خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان:

اداره‌ کل نوسازی مدارس کمک کند تا عدالت آموزشی برقرار شود/ نگاه‌ها به هنرستان‌ها متناسب با نیاز جامعه نیست/ خالی از سکنه شدن روستاها به دلیل برنامه‌ریزی اشتباه

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۶۳۷

استاندار خوزستان در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان، از اهمیت مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و اصلاح فرهنگ و تغیر نگاه‌ها به این مدارس، اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی استانداری، غلامرضا شریعتی، امروز چهارشنبه 25 تیرماه، در جلسه شورای آموزش‌وپرورش، در خصوص آموزش فنی‌ و حرفه‌ای و کار و دانش، اظهار کرد: ابتدا باید فرهنگ ما در این زمینه تغییر و نوع نگاه ها اصلاح شود. از دیرباز، نگاه ها به هنرستان به‌گونه‌ای رقم خورده که متناسب با نیاز جامعه نبوده و تصورها بر این بوده، افرادی که امکان تحصیل در رشته‌ های نظری را ندارند، باید به هنرستان بروند. درحالی‌ که در دنیای امروز، آموزشکده ‌ها و دبیرستان‌ های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، نقش اساسی و مهمی را ایفا می‌کنند.

استاندار خوزستان، افزود: سنجش سلامت نو آموزان حتما باید پیگیری و به آن اهتمام ورزیده شود و دهیاران در روستاها در حد توان، آموزش‌وپرورش را همراهی کنند تا افراد بیشتری پوشش داده شوند.

وی با بیان این‌که راه ‌اندازی مدارس و کلاس‌های استثنایی در روستاها و مدارسِ کمتر توسعه یافته، کار بسیار ارزشمندی است، افزود: اداره‌ کل نوسازی مدارس نیز باید در تجهیز مدارس کمک کند تا عدالت آموزشی برقرار شود، هرچه افراد یک جامعه در هر شرایط جسمی و ذهنی، در حدی که مقدور است آموزش ببینند، اداره و توسعه یافتگی آن جامعه بهتر خواهد بود.

شریعتی عنوان کرد: خوشبختانه در این مدت، توجه ویژه‌ ای به آموزش‌وپرورش استثنایی شده است. این در حالی است که تا ۳ یا ۴ سالِ گذشته شرایط مناسبی نداشتیم و نسبت به استان‌های دیگر شرایط ضعیف‌تری داشتیم، اما با ساخت و تکمیل مدارس باقیمانده، شرایط در حال بهتر شدن است.

وی تصریح کرد: امروزه مهارت و تکنیک اهمیت دارد، نه مدرک. زیرا مدرک به‌تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و مهم، داشتن یک حرفه و تکنیک است و مهمتر این است که فرد، حرفه و تکنیکی داشته باشد تا بتواند مشکلی را حل کند که مدارس فنی و حرفه‌ای و کارو دانش این تکنیک و مهارت را به‌خوبی آموزش خواهند داد.

استاندار خوزستان تاکید کرد: ما هزینه کردیم و کلاس ساختیم اما هوشمندانه نبود. باید فرهنگ‌سازی کنیم و نباید فکر کنیم که دانش‌آموز درس ‌خوان، حتما باید در رشته‌ خاصی تحصیل کند، بلکه باید به دنبال علاقه و توانمندی خود باشد.

وی افزود: رشته‌ های کار و دانش باید متناسب با امکانات به وجود آیند و باید نیازسنجی شود و بر اساس نیاز و شرایط و اقلیم هر منطقه، رشته ‌های کار و دانش پدیدار شوند؛ چراکه برخی از رشته‌ ها هیچ ارتباطی با فرهنگ و نیاز یک منطقه ندارند و در نتیجه، استقبالی از آن‌ها نخواهد شد.

شریعتی در پایان، گفت: رشته‌ های کار و دانش متناسب با نوع نیاز منطقه باید طراحی شوند، چراکه می‌خواهیم مردم را در شهرها و مناطق ماندگار کنیم. بدون شک، دلیل این‌ که مطرح می‌شود که روستاها در حال خالی شدن از سکنه هستند، این است که نوع برنامه‌ریزی ما اشتباه بوده و نوع نظام برنامه‌ریزی ما به صورتی بوده که لاجرم تراکم را در برخی از شهرها ایجاد کرده، لذا سرمایه‌گذاری باید متناسب با نیاز منطقه باشد تا ماندگاری و ایجاد درآمد کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز