خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

دانشگاه پیام نور دهدز در وضعیت ادغام/ این شهر محروم را محروم‌تر نکنید

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۴۸۱

مردم دهدز باید به‌زودی با دانشگاه پیام نور شهر خود خداحافظی کنند و با توجه به تصمیمات استانی، دانشجویان باید خطر جاده مرگ را به جان خریده و اگر تصمیم به ادامه تحصیل‌دارند، راهی شهر ایذه شوند.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، این تصمیمی است که توسط مدیران دانشگاه پیام نور استان خوزستان، طی دو سال گذشته بارها به مدیران شهر دهدز و هیئت مؤسس دانشگاه ابلاغ گردید، ولی هیچ میلی برای نگه‌ داشتن این دانشگاه تاکنون در مدیران این شهر دیده نشده و همین تعلل کردن ها به‌زودی پرونده علمی و فرهنگی این دانشگاه را برای همیشه خواهد بست، تا حسرت ادامه تحصیل در دهدز همانند حسرت نوشیدن آب از کارون بر دل مردم این منطقه محروم بماند. دهدز شهری محروم که بی‌شک با تعطیلی این دانشگاه محروم‌تر نیز خواهد شد.

عدم تعهد هیئت مؤسس به مفاد قرارداد با سازمان مرکزی پیام نور برای فراهم نمودن زمین ساختمان دانشگاه و خودرو، بی‌ثباتی مدیریتی، عدم همکاری مسئولان محلی، عدم انتقال سند فضا و ساختمان فعلی بنام دانشگاه، گوشه‌ای از عمده مسائل و مشکلاتی است که کار را به‌جایی رسانده تا مردم دهدز راهی جز تعطیلی دانشگاه و تحویل بقایای لوازم موجود به مرکز نداشته باشند.

اینکه چرا هیچ میلی از سال ۸۷ تاکنون برای بد عهدی و پاسخ به تعهدات از سوی هیئت مؤسس دانشگاه دهدز وجود نداشته، هنوز جای بسی تأمل دارد.

یکی از مدیران فرهنگی شهر دهدز، می‌گوید: ساختمان منصوب به امور عشایر، یک ساختمان دولتی و بلااستفاده است که در اوایل انقلاب برای خدمات‌رسانی به مردم ساخته شد و امور عشایر دهدز، صرفاً از‌ این محل به‌صورت موقت برای تعاونی خود استفاده می‌کرده که می‌توان این بنا را به دانشگاه پیام نور دهدز واگذار کرد و فقط کافی است شورای تأمین شهرستان، طی یک مصوبه این مهم را محقق کند و اجازه ندهد دانشگاهی که با خون‌دل آمد، به همین راحتی بساط آن برچیده شود.

وی در ادامه افزود: بخشدار وقت، شورای اسلامی شهر در سال 87 و شهردار آن زمان از همان سال ۸۷ تا ۳ سال بعد فرصت داشتند تا به تعهداتشان عمل کنند و عدم پیگیری آن‌ها کار را به اینجا کشاند، اما امروز هم اگر اراده‌ای برای نگه‌داشتن این دانشگاه در مدیران شهرستان ایذه و شهر دهدز باشد، قطعاً این دانشگاه، حفظ خواهد شد و جایی نخواهد رفت.

روز گذشته  بیش از ۲۰ نفر از  دانشجویان دانشگاه پیام نور دهدز، به نمایندگی از سایر دانشجویان رشته‌های مختلف در اعتراض به بلاتکلیفی دانشگاه پیام نور این شهر و عدم تعهد هیئت مؤسس به تعهدات خود نسبت به سازمان مرکزی دانشگاه، در جلوی درب بخشداری دست به تجمع زدند.

طبق گفته بعضی از این دانشجویان، متأسفانه بخشداری دهدز به‌جای پاسخگویی به مطالبات بر حق این دانشجویان، اقدام به تهدید آن‌ها نموده و این بدان معناست که یک جای کار ایراد دارد.

در همین رابطه خبرنگار ایلنا، در تماس با رئیس شورای اسلامی شهر دهدز، پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داد؛ رئیس شورای اسلامی شهر دهدز در توضیحات خود گفت: مجموعه شورای شهر در حد توان تا همین الان  پیگیری هایی را انجام داده و نامه نگاری هایی با مراکز مربوطه داشته اما در حال حاضر، دغدغه اصلی عدم داشتن ساختمان برای دانشگاه است که طی چند ماه گذشته با نشست هایی که با رئیس آموزش‌وپرورش دهدز برگزار کردیم، وعده هایی دادند، اما ما هم از طریق شورا، مکاتبات خود را با استانداری خوزستان، برای جلب رضایت اداره کل آموزش‌وپرورش کشور و همچنین آموزش‌وپرورش دهدز، قطع نکردیم تا شاید بتوانیم یک ساختمان موقت در اختیار بگیریم.

رئیس دانشگاه پیام نور ایذه و سرپرست دانشگاه پیام نور دهدز، هم در خصوص این موضوع عنوان کرد: در طی سال های گذشته بخشنامه های متعددی از وزارت علوم و دانشگاه مرکزی پیام نور، به دست ما رسیده که واحدهای زیان ده و واحد هایی که هیئت مؤسس آن به تعهدات خود در قبال دانشگاه پایبند نبودند باید ادغام شوند و این دستورالعمل در سال گذشته به برخی از واحدها ابلاغ  شد و مقرر شد که، تعدادی از واحد های درون استان، به این بخشنامه عمل کنند.

وی گفت: در پی این تصمیم، مسئولیت دانشگاه دهدز به ما محول شد و عملاً دانشگاه دهدز در مسیر ادغام قرار گرفت ضمن اینکه عواقب این تصمیم‌گیری و مشکلات موجود اعم از؛ عبور و مرور جاده‌ای و سختی مسیر را به اطلاع مدیران استان رساندیم که حدفاصل ایذه و دهدز و مشکلات آن با حدفاصل اهواز، حمیدیه، گتوند و دزفول قابل مقایسه نیست و دانشجوی دهدزی که روزانه باید در مسیر بین ایذه و دهدز در عبور و مرور باشد، جدای از مباحث مالی، عملاً این دانشجو دارد باجان خود بازی می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که دانشگاه را پیش از مرگ تمام کند.

نقی زاده افزود: با مدیران شهر دهدز و نماینده وقت گفت وگو هایی صورت گرفت، وعده هایی داده شد و تا حدودی نماینده وقت کار را تسهیل کرد اما این پایان کار نبود؛ و بازرس وزارت علوم پس از بازدید در طی این دو سال، در هر دو بازدید رأی به تعطیلی دانشگاه داد، چراکه شرایط دانشگاه به هیچ‌وجه شرایط استاندارد یک دانشگاه نبود.

وی خاطرنشان کرد: دهدز به این دانشگاه نیاز دارد و تعطیلی آن، عملاً این شهر ثروتمندِ فقیر را، از آن چیزی که هست فقیرتر نیز خواهد کرد و من معتقد هستم که هیچ دانشجوی دهدزی برای ادامه تحصیل به ایذه نخواهد رفت، چون با این شرایط مالی اصلاً به‌صرفه نیست این موضوع را بارها در طی جلسات مختلف پیگیری کردیم اما اراده‌ای نسبت به حل این مشکل هیچ‌گاه دیده نشد.

رئیس دانشگاه پیام نور دهدز گفت: در تماسی که هفته گذشته از طرف استان صورت گرفت مجدداً تعطیلی دانشگاه را از ما خواستند اما تعطیلی دانشگاه به این سادگی نیست آن‌هم در این زمان در وسط امتحانات.

وی با اشاره به بودجه دانشگاه، نقد بر این موضوع را این‌گونه مطرح کرد: کل بودجه دریافتی دانشگاه دهدز در سال گذشته زیر سه میلیون تومان بوده، چگونه می‌شود با صدوپنجاه هزار تومان تنخواه  یک دانشگاه را اداره کرد؟

نقی زاده اضافه کرد: این بدان معنا خواهد بود که بودن یا نبودن دانشگاه دهدز، برای مدیران استانی تفاوتی نخواهد داشت درحالی‌که این دانشگاه برای مردم و دانشجویان بسیار حائز اهمیت است و مدیران استانی باید در نظر داشته باشند که دانشگاه، نه‌تنها یک مکان آموزش عالی، بلکه آبروی فرهنگی دهدز محسوب می‌شود و این بستر فراهم شده تا بیش از ۲۵۰ نفر دانشجو، که نمی‌توانند با هزینه های گزاف و مخاطرات جاده ای در جای دیگری به ادامه تحصیل بپردازند در شهر خودشان ادامه تحصیل و فارغ‌التحصیل شوند، همان‌طور که تاکنون حدود هزار نفر از این واحد دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط موجود راهکار شما چیست؟، عنوان کرد: کلید حل این معما در دست هیئت مؤسس دانشگاه و مسئولان شهرستان است که می‌توان با واگذاری ساختمان فعلی یا در اختیار قرار دادن ساختمان های بلااستفاده دولتی و یا حتی در اختیار قرار دادن مدرسه شهرک آب و نیرو به‌صورت استیجاری این مشکل را برطرف کرد اما همه این اقدامات از وظایف هیئت مؤسس است و با تصمیم و اراده آن‌ها و مسئولان منتج به نتیجه خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام/
بهنام رضایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز