظر بیشتری داشته باشیم و محوطه‌ها و بناهای تاریخی را بیشتر رصد و پایش کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، با تأکید بر تقویت و تداوم ارتباط با فعالان این حوزه در جهت توسعه فعالیت‌های این اداره‌کل در مباحث تخصصی اضافه کرد: این اداره با نگاهی فرابخشی و غیرسیاسی برنامه‌های متعددی در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد و تشکل‌های تخصصی، بازوهای توانمند اداره‌کل در توسعه گردشگری و سفیران سازمان در استان هستند.

بخش دیگر از صحبت‌های موسوی به دعوت از فعالان و انجمن‌های متخصص در این حوزه خلاصه شد و خاطرنشان کرد: این اداره از کمک و هم‌فکری همه فعالان این حوزه استقبال می‌کند، چراکه تشکل‌ها و انجمن‌ها به عنوان یک مجموعه نظارتی دلسوز و مسئولیت‌پذیر می‌توانند آمال و آرزوهایی که در این حوزه وجود دارد را به تحقق نزدیک کنند.

او توضیح داد: در مقطع کنونی که ساختار اداری و معیشت جامعه معیوب است و مردم گرفتاری‌های اساسی دارند، کارمندان ادارات ممکن است چندین ماه حقوق خود را دریافت نکنند و به تبع آن انگیزه کاری خود را از دست بدهند اما در انجمن‌ها و کُنشگران اجتماعی این اتفاق هیچ‌وقت رخ نمی‌دهد و چه‌بسا در این برهه‌ها بیشتر احساس مسئولیت می‌کنند و با تلاش بیشتر سعی دارند خلأ ناشی از کم‌کاری یا کم انگیزگی سیستم‌های ما را جبران کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، با اشاره به عِرق و علاقه انجمن‌ها معتقد است که فعالان اجتماعی میراث فرهنگی هیچ‌گاه برای درآمد یا منافع مالی وارد این حوزه نشدند و تنها دلیل ورود آن‌ها به این حوزه عشق و علاقه و عِرق به حفظ آثار و توسعه و ترویج صنایع‌دستی بوده است و همواره در توسعه پایدار گردشگری نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

موسوی یادآور شد: کنشگران اجتماعی در سیل سال گذشته حمایت‌های خوبی از جوامع متعدد و ساختارهای مختلف ازجمله آثار تاریخی داشتند؛ این درحالی است که در موضوع ویروس کرونا، همین فعالان در مباحث مختلف ورود کردند و نیاز بود که این ساختارها را تقویت کنیم به همین جهت این آمادگی را داریم که در حد و اندازه توان خود و در چارچوب ساختار اداری، به کنشگران اجتماعی کمک کنیم تا توانمندتر شوند و متقابلاً در راستای پویاتر شدن حوزه میراث فرهنگی از آن‌ها کمک بگیریم.

در پایان این نشست، ضمن ایجاد فضای گفت‌وشنود و بیان تجارب، دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و بررسی مشکلات طرفین، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با ابراز امیدواری از تقویت این ساختار و رفع موانع و کاستی‌ها، گفت: مجموعه کاری ما، پذیرای همه انجمن‌ها به‌منظور ارتباط متقابل برای پیشرفت و توسعه در این حوزه سه‌گانه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز