خبرگزاری کار ایران

به بهانه ی روز خبرنگار؛

نامشخص بودن روز خبرنگار در آبادان و دلخوریِ صف اولی‌های واقعی رسانه

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۵۹۸

در حالی که از 17 مرداد، روز خبرنگار دور شده‌ایم اما در آبادان شرایط متفاوت است و انتظار می‌رود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند اکنون مشخص کند دقیقا چه نقشی در این منطقه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در تقویم رسمی برای اکثر مشاغل روزی به ‌عنوان بزرگداشت در نظر گرفته ‌شده است که در این روز به ‌صورت نمادین از فعالان آن حوزه تقدیر و تشکر به عمل آید. ۱۷ مرداد ماه نیز در تقویم به‌ عنوان روز خبرنگار ثبت‌ شده است.

در شهر آبادان برخی از سازمان‌ ها و دستگاه‌ های اجرایی، که حجم و تعداد اخبارشان به مراتب بالاتر است، هر ساله از اصحاب رسانه تجلیل می‌کنند.

در همه رخدادهای این منطقه معمولا برخی خبرنگاران هستند که در صف اول اطلاع رسانی قرار دارند. بطور مثال در ایام اربعین حسینی و حضور در مرز شلمچه، حوادث طبیعی همچون سیل، طوفان و گرد و غبار، حضور مسئولان عالی رتبه کشور در شهرستان، و همچنین انعکاس مشکلات شهری تنها بخشی از فعالیت‌ های مستمر صف اولی‌ های رسانه ‌های آبادان محسوب می شود که عمدتا خبرگزاری‌ ها هستند.

روال دستگاه‌ های اجرایی، هر ساله از گذشته تا به امروز به این شکل بوده که سازمان منطقه آزاد اروند از همه اصحاب رسانه اروندنشین تجلیل به عمل می آورد و در مقابل، دستگاه‌ های اجرایی آبادان و خرمشهر نیز به صورت اختصاصی تقدیر می کردند. به عنوان مثال، نیروی انتظامی آبادان، از خبرنگارانی تجلیل می‌کند که اخبار این حوزه را طی یک سال گذشته پوشش داده باشند.

اما امسال در آبادان مقرر شده است که طی یک مراسم مشترک، آئین تجلیل انجام شود که به طور حتم، اقدامی غیر اصولی بشمار می آید. زیرا ممکن است از حالت تخصصی خارج شود، در حالی که باید تلاش گردد تا خبرنگاران وارد حوزه تخصصی شوند و برگزاری مراسم مشترک با اصل موضوع در تضاد است.

مراسم روز خبرنگار در سازمان منطقه آزاد اروند در حالی برگزار شد که از 110 نفر تجلیل به عمل آمد که باعث تعجب شد. البته روابط عمومی این سازمان فقط برگزار کننده بود و بدون شک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند به عنوان متولی امر، باید یک چارچوب مناسب را محیا می‌کرد.

یکی از شهرهایی که آئین روز خبرنگار را امسال به شکلی مناسب و حرفه‌ای برگزار کرد، خرمشهر بود. اما در آبادان تاکنون به صورت رسمی از خبرنگاران تجلیل نشده است، البته امام جمعه این شهر در همان روز خبرنگار، ضمن تجلیل از اصحاب رسانه پای درد و دل‌ های این قشر از جامعه نشست و وعده پیگیری مشکلات مطرح شده را داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند باید به عنوان حامی اصلی رسانه ‌ها و بازوی رسانه‌ای، یک چارچوب مشخص را ایجاد کند و به وظیفه ذاتی خود به شیوه بهتری عمل نماید.

اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری ‌ها که جریان‌ساز اصلی رسانه هستند عملکرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند را زیر ذره بین دارند. در حالی که روز خبرنگار را پشت سر گذاشته ایم اما در آبادان شرایط متفاوت است و انتظار می‌رود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند اکنون مشخص کند دقیقا چه نقشی در منطقه دارد.

مشخص نیست در آئین روز خبرنگار که مقرر شده است به صورت مشترک برگزار شود، مجددا یک لیست بلند بالای 110 نفره داده می‌شود یا اینکه به صورت حرفه‌ای فقط از افرادی که واقعا خروجی خبر دارند تجلیل خواهد شد. اگر فقط ۵ نفر اخبار نیروی انتظامی آبادان را طی یک سال اخیر پوشش داده‌اند، در این مراسم مشترک فقط از همین 5 نفر تجلیل به عمل خواهد آمد یا اینکه به دلیل مشترک بودن، از 50 نفر تجلیل می‌شود؟

در همه شهرها آئین روز خبرنگار را دستگاه‌ های اجرایی به صورت مجزا برگزار می‌کنند و به غیر از تجلیل، از تعامل بهتر و اثربخش آن سازمان، هم اندیشی می‌کنند.

به عنوان مثال، همیشه در مراسم‌ های دانشکده علوم پزشکی که دارای زیرمجموعه‌ های مختلف و مهم است، اصحاب رسانه نظرات خود را به منظور انعکاس بیشتر اخبار اعلام می‌کنند، یا پتروشیمی آبادان با راه‌اندازی برخی واحدها به صورت بومی طی ماه‌های اخیر، حرف‌ های زیادی برای گفتن دارد و قطعا انعکاس این دستاوردهای مهم در بُعد ملی بازتاب گسترده ای خواهد داشت. اما آیا در نشست مشترک می‌توان آن ها را مطرح کرد؟

امید است مسئولین مربوطه برای برگزاری روز خبرنگار، در مسیر اشتباهی قرار نگیرند و روزی که متعلق به خبرنگار است، فقط برای خبرنگار باشد و فقط بر اساس رضایت وی از او تجلیل صورت گیرد.

 

گزارش: محمود نواصر

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز