خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان: تکیه بر توان داخلی، ضامن مصونیت در برابر بحران‌ها است/تعاونی‌ها زمینه‌ساز حرکت اقتصادی کشور به‌سوی توسعه و اشتغال پایدار

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۳۴۲

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، گفت:کشوری که تکیه بیشتری بر توان داخلی و مردمی داشته باشد، عملکرد بهتری در مقابله با بحران‌های گوناگون خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، ارسلان غمگین ضمن تبریک روز جهانی تعاون به همه تعاون گران، در گفتگو با ایلنا، اظهار کرد: بر این باور هستیم که در جهان نابرابر، سخت رقابت و سودجویی‌ها، تعاونی‌ها سفیر عدالت‌خواهی هستند. ما نیز با شعار جهانی "تعاونی‌ها جهان بهتری می‌سازند" و" شرکت‌های تعاونی توسعه پایدار را برای همگان به ارمغان می‌آورند"، همراه می‌شویم و با امید به آینده پیش می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه عدم اطمینان نسبت به آینده کسب‌وکار، از مهم‌ترین اثرات بحران کرونا در اقتصاد است، افزود: توجه به توان بومی ازجمله توان و ظرفیت‌های بی‌بدیل تعاونی‌ها در تأمین کالاهای اساسی، یکی از ظرفیت‌های کشور ما جهت مقابله با این بحران است. قطعاً کشوری که تکیه‌ی بیشتری به توان داخلی و مردمی داشته باشد، عملکرد بهتری در مقابله با بحران‌ها خواهد داشت.

 

تحقق عدالت در سایه‌ی توسعه‌ی فعالیت تعاونی‌ها

 

غمگین، محیط‌های کارگری را زمینه و بستر شکل‌گیری تاریخیِ تعاونی‌ها دانست و ادامه داد: محدودیت ساعات کار، پیشرفت در برابر پایان دادن به کار کودکان و کار اجباری، ایجاد مکان‌های کاری خاص برای افراد معلول، توقف خشونت علیه زنان و مردان موضوعاتی هستند که تحقق آن‌ها در سایه‌ی توسعه‌ی فعالیت تعاونی‌ها امکان‌پذیر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، تعاونی‌ها را یکی از شرکای مهم سازمان بین‌المللی کار در جهت رسیدن به یک دستور کار شایسته‌ی انسان‌محور به‌منظور آینده کاری عادلانه، امن و فراگیر دانست و تصریح کرد: اتحادیه بین‌المللی تعاون به‌عنوان نماینده تعاونی‌ها در سطح جهان دارای نقش مشوش و مشورتی عمومی در سازمان جهانی کار است.

وی عنوان کرد: تعاونی‌ها یک مدل انعطاف‌پذیر، دموکراتیک و پایدار جهت انجام کسب‌وکار در کلیه بخش‌های اقتصادی را ارائه می‌دهند.

غمگین خاطرنشان کرد: فراخوان‌های زیادی جهت توسعه مدل‌های جدید وجود دارد و تعداد زیادی از شرکت‌ها با راهکارهای نوآورانه به‌منظور بهبود سازمان‌دهی کار و تولید مواجه هستند. در این میان تعاونی‌ها به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان محرک‌های کلیدی در این اکوسیستم متنوع شناخته می‌شوند.

 

ترسیم افق و چشم‌انداز آینده‌ای روشن با مشارکتِ تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و تعاونی‌ها

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، اضافه کرد: در این زمان حاضر که تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی و چالش‌های استثنایی در دنیای کار وجود دارد، به نظر می‌رسد ارتباط و همکاری بیش‌ازپیش و مداوم میان جنبش تعاونی و کارگری جهت دستیابی به یک آینده کاری پایدار برای فرد، بسیار ضروری است. به همین جهت همه تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و تعاونی‌ها را برای ترسیم افق و چشم‌انداز آینده‌ای روشن، بدون تبعیض و مملو از رفاه دعوت می‌کنیم.

وی اشاره کرد: درحالی‌که جهان همچنان با چالش‌های دشوار بسیاری مواجه است، تعاونی‌ها خدمات ارزشمندی به تعداد زیادی از طبقات محروم و خاص به‌ویژه زنان و اقشار آسیب‌پذیر ارائه می‌دهند.

غمگین رفتار تعاونی‌ها را نوعی بلوغ اجتماعی عنوان کرد و گفت: تعاونی‌ها، نشانه‌ای از عزم انسان‌ها و برخورد اصولی و مبتنی بر اراده جمعی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه هستند همچنین تعاونی‌ها در کشورهای در مسیر توسعه، ابزارهایی مطمئن جهت پیشبرد برنامه‌های علمی نیز هستند. ازاین‌رو می‌توان گفت توسعه پایدار به‌ویژه در ابعاد اجتماعی و اقتصادی وابسته به تعاونی‌ها است.

وی یکی دیگر از مزایای تعاونی‌ها را کوچک‌سازی بدنه دولت به‌عنوان علم مدیریت دولتی نوین دانست و گفت: شرکت‌های تعاونی با ترویج اصول و فرهنگ مشارکت و کار گروهی، دخالت دولت در فعالیت‌های اقتصادی را کاهش داده و در نتیجه می‌توانند زمینه‌ساز حرکت اقتصاد کشور به سمت توسعه‌ی پایدار شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: ما باور داریم در تعاونی، کسی جا نمی‌ماند؛ تعاونی روندی است که می‌تواند از نابرابری، تبعیض، انزوا و عقب‌ماندگی به شایسته‌ترین شکل ممکن بکاهد.

 

تعاونی، در کنار بودن است نه مقابل هم

 

وی اضافه کرد: در جهان امروز ما که به سبقت جویی، رقابت، آشوب و اضطراب کشانده شده است تعاونی‌ها جایی برای ایستادن در مقابل این جریان‌های سودجویانه هستند. در تعاونی اعضاء در کنار یکدیگر تلاش می‌کنند نه در مقابل و برعلیه هم.

غمگین، تحقق اشتغال پایدار برای محافظت از شأن انسان را در گرو مدارا و مشارکت عنوان کرد و گفت: تعاونی‌ها پیش‌شرط عدالت اجتماعی هستند. دین اسلام مبتنی بر کار تعاونی، شورا و مشارکت جمعی است. ما نیز متعهد هستیم تا برای استفاده بیشتر از تعاونی‌ها در راستای توانمندسازی مردم و حرکت به‌سوی آینده‌ای پایدار گام برداریم.

 

گفتگو: مریم جم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز