خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

کلام در کنار تصویر، درک و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت/ عوامل پشت‌صحنه باوجود تأثیرگذاری مستقیم، کمتر دیده می‌شوند/ عکاسی هنری است که نیاز به ترجمه ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۶۱۱

خبرنگار ایلنا به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار، به گفت و گو با مرضیه بهبهانی، بانوی عکاس خوزستانی، پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، همیشه عوامل پشت‌صحنه یک کار، باوجود تأثیرگذاری مهم و مستقیم بر روی آن، اما کمتر دیده شده که از این عوامل به اندازه تأثیرگذاری که دارند یاد شود، مثل عکاسی بخصوص که اگر این هنر در حوزه خبری باشد.

با فرارسیدن ۱۷ مردادماه و نام‌گذاری این روز به‌عنوان روز خبرنگار، اولین تصویری که در ذهن همه نقش خواهد بست اهالی قلم هستند در حالی که بدون شک همیشه کلام در کنار تصویر، درک، زیبایی و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. پس اگر بگوییم هنر عکاسی با ذوق خبرنویسی یک زوج جداناپذیر هستند، اشتباه نگفته ایم.

انتخاب هنر عکاسی همیشه تفاوت و جذابیت هایی به همراه داشته، اما انتخاب هنر عکاسی در حوزه شلوغ و پر استرس خبر، تفاوت و حساسیت این کار را بیشتر خواهد کرد چراکه عکاسی در حوزه خبر، فرصت اشتباه، احساس ترس و خجالت را از شما خواهد گرفت و هر عکاس خبری به خوبی می‌داند که مؤلفه های تخصص، ذوق و خلاقیت بدون اعتماد به نفس و جسارت، کاربردی در حوزه خبر نخواهد داشت.

استان خوزستان از گذشته تا به امروز، هنرمندان زیادی را کشف و به بدنه هنر این کشور تزریق کرده است، اما این گزارش کمی متفاوت‌تر است و در ادامه  به اختصار از شهرهای آبادان و خرمشهر گفته خواهد شد که تاکنون عکاسان خبری متعددی داشته‌اند که تقریباً اکثر آن‌ها از میان آقایان بوده است به‌طوری که هر وقت از خبرنگاری و عکاس خبری حرفی زده می‌شود، ناخودآگاه همه ی اذهان به سمت آقایان کشیده خواهد شد که البته باید بگوییم دلیل این ذهنیت تنها به دلیل سختی، سنگینی و پر تنش بودن این حرفه است که با گفتنش ذهن ها به سمتت آقایان سوق داده می‌شود.

یکی از بانوان خطه اروند از شهرستان آبادان، طی سال‌ های گذشته علیرغم جوان بودن، اما فعالیت و همکاری های زیادی را در حوزه عکاس خبری با خبرگزاری ‌های مختلف در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

مرضیه بهبهانی بانوی عکاس در منطقه آزاد اروند ( آبادان-خرمشهر) متولد سال 1370 در سال 90 هنر عکاسی را از آتلیه شروع کرد و اولین شات عکاسی را در آتلیه زد و از سال 94 هم اولین سوژه خبری خود را به تصویر کشید.

بانوی عکاس آبادانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: بیش از 5 سال است که با سازمان‌های دولتی، شرکت ‌های خصوصی و اشخاص حقیقی در قالب عکاسی و در بخش تبلیغات هم عکاسی تبلیغاتی، طراحی پوستر، طراحی سربرگ، طراحی کارت ویزیت، مشاوره رسانه‌ای، طراحی لوگو، طراحی اینفوگرافی، تبلیغات اثربخش در رسانه‌ ها همچون خبرگزاری‌ها، طراحی کارت شناسایی، برندینگ، چاپ، مشاوره تبلیغاتی، طراحی سِت اداری و طراحی کاتالوگ و همچنین تولید محتوا فعالیت های متعددی داشتم.

 

او در ادامه از علاقه خود به عکاسی می‌گوید

علاقه من به عکاسی از دهه ۸۰ شروع شد، عکاسی رشته تحصیلی خواهرم بود و زمان گرفتن عکس از سوژه‌ های مستند و اجتماعی همیشه در کنار او بودم و مشوق و حامی من در این مسیر خواهرم بود.

 

انتخاب سوژه در عکاسی

 

در این مدت، عکس ‌های مختلفی گرفتم و سعی کردم به سوژه‌هایی بپردازم که کمتر به آن توجه شده مثلاً روستاها، ظرفیت‌ های گردشگری و اقتصادی شهرها، روستاهای اطراف آبادان و خرمشهر که مظلوم واقع شده اند برایم اهمیت زیادی داشته است و تا الان گزارش‌ های زیادی در این خصوص تهیه کرده ام.

 

 بیشترین سوژه ها و سختی کار

 

کار خبری همیشه سخت است و عکاسی خبری، حرفه‌ای جذاب است که مسلماً سختی‌ های خاص خود را دارد؛ مواظبت از سلامت دوربین و حتی سلامت جسمانی خودم. بیشترین سوژه هایی که داشتم در گزارش ها برای خبرگزاری ها بوده است.

 

 عکاسی با موبایل

 

در گذشته وقتی اینترنت عمومی شد، خیلی‌ ها اینترنت را تهدیدی برای ژورنالیست ها و عکاسی خبری می‌دانستند اما زیاد تأثیرگذار نبوده و بعد از ورود دوربین دیجیتال، باز گفتند که عکاسی خبری به پایان رسیده است اما باز هم این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر نیز بسیاری از منتقدان، ترویج دوربین‌ های موبایل را تهدیدی برای عکاسی خبری می‌دانند اما من مخالفم و این اتفاق را یک قدم روبه‌جلو می‌دانم، چراکه عکاس تکلیفش معلوم است و باید یک تفکر پشت کارش داشته باشد. شما دیگر نمی‌توانید با چند تک ‌عکس خوب ادعای عکاس بودن کنید چون این تک‌ عکس‌ها را هر شهروندی در طول عمر خود می‌تواند با موبایل و دوربین کام بَکتش بگیرد.

 

 جایگاه عکاسی در زندگی انسان‌ ها

 

مردم ما به مسائل نوستالژی علاقه ‌دارند و طبیعتاً هر عکاسی که این حس را تقویت کند می‌تواند موفق شود ضمن اینکه روز به روز علاقه‌مندان هنر بیشتر می‌شوند و جایگاه پیدا می‌کنند. زبان هنر خیلی شیرین است حرف‌ هایی که با زبان نمی‌توانیم انتقال بدهیم با زبان هنر خیلی بهتر منتقل می‌شود.

عکاسی هنری است که نیاز به ترجمه ندارد و خیلی می‌تواند به مخاطبانش کمک کند. به‌طور مثال، با شبکه ‌های اجتماعی در کمترین زمان، بیشترین مفهوم منتقل می‌شود و برای همین است که ارزش عکس کمتر از خبر نیست.

 

 تأثیرگذاری و اهمیت عکس

 

بر خلاف اینکه همه فکر می‌کنند عکاسی کار ساده‌ای است اما این‌طور نیست و عکاسی کار ساده‌ای نیست و باید بگویم که کیفیت و رنگ و لعاب عکس تنها نشانه یک عکس خوب و عکاس خوب نیست، اما یک عکس می‌تواند خیلی تأثیرگذار و پُر کلام باشد و مخاطب های زیادی را جذب کند. یکی از راه‌ های جذب گردشگر، عکس است و با پیدایش شبکه‌ های اجتماعی به راحتی می‌توان یک منطقه گردشگری را جهانی کرد.

 

 نقش تجهیزات و دوربین‌ های مجهز

 

تجهیزات در عکاسی تأثیر به سزایی دارد ولی خوب، مهم‌تر از آن،  نگاه عکاسانه است، یعنی این‌طور نیست که اگر دوربین خوبی نداشته باشید نمی‌توانید عکاس خوبی باشید. در حال حاضر ما در خبرگزاری ‌های معروف و بزرگ می‌بینیم که بعضاً عکس‌ ها با موبایل گرفته می‌شود و امروزه عکاسی با موبایل پیشرفت زیادی کرده و موبایل جزو ابزارهای کاری یک فوتوژورنالیست به حساب می‌آید اما تجهیزات بیشتر، لازمه ارائه کار بهتر است.

 

 همراه با تکنولوژی و سلیقه مخاطب

 

یک هنرمند، عکاس یا فتوژورنالیست باید بتواند خودش را با تغییرات به‌ روز کند. به همین دلیل، ما باید همواره آموزش ببینیم، خودمان را به‌روز کنیم و سیستم‌ های چندرسانه‌ای را به‌ کار ببریم، چون مردم باهوش هستند و سلیقه‌ بیننده در جهان تغییر کرده و دیگر فقط عکس نمی‌تواند جلب مخاطب کند و همین موضوع ضرورت استفاده از چندرسانه‌ای را بیشتر گوشزد می‌کند و بهترین راه برای موفقیت یک عکاس، به روز شدن و حل ‌نشدن در یک جریان خاص است.

 

 برنامه‌ریزی و آشنایی با محیط

 

عکاسی صد درصد نیاز به برنامه‌ریزی، شناخت و آشنایی با یک سری علوم دیگر دارد، نیاز به تحقیق میدانی دارد چراکه نمی‌توان یک دفعه وارد جایی شد و بدون مقدمه و شناخت، عکاسی کرد. در عکاسی مردمی همه موضوعات جذاب هستند و اگر بدون برنامه قبلی برویم ممکن است کشش پیدا کنیم از همه موضوعات عکس بگیریم و این پراکندگی و پرداختن به موضوعات مختلف باعث می‌شود در خروجی کار‌ نیز خود را نشان دهد.

 

 حقوق شهروندی و حریم شخصی

 

ما گاهی از کسانی عکاسی می‌کنیم که از حقوق اولیه خود آگاه نیستند و عکاس به‌عنوان یک فرد فرهنگی باید توضیحات لازم را به افراد بدهد و به حریم شخصی آنان احترام بگذارد، در جوامع روستایی و عشایری به‌راحتی می‌توان وارد زندگی‌شان شد اما عکاس باید از حدود خودش و حریم شخصی دیگران آگاه باشد.

 

 آیا نقد پذیر هستید؟

 

هر انسانی اگر بخواهد به رشد، بالندگی و شکوفایی برسد باید انتقاد پذیری را در خود ایجاد کند و هنر یک امر ذاتی است و اکتسابی نیست. بنابراین باید به سلیقه و نظر مخاطب احترام گذاشت و اعتقاد دارم که منتقدان واقعی، هنر را رمزگشایی می‌کنند و در نتیجه مخاطب می‌تواند با اثر، رابطه بیشتری برقرار کند.

 

عکاس حرفه‌ای کیست؟

 

چالش اصلی این است که بتوانیم عکس‌هایی تهیه کنیم که شایسته‌ یک عکاس حرفه‌ای، متعهد و مؤثر باشد و اولین چیزی که باید در نظر داشت، مهارت عکاس است. چراکه بدون مهارت عالی، امید زیادی نیست که به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شد.

 

کلام آخر

 

با محیطی که می‌خواهید از آن عکاسی کنید به‌صورت کامل آشنا باشید و یا حتی از قبل در خصوص آن مطالعه کنید و اطلاعات اولیه کسب کنید تا بتوانید سوژه ‌پردازی خوبی داشته باشید و برای حفظ مخاطب باید همگام با تکنولوژی حرکت کرد و اگر می‌خواهید وارد حوزه خبر شوید، چه عکاس و چه خبرنگار، به‌طور دغدغه مند و به جهت کمک به مردم و باز کردن یک گِره، این حرفه را دنبال کنید.

 

گفتگو: سالار قاسم پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز